خبرگزاری کار ایران

فراخوان نگارش مدخل دانشنامه مهندسی در ایران

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۰۵۷

مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی برای نگارش مدخل دانشنامه مهندسی در ایران فراخوان داد.

به گزارش ایلنا، مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی برای نگارش مدخل دانشنامه مهندسی در ایران فراخوان داد.

مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی مؤسسه‌ای علمی- پژوهشی است که در اسفند 1362 به منظور تدوین و انتشار دانشنامه‌های عمومی و تخصصی و کتب مرجع در ابعاد مختلف معارف بشری به ویژه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی بنیاد نهاده شد.

این مرکز تاکنون با جمع‌آوری بیش از یک میلیون جلد کتاب و فعالیت‌های گسترده علمی ـ پژوهشی توانسته است گام‌های مؤثری در تدوین دانشنامه‌های تخصصی و عمومی بردارد و یکی از نتایج و دستاوردهای درخشان آن، تدوین و انتشار دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است.

همچنین دانشنامه ایران، دانشنامه فرهنگ مردم ایران و دانشنامه تهران بزرگ و دیگر آثار ملی در این مرکز در حال تدوین می‌باشد. اخیرا تدوین دانشنامه مهندسی در ایران "داما" در دستور کار مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی قرار گرفته است.

حوزه‌های دانشی مورد فراخوان

دانشنامه مهندسی در ایران "داما" جهت غنی‌سازی محتوای علمی و بهره‌گیری از توان علمی پژوهشگران برجسته در اقصی نقاط کشور و جهان از محققین حوزه‌های دانشی زیر جهت نگارش مدخل دانشنامه دعوت به عمل می‌آورد:

مهندسی برق، مهندسی زمین شناسی، مهندسی ژنتیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی کشاورزی، مهندسی معدن، مهندسی معماری، مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، مهندسی نساجی، مهندسی نفت، مهندسی هوافضا

هدف

در ادوار مختلف در کتب و دانشنامه‌های گوناگون، بناها و سازه‌های مهندسی با نگاه‌های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی و نگارش قرار گرفته‌اند. این بار در دانشنامه مهندسی در ایران "داما"، هدف پرداختن به این موضوعات با نگاه به ثبت فنون و شیوه‌های مهندسی در این سرزمین از دیرباز تاکنون می‌باشد که سهم بسزایی در خلق تمدن و فرهنگ این سرزمین داشته‌اند.

نحوه انتشار

 الکترونیکی و برخط در سایت دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

شیوه‌نامه نگارش مدخل

خواهشمند است پیش از تألیف این مدخل/ مقاله به موارد زیر توجه فرمائید.

پیوست شماره 1 ـ برای دریافت «شیوه‌نامه نگارش مقالات» کلیک کنید.

پیوست شماره 2 ـ برای نحوه ارجاع‌دهی به منابع از «شیوه نامه ایران» بهره ببرید. شیوه نامه ایران را در آدرس زیر می‌توانید دانلود نمایید. https://irandoc.ac.ir/sites/fa/files/attach/book/shivenamehiran.pdf

پیوست شماره 3 ـ برای دریافت «نمونه مدخل در دانشنامه‌های دیگر مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی» کلیک کنید.

-  اِصْفَهان، مسجد امام

- اِصْفَهان، مسجد جامع

-  آقابزرگ

- باغ

برای نمونه چند مدخل از دانشنامه‌های دیگر در این جا قابل دریافت است. این مداخل صرفاً جهت آشنایی با نحوه رعایت شیوه‌نامه نگارش مقالات و نحوه ارجاع‌‌دهی می‌باشد و از نظر موضوعی با اهداف دانشنامه مهندسی در ایران مطابقت ندارد.

پیوست شماره 4 ـ برای دریافت «فرهنگ املایی خط فارسی» کلیک کنید.

https://apll.ir/wp-content/uploads/2018/10/F-E-1394.pdf

• وجه ممیزه دانشنامه مهندسی در ایران با سایر دانشنامه‌ها، ثبت دانش، فنون و شیوه‌های مهندسی است. این نکته در انتخاب موضوع و نگارش مدخل مورد توجه نگارندگان محترم قرار گیرد.

• یادآور می‌شود که این امکان وجود دارد که مدخلی با نام مشابه قبلاً در یکی دیگر از دانشنامه‌های مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی تدوین شده باشد. از این رو لازم است نگارندگان موضوع خود را در دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی جستجو نمایند. از آن جا که هدف دانشنامه مهندسی در ایران ثبت دانش، فنون و شیوه‌های مهندسی است، می‌توان به موضوعاتی که پیش از این نگارش شده است، این بار از زاویه مهندسی نگاه کرد. از این رو، شباهت نام مدخل با مدخل‌های مشابه در دانشنامه‌های دیگر مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، محدودیتی برای انتخاب موضوع محسوب نمی‌گردد.

• در «دانشنامه مهندسی در ایران» تلاش می‌شود تا مقالات توسط استادان خبره به صورت جامع تهیه شود و تألیفات آن‌ها پس از داوری در اختیار محققین قرار گیرد. به علاوه محققان محترم می‌توانند نظرات تکمیلی و اصلاحی خود را ارسال کرده تا پس از بررسی و تائید نهایی شورای علمی، با عنوان ویرایش‌های جدید منتشر شود.

هزینه‌ها و نحوه پرداخت

 هنگام ارسال عنوان، چکیده و سوابق علمی (CV) نیاز به هیچگونه پرداختی نمی‌باشد. در پس از تأیید موضوع یک ایمیل برای نگارنده ارسال خواهد شد. در این مرحله فرد مبلغ 50 هزار تومان را به عنوان هزینه "ثبت مدخل به نام نگارنده" پرداخت و فیش واریزی را از طریق ایمیل ارسال می‌کند. پس از ارسال مدخل فرآیند مشابهی برای هزینه "داوری علمی" به مبلغ 350 هزار تومان انجام و مقاله برای داوران علمی ارسال می‌گردد. در صورتی که مدخل پس از تأیید داوران مورد پذیرش علمی قرار گیرد، برای داوری ویراستاری ارسال می‌گردد. هزینه "ویراستاری" بر عهده نویسنده مدخل است. این هزینه بر اساس تعداد کلمات متغیر است. پس از دریافت تأیید ویراستاری مجدد به نویسنده ایمیلی ارسال می‌شود تا نسبت به پرداخت مبلغ 50 هزار تومان بابت هزینه"انتشار" اقدام نماید. بدیهی است صدور گواهی پذیرش و انتشار مدخل منوط به پرداخت هزینهها می‌باشد. شرح هزینه‌ها به طور خلاصه مطابق جدول زیر است:

هزینه "ثبت مدخل به نام نگارنده" 50 هزار تومان

هزینه "داوری علمی" 350 هزار تومان

هزینه "ویراستاری" متغیر (بر اساس تعداد کلمات مدخل محاسبه می‌گردد)

هزینه "انتشار" 50 هزار تومان

نکته 1: در ازای هر بار داوری علمی مجدد، مبلغ 50 هزار تومان از سوی نویسنده باید پرداخت گردد.

نکته 2: هزینه پرداختی در هیچ یک از مراحل قابل برگشت به نگارنده نمی‌باشد.

اطلاعات حساب بانکى مرکز جهت واریز هزینه‌ها:

به نام "مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامى"

بانک سامان

شماره حساب: ٨٧٤٤٠٢٦١١٢٦١١١

شماره شبا: IR830560087404026112611001

فرآیند پذیرش مدخل

چنانچه آمادگی نگارش مدخل در حوزه‌های مرتبط با دانشنامه مهندسی در ایران "داما" را دارید مراتب را با ارسال عنوان، چکیده و یک نسخه از خلاصه سوابق علمی (CV) خود از طریق ایمیل به آدرس engipedia@cgie.org.ir اعلام نمایید تا پس از بررسی، نتیجه اعلام شود. خواهشمند است پیش از اعلام نظر، ضوابط ناظر به فرآیند تولید محتوای دانشنامه مهندسی در ایران "داما" و بخش "شیوه نامه‌ نگارش مدخل" را به دقت مطالعه نمایید.

فراخوان نگارش مدخل دانشنامه مهندسی در ایران

فرآیند ارسال و پذیرش مدخل برای دانشنامه مهندسی در ایران "داما"

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت دانشنامه به آدرس engipedia.ir مراجعه فرمایید.

نشانی دبیرخانه: تهران، نیاوران، کاشانک، نرسیده به سه راه آجودانیه، شماره ٢١٠، مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامى

کد پستی: ١٩٥٦٧٦٤٦٥٧

تلفن: 6- 02188339902، ٠٢١٢٢٢٩٧٦٧٩

وب‌سایت: engipedia.ir

پست الکترونیک: engipedia@cgie.org.ir

امتیاز مدخل دانشنامه برای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

طبق ماده 3 بند 4 آیین‌نامه ارتقای مرتبه علمی مورخ 18 اسفند 1395 مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به نگارش هر مدخل چاپ شده در دانشنامه‌ها و دائرة‌المعارف‌ها با نظر هیأت داوری مورد تأیید هیات ممیزه مؤسسه امتیاز پژوهشی تعلق می‌گیرد.

ساختار دانشنامه مهندسی در ایران "داما"

برای تدوین دانشنامه ساختار زیر وجود دارد:

• شورای سیاست‌گذاری

• شورای عالی علمی

• شورای تخصصی علمی

• شورای تخصصی مشورتی

• بخش ویراستاری

• هیئت اجرایی

• بخش فناوری اطلاعات

• سایر بخش‌ها

شورای سیاست گذاری

این شورا متشکل از رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، اعضای مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی به تشخیص رئیس مرکز، مدیر و سردبیر شوراهای تخصصی علمی دانشنامه مهندسی در ایران و تعدادی از استادان و متخصصان مهندسی در ایران است. وظایف این شورا به شرح زیر است:

پیشنهاد سیاست‌های کلی دانشنامه زیر نظر دایره المعارف بزرگ اسلامی

تعیین اعضای شورای عالی علمی

شورای عالی علمی

این شورا متشکل از رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، اعضای مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی به تشخیص رئیس مرکز و تعدادی از استادان و متخصصان مهندسی ایران هستند. اعضای این شورا ممکن است در مرور زمان تغییر کنند. وظایف این شورا به شرح زیر است:

پیشنهاد سیاست‌های علمی دانشنامه

تعیین اعضای شوراهای تخصصی علمی

شورای تخصصی علمی

این شورا متشکل از تعدادی از استادان و متخصصان مهندسی ایران در هر زمینه مهندسی است. به عبارت دیگر برای هر رشته مهندسی یک شورای تخصصی علمی وجود دارد. اعضای این شورا ممکن است در مرور زمان تغییر کنند اما حداقل باید دارای 5 عضو باشد. وظایف این شورا به شرح زیر است:

پیشنهاد و گزینش مداخل

تهیه لیستی از افراد متخصص که توان تألیف مداخل را دارند

پیشنهاد مؤلف یا مؤلفان برای هر مدخل

انجام داوری برای مقالات دریافتی یا تعیین داور یا داوران

تأیید نهایی مقالات جهت ارسال به بخش ویراستاری

بررسی نقطه نظرات بازدیدکنندگان دانشنامه، پاسخ به ایشان

پیشنهاد بازبینی مقالات و تعیین مؤلف یا مؤلفان برای بازبینی هر مدخل

تعیین اعضای شورای تخصصی مشورتی

شورای تخصصی مشورتی

این شورا متشکل از تعدادی از استادان و متخصصان مهندسی ایران در هر زمینه مهندسی است. به عبارت دیگر برای هر رشته مهندسی یک شورای تخصصی مشورتی وجود دارد. تعداد اعضای این شورا نامحدود است. وظایف این شورا به شرح زیر است:

اظهار نظر در یک موضوع تخصصی به دعوت شورای تخصصی علمی مربوطه

بخش ویراستاری

این بخش ویراستاری مداخل مبتنی بر دستورالعمل‌های مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی را بر عهده دارد.

هیئت اجرایی

این هیئت اعضای اجرایی هستند که مسئولیت اصلی تدوین دانشنامه را به عهده دارند. هماهنگی و تقسیم مسئولیت بین بخشهای مختلف به عهده این هئیت می‌باشد. این هیئت دارای حداقل 5 عضو بوده و اعضای آن ممکن است در مرور زمان تغییر کنند. وظایف این هئیت به شرح زیر است:

برگزاری جلسات بین بخشی

تهیه گزارش‌ها و کنترل مسیر کلی تدوین دانشنامه

هماهنگی بین بخش‌ها

تقسیم مسئولیت بین بخش‌ها

کنترل زمان‌بندی تدوین دانشنامه

انجام گردش کار بین بخش‌های مختلف

بخش فن‌آوری اطلاعات

این بخش متشکل از تعدادی از استادان و متخصصان فناوری اطلاعات است. این بخش تحت نظر هیئت اجرایی فعالیت می‌کند. وظایف این بخش به شرح زیر است:

تهیه بستر مناسب برای ارائه الکترونیکی دانشنامه

به روزرسانی بستر ارائه الکترونیکی دانشنامه

بارگذاری اطلاعات در بستر ارائه الکترونیکی دانشنامه

تهیه بستر مناسب برای انجام امور بین بخش‌های مختلف (سیستم اتوماسیون)

سایر بخش‌ها

سایر بخش‌های مورد نیاز برای تدوین دانشنامه ساختاری مستقل از مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی ندارند. به عنوان مثال بخش‌های مالی، پشتیبانی و ویراستاری در همان ساختار مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی موجود است و امور مربوط به این دانشنامه را نیز پیگیری خواهند کرد.

•شورای سیاست‌گذاری دانشنامه مهندسی در ایران "داما"

محمد کاظم موسوی بجنوردی (بنیانگذار و رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، مرکز پژوهش‌های ایرانی- اسلامی)

محمد مهدی محمودی (مدیر دانشنامه مهندسی در ایران)

• شورای عالی علمی دانشنامه مهندسی در ایران "داما"

محمد کاظم موسوی بجنوردی (بنیانگذار و رئیس مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی، مرکز پژوهش‌های ایرانی- اسلامی)

محمد مهدی محمودی (مدیر دانشنامه مهندسی در ایران)

پرستو عشرتی (سردبیر شوراهای تخصصی علمی دانشنامه مهندسی در ایران)

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز