خبرگزاری کار ایران

«نان مقدس» جایزه بزرگ «مهمت آکسوی» در جشنواره جهانی فیلم کُردی لندن را گرفت/ همسر رحیم ذبیحی: امیدوارم که هیچ انسانی به دلیل نان، کشته نشود و دیگر شاهد کولبری نباشیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۰۱۱۵

فیلم مستند «نان مقدس» به کارگردانی رحیم ذبیحی و به تهیه‌کنندگی تورج اصلانی، جایزه بزرگ بخش مستند «مسابقه اصلی» دوازدهمین دوره جشنواره جهانی فیلم کُردی لندن؛ تحت عنوان «مهمت آکسوی» کارگردان کُردتبار انگلیسی را گرفت و مسئولان جشنواره، این جایزه نقدی را به همسر و فرزندان مرحوم رحیم ذبیحی تقدیم کردند.

به گزارش ایلنا، فیلم مستند «نان مقدس» Holy Bread آخرین اثر مرحوم رحیم ذبیحی، به تهیه‌کنندگی تورج اصلانی و محصول کمپانی سینمایی «ماد مووی» MAAD Movie، در جدیدترین و ششمین حضور بین‌المللی خود به نمایندگی از سینمای ایران، در بخش «رقابتی اصلی» دوازدهمین دوره جشنواره جهانی فیلم کُردی لندن، به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین اکران شد و توانست جایزه بزرگ این رویداد سینمایی تحت عنوان «مهمت آکسوی» Mehmet Aksoy کارگردان فقید کُردتبار انگلیسی و از بنیان‌گذاران جشنواره فیلم کُردی لندن، که به دست داعش کشته شد را از آن خود کند و مسئولان جشنواره، این جایزه نقدی را به همسر و فرزندان مرحوم رحیم ذبیحی تقدیم کردند.

حلیمه احمدزاده همسر رحیم ذبیحی در پیام تصویری که در چهارشنبه شب هشتم اردیبهشت ماه جاری (28 آوریل 2021) در مراسم اختتامییه دوازدهمین جشنواره جهانی فیلم کُردی لندن در کشور انگلستان به صورت آنلاین پخش شد، گفت: امیدوارم که همگی در سلامتی کامل باشید، خیلی خوشحالم که فیلم «نان مقدس» در این جشنواره حضور داشت. ای کاش، رحیم در قید حیات بود و خودش در آنجا حضور داشت، ولی متأسفانه سرنوشت، به او این اجازه را نداد. امیدوارم که هیچ انسانی به دلیل نان نمیرد، کشته نشود و از سرما یخ نزند و دیگر شاهد کولبری نباشیم. امیدوارم که آثار مستند و سینمایی آینده‌مان، همه درباره آشتی و همزیستی مسالمت‌آمیز انسان‌ها باشد. 

پخش بین‌المللی این اثر مستند، به عهده شرکت «تصویر گستر الهه پارسی» (الی ایمیج) به مدیریت الهه نوبخت است.

«مهمت آکسوی» فیلمساز جوان کُردتبار انگلیسی که در دانشگاه «گلدسمیت» Goldsmiths شهر لندن، کارشناسی ارشد رشته کارگردانی سینما تحصیل می‌کرد، در حال ساخت مستندی درباره پیشمرگه‌های کُرد در کشورهای عراق و سوریه بود که به شهر رقه در سوریه سفر کرده بود و روز 26 سپتامبر 2017 نیروهای داعش، به سمت او و اریک کوستاندنو خبرنگار زنی که همراهش بود، شلیک کردند و متأسفانه در این حمله تروریستی جان خود را از دست دادند. اکسوی در شهر مرش در کردستان ترکیه به دنیا آمد و چند سال‌ بعد، بر اثر فشارها و ستم‌های دولت ترکیه، همراه خانواده‌اش به کشور انگستان مهاجرت کرد و در آنجا ادامه تحصیل داد و از بنیان‌گذاران و یکی از دبیران جشنواره فیلم کُردی لندن بود.

دوازدهمین دوره جشنواره جهانی فیلم کُردی لندن و هشتمین دوره مسابقه فیلم کوتاه یادبود «یولماز گونای» Yılmaz Güney با نمایش 118 اثر در سه بخش فیلم‌های سینمایی، مستند، انیمیشن و کوتاه، در قالب‌های داستانی، مستند و تجربی، در چندین بخش رقابتی، از جمله بخش «رقابتی اصلی»، بخش «رقابتی فیلم کوتاه»، بخش «رقابتی فیلم‌های کوتاه مستند»، بخش غیررقابتی، از جمله بخش «منتخبی از بهترین آثار یولماز گونای»، بخش «مروری بر آثار کاظم اُز» Kazım Öz، بخش «مروری بر آثار ویسی آلتای Veysi Altay، بخش «فیلم‌های کوتاه انیمیشنی»، بخش «روزی روزگاری در کُردستان»، بخش «کودکان در فیلم»، بخش «زنان در فیلم»، بخش «جشن فرهنگ»، بخش «سینمای کلاسیک کُردی»، بخش «مبارزه ادامه دارد»، بخش «فراتر از مرزها»، بخش «جنگ روی پرده»، بخش «قصه‌هایی از غربت» و همچنین بخش «مستر کلاس ابراهیم سعیدی» کارگردان و تدوین‌گر باتجربه سینما از کشور ایران و «مستر کلاس حسین کارابای» کارگردان سینما از کشور ترکیه در روزهای 27 فروردین ماه تا هفتم اردیبهشت ماه جاری (16 تا 27 آوریل 2021) به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت آنلاین در شهر لندن پایتخت کشور انگلستان برگزار شد.

جشنواره فیلم کُردی لندن که از سال 2001 شروع به کار کرده است، بزرگ‌ترین جشنواره آثار کُردی در سراسر دنیا در مورد مردم کُرد یا مسائل مربوط به آن‌هاست که همه ساله با حضور فیلم‌های فیلمسازان کُرد و غیر کُرد در چندین بخش رقابتی و غیررقابتی، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها و ... در شهر لندن برگزار می‌شود. هر ساله فیلمسازان ایرانی با آثار خود و یا به عنوان داور، در این رویداد مهم سینمایی حضور مؤثر و پرباری دارند.

تعدادی از عوامل فیلم مستند «نان مقدس» عبارتند از:

نویسنده و کارگردان: رحیم ذبیحی، تهیه‌کننده: تورج اصلانی، تدوین: امیر ادیب‌پرور، طراحی صدا: محمود خرسند، موسیقی: صادق آزمند، خواننده تیتراژ: ژیوار شیخ الاسلامی، فیلمبرداران: محمد نوری، محمد فکوری، مهدی آزادی، صلاح کریمی، صدابردار: زانیار کاکه‌خانی، سرمایه‌گذار: حلیمه احمدزاده، فرشته ‌جغتایی، جلوه‌های ویژه و اصلاح نور و رنگ: علیرضا قادری اقدم، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: عثمان محمدی، عکاس: فرید نیکخواه، مشاور رسانه‌ای: منصور جهانی و منوچهر جهانی، تولید مشترک: الهه نوبخت، پخش بین‌الملل: شرکت «تصویر گستر الهه پارسی» (الی ایمیج)، محصول کمپانی سینمایی «ماد مووی» MAAD Movie، سال تولید: 1399.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز