خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

تعیین عرصه و حریم ۷ محوطه تاریخی بوشهر در سال ۱۴۰۰/ پرونده ثبت جهانی بندر تاریخی سیراف تشکیل شد/ موزه مدرسه سعادت و موزه چاپ و نشر راه‌اندازی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۹۰۲۳

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر از اولویت‌گذاری تعیین عرصه و حریم ۷ محوطه تاریخی این استان در سال جاری و همچنین تشکیل پرونده ثبت جهانی بندر تاریخی سیراف خبر داد.

«محمدحسین ارسطوزاده» مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره فعالیت‌های سال ۱۴۰۰ این استان در زمینه کاوش‌ها و پروژه‌های مرمتی و حفظ و احیای آثار تاریخی توضیحاتی ارائه کرد.

ارسطوزاده با اشاره به اینکه «برای امسال پیش‌بینی و برنامه‌ریزی و پیشنهاداتی کرده‌ایم که در صورت تامین اعتبار، دست‌کم هفت محوطه را مورد کاوش قرار خواهیم داد.» گفت: دو پیشنهاد یکی ۱۰ و دیگری ۷ محوطه‌ای داشتیم که با اولویت‌گذاری که انجام دادیم آنها را با رویکرد تعیین عرصه و حریم پیش می‌بریم و در کنارش، کاوش هم مدنظر است. این محوطه‌ها در بوشهر، عسلویه، دَیر، گناوه، دشتستان و... هستند.

او یادآور شد: در حوزه میراث فرهنگی، ما سه مجموعه تاریخی تحت عنوان پایگاه میراث فرهنگی داریم که شامل بافت تاریخی بوشهر، بندر تاریخی سیراف و مجموعه کاخ‌های هخامنشی دشتستان می‌شود. برای سیراف پیگیر تشکیل پرونده میراث جهانی هستیم و البته رویکردمان این است که ظرفیت‌های محلی را به خدمت بگیریم تا آنجا ساماندهی شود و همچنین اطلاعات لازم را در بعضی از پهنه‌هایی که هنوز شناسایی نکرده‌ایم بر اساس مطالعات باستان‌شناسی کسب کنیم که در تشکیل پرونده میراث جهانی مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر با تاکید بر اینکه رویکرد ساماندهی به منظور حضور گردشگر در اولویت کار هر سه پایگاه قرار دارد، گفت: امسال تمرکز ویژه‌ای در بافت تاریخی بوشهر خواهیم داشت؛ چون سال گذشته یک محور گردشگری سه کیلیومتری را تعریف کردیم که تقریبا ۸۰ بنای ارزشمند در آن وجود دارد که بعضی از آنها دارای مالکیت دولتی و تعداد بیشتری مالکیت خصوصی دارند.

ارسطوزاده ادامه داد: رویکردمان این بود که این محور گردشگری را به لحاظ تامین و بهسازی زیرساخت‌های شهری مثل آب و فاضلاب، روشنایی، مبلمان شهری و... ساماندهی کنیم تا زمینه‌ای برای ترغیب مالکان بخش خصوصی فراهم شود و این بناها را با ارزش افزوده‌ای که پیدا می‌کنند در جهت کاربری‌های متناسب با امور گردشگری و فرهنگی حفظ و مرمت و احیا کنند؛ مثل اقامتگاه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی، هتل و بوتیک-هتل و گالری و...

او تشریح کرد: خوشبختانه با کاری که سال گذشته شروع شد و الگوهایی را هم در سطح بافت به عنوان نمونه ارائه و کار کردیم، بیش از ۱۰ متقاضی از مالکان خصوصی بناهای تاریخی ارزشمند داشتیم که قبلا به فکر تخریب و ساخت و ساز جدید این بناها بودند، اما الان می‌خواهند آن را حفظ و مرمت کرده و به کاربری‌های جدید تبدیل کنند. امسال هم در ادامه روند سال گذشته، تمرکز ویژه‌ای خواهیم داشت که این پروژه را به سرانجام برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر با تاکید بر اینکه در این پروسه دستگاه‌های مرتبط مثل آب و فاضلاب شهری، شهرداری، راه و شهرسازی، برق و مخابرات و... را هم مشارکت داده و وظایف‌شان را در این پروژه لحاظ کرده‌اند، گفت: همگی این نهادها در جلسات متعددی که داشته‌ایم برای هماهنگی در ایجاد و بهسازی زیرساخت‌ها پای کار خواهند بود.

ارسطوزاده همچنین خاطرنشان کرد: بررسی و شناسایی محوطه‌های تاریخی و ثبت آثار هم به عنوان یک روند ثابت، امسال هم به خودی خود در حال انجام بوده و واحد مربوطه فعال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه با اشاره به اینکه زمستان سال گذشته یکی از بزرگترین موزه‌های کشور تحت عنوان موزه منطقه‌ای خلیج فارس با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهره‌برداری شد، تصریح کرد: علاوه بر آن راه‌اندازی حداقل دو موزه را هم در سال ۱۴۰۰ در دست کار داریم که شامل موزه مدرسه سعادت و موزه چاپ و نشر است.

ارسطوزاده در پایان با اشاره به مساله تامین اعتبار در نظام بودجه‌بندی برای حفاظت از آثار تاریخی و کاوش‌های باستان‌شناسی گفت: اکنون موضوع اول مساله سلامت و پروتکل‌های بهداشتی است که محدودیت‌های فوق‌العاده‌ای در زمینه گردشگری ایجاد کرده. پس از آن، می‌توان به لزوم ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه گردشگری اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز