خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

طرح اعتلای علوم انسانی مأموریتی بر مبنای اسناد بالادستی بود که به پژوهشگاه سپرده شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۱۱۱۵

منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز یک‌شنبه، 12 اردیبهشت‌ماه 1400، در مراسم گرامی‌داشت مقام معلم و شهید دکتر مرتضی مطهری، که به میزبانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، به‌صورت مجازی شرکت و سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از جدیدترین آثار «طرح جامع اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت کشور» رونمایی کرد.

او در مراسم گرامی‌داشت مقام معلم و شهید دکتر مرتضی مطهری، که به میزبانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، با تبریک روز معلم، به محضر تمامی استادان، معلمان و محققان کشور تأکید کرد: می‌توان گفت، اولین معلم آدم خدای متعال بود که اسماء الهی را به او آموخت و این وجه‌تمایز آدم و فرشتگان شد که خدای متعال در مقابل درخواست فرشتگان این ویژگی را منحصر به آدم دانست. مرحله‌ی بعدی که خدا به انسان توجه کرد، زمانی بود که انسان بیان آموخت. این عطایای الهی به این‌جا متوقف نشد و وقتی خدا به انسان می‌گوید، «بخوان بنام پروردگارت» یعنی کسی است که انسان را به کتابت، نوشتن و انتقال دانش و استنباط فکری مزین فرمود. بنابراین وقتی که این درجه از عطایای الهی به انسان واگذار شد، خداوند انسان را بهترین خلقت در عالم تعریف کرد؛ «فتبارک‌الله احسن‌الخالقین» که متعاقب آن ارسال پیامبران و کتب آسمانی انسان را به مخلوق خاص خدا تبدیل کرد. معلمان هم وارثان انبیا و مشعل‌داران هدایت بشریت هستند که در ایران این روز خجسته با نام معلمی متفکر و محققی مسئله‌شناس؛ استاد شهید مرتضی مطهری پیوند خورده است.

وی در مورد مقام استاد مطهری یادآور شد: شهید مطهری شخصیتی فرزانه بود که به تعبیر حضرت امام (ره) تمام آثارش مفید و سازنده است و امام بزرگوار ایشان را پاره‌ی تن خویش نامیده‌اند و مقام معظم رهبری نیز درباره ایشان فرمودند: شهید دکتر مطهری چشمه‌ی فیاض و جوشانی بود و آثار او مثل یاد او زنده است و کتاب‌های او تمام‌شدنی نیست.

وزیر علوم در خصوص آثار استاد مطهری تصریح کرد: نگاه اجمالی به آثار استاد نهایت اثربخشی و دقیق بودن آثار ایشان را نشان می‌دهد، به گونه‌ای که از کتاب ارزش‌مند خدمات متقابل اسلام و ایران که در حقیقت گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر توافق و سازگاری معارف اسلامی و هویت ایرانی است گرفته تا «اصول فلسفه و روش رئالیسم» که مواجهه‌ی ناب و عمیق با هجمه‌ی مارکسیسم و ماتریالیسم در کشور بود تا پردازش مبانی اجتماعیات اسلام و مقتضیات زمان که با ژرف‌اندیشی به کارآمدی معرفت دینی در این زمینه پرداخته بود، توجه به سخنرانی‌های راه‌گشا و حتی کتاب «داستان و راستان» که بازآفرینی بخشی از معارف اسلامی و ایرانی در این زمینه است؛ همه و همه مؤید تناظر محتوای آثار استاد با چالش‌های جامعه است که دانشگاه‌ها می‌توانند از آثار ایشان بهره فراوان ببرند.

غلامی خاطرنشان کرد: امسال در روز بزرگداشت استاد شاهد به ثمر نشستن و رونمایی آثار ارزشمندی در تداوم مسیر گفتمان شهید مطهری و تقویت پشتوانه‌های نظری معارف اسلامی با همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی هستیم لذا این اقدام شایسته جای تبریک به مجموعه‌ی علوم انسانی کشور دارد.

وزیر علوم در مورد طرح جامع اعتلای علوم انسانی گفت: این طرح مأموریتی بود که بر مبنای اسناد بالادستی وزارت علوم، هیئت امناء و سازمان برنامه و بودجه به پژوهشگاه علوم انسانی سپرده شده است و اکنون شاهد به بار نشستن آن هستیم. ویژگی راهبردی و ماندگار این مجموعه طرح‌ها این است؛ اول این‌که، با مشارکت بخشی در خور توجه از استادان سرآمد کشور به‌صورت شبکه‌ی نخبگان طراحی و اجرا و به جریانی بالنده در کشور تبدیل شده است. دوم این‌که، طرح جامع اعتلای علوم انسانی ناظر بر چالش‌های اجتماعی و با رویکرد کاربردی طراحی شده و از این طریق گامی مهم در مسیر بومی‌سازی و تقویت جنبه‌های دینی برداشته است. سوم این‌که؛ این آثار یک‌پارچه، پشتوانه‌ی جدی برای بخش‌های علوم انسانی همه‌ی دانشگاه‌ها و نهادهای برنامه‌ریز و سیاست‌گذار در این زمینه است که با اتکای به این سرمایه به غنی‌سازی منابع درسی و ارجاعات آموزشی خود بپردازند.

در ادامه‌ی این مراسم از جدیدترین کتاب‌های طرح جامع اعتلاء رونمایی به‌عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز