خبرگزاری کار ایران

آغاز به کار نمایشگاه مجازی قرآن از ۱۱ اردیبهشت‌/ حضور ۱۰۰۰ موسسه، مرکز و ناشر قرآنی

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۷۸۳۶

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آغاز به کار اولین نمایشگاه مجازی قرآن کریم از روز ۱۱ اردیبهشت‌ماه، گفت: در این نمایشگاه، بیش از ۱۰۰۰ موسسه و مرکز قرآن و نیز ناشران فعال در این حوزه، حضور خواهند داشت.

به گزارش ایلنا، برنامه افق رادیو قرآن چهارم اردیبهشت‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اجرای کارشناسی جواد نصیری به منظور بررسی آخرین وضعیت نمایشگاه مجازی قرآن کریم به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

فقهی‌زاده در ابتدای این گفت‌وگو به دلایل مجازی شدن نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: معاونت قرآن و عترت پیش از این و طی سال‌های طولانی، همه ساله نمایشگاه قرآن را برگزار می‌کرد. این نمایشگاه همواره شور و شعف خاصی را ایجاد می‌کرد و عملاً صحنه ارائه فعالیت‌های قرآنی در صدها موسسه و مرکز به وسیله عده زیادی از فعالان قرآنی در کشور بود. اما در هر صورت چون در تهران بود و محدودیت‌های ماه مبارک رمضان مانع از مسافرت هموطنان می‌شد، استفاده از آن در سطح محدودی از کشور باقی می‌ماند.

وی افزود: این مشکل را از آغاز فعالیت در معاونت احساس کردیم و تلاش‌هایی برای جبران آن انجام گرفت. برگزاری نخستین شعبه استانی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سال ۱۳۹۸ در مشهد از جمله این تلاش‌ها بود. در ادامه و پیش از شیوع ویروس کرونا مقرر شده بود تا دومین شعبه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در سال ۹۹ و در شهر تبریز برگزار شود که شیوع بیماری کرونا مصادف شد و عملاً معاونت قرآن امکان و اجازه برپایی نمایشگاه در تهران و تبریز را نداشت. لذا از این فرصت استفاده کردیم و با تدبیر و تأکید مقام عالی وزارت توفیق پیدا خواهیم کرد تا نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم را برگزار کنیم.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد بیان کرد: این نمایشگاه از ۱۱ تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. نمایشگاه مجازی قرآن کریم برخلاف نمایشگاه قرآن که در ساعات محدودی برپا بود، ۲۴ ساعته است و علاوه بر این، فرصتی است که تمام هموطنان از اقصی نقاط کشور می‌توانند از امکانات فروشگاهی و نمایشگاهی آن استفاده کنند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد ادامه‌دار بودن نمایشگاه مجازی قرآن کریم در سال‌های آینده، گفت: معاونت قرآن و عترت در سال‌های آتی دو نمایشگاه قرآن را خواهد داشت، یکی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است که به صورت حضوری برگزار خواهد شد و جنبه‌های برجسته بین‌المللی خواهد داشت و در کنار آن دومین نمایشگاه مجازی قرآن کریم را نیز شاهد خواهیم بود. ممکن است این دو نمایشگاه به لحاظ زمانی تفاوت داشته باشد یا ممکن است در برخی روزها شاهد همپوشانی این دو باشیم. نمایشگاه مجازی نقاط قوت خاصی دارد که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد، لذا اگر تجربه اول مثبت و شفاف و روشن باشد، در سال‌های بعد نیز شاهد ادامه‌دار بودن نمایشگاه مجازی قرآن کریم خواهیم بود.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد بیان کرد: نمایشگاه مجازی قرآن در دو بخش عمده فروشگاهی و محتوایی برپا خواهد شد. در بخش فروشگاهی با سه حوزه از مکتوبات قرآنی مواجه هستیم، حوزه اول حوزه قرآن کریم به معنای عام، حوزه دوم حوزه دین با همه ابعاد و شاخه‌ها و حوزه سوم نیز حوزه آثار و منابع مکتوب دفاع مقدس و مقاومت است. بخش سوم بخش الحاقی است و پیشنهادی بود که دریافت کردیم. در بخش فروشگاهی عمدتاً بر روی فروش محصولات مکتوب تمرکز کرده ایم، بخش نرم افزار نیز در حد بسیار محدودی ارائه شده است. برخی از مشکلات باعث شد تا از ورود بیشتر به عرصه نرم افزار و نیز پوشاک و عفاف و حجاب مانعت کنیم. امیدوارم در دوره‌های بعد و با اضافه شدن بر تجربیات بتوانیم از آثار دیگری غیر از منابع مکتوب هم در نمایشگاه مجازی قرآن کریم بهره ببریم.

فقهی‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تشریح جزیئات بخش محتوایی نمایشگاه مجازی قرآن کریم پرداخت و با تأکید بر اینکه تلاش شده است بخش محتوایی همتراز با بخش فروشگاهی باشد، گفت: نمایشگاه قرآن با توجه به پیشینه درخشانی که دارد و نمونه آن را در هیچ کجای دنیا مشاهده نکرده‌ایم، یک پدیده ویژه فرهنگی به شمار می‌رود به طوری که مورد توجه بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است. ما در بخش محتوایی نگارخانه ای خواهیم داشت که در آن صدها اثر ممتاز هنری برای عموم مردم به نمایش گذاشته می‌شود. این نخستین بار است که امکان روئیت و بازدید چنین مجموعه‌ای در کل کشور فراهم می‌آید. بخش مشاوره قرآن، بخش آموزش مجازی، بخش کودک و نوجوان و ... از دیگر بخش‌های ارائه شده در مجموعه محتوایی نمایشگاه است.

وی افزود: مراسم افتتاحیه نمایشگاه ساعت ۱۲ روز شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه خواهد بود. این مراسم با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در وزارت ارشاد و به صورت مجازی برگزار می‌شود.

معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد همچنین در مورد حضور موسسات قرآنی در نمایشگاه مجازی قرآن کریم گفت: در بخش محتوایی نمایشگاه مجازی شاهد حضور و فعالیت ۴۵۰ موسسه و مرکز قرآنی خواهیم بود. فعالیت‌های موسسات قرآنی در فضای مجازی تا قبل از شیوع کرونا، بسیار نادر و اندک بود، خوشبختانه طی یک سال گذشته توفیقات فراوانی در این زمینه به وجود آمده و بسیاری از موسسات و دستگاه‌های کلان کشور فعالیت عمده در فضای مجازی را آغاز کرده‌اند. در این راه البته حمایت‌هایی در زمینه توانمندسازی موسسات ارائه شد و معاونت قرآن و عترت هم از ده‌ها طرح بسیار خوب در توسعه فعالیت‌های مجازی قرآن کریم در سال گذشته حمایت کرده است.

فقهی‌زاده با تأکید بر اینکه ۵۴۵ ناشر نیز در بخش فروشگاهی نمایشگاه مجازی قرآن کریم حضور دارند، تصریح کرد: روی هم رفته حدود هزار موسسه، ناشر و مرکز قرآنی فعالیت جدی در نمایشگاه دارند و این نمایشگاه را به معنای واقعی کلمه به یک نمایشگاه فرادستگاهی و مردمی تبدیل کرده‌اند.

وی همچنین به برگزاری بیش از ۳۰ نشست تخصصی در فضای داخلی کشور و فضای بین‌الملل با همکاری و مشارکت سازمان قرآنی دانشگاهیان و خبرگزاری بین‌المللی قرآن اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم در بخش بین‌الملل، وبینارهای بین‌المللی را با فرهیختگانی از ۱۰ کشور دنیا اجرا کنیم. همچنین ۲۰ نشست تخصصی در حوزه‌های مرتبط با توسعه فعالیت‌های قرآنی برگزار خواهیم کرد. مجری ما در ضبط و پخش این وبینارها، خبرگزاری بین‌المللی قرآن و سازمان قرآنی دانشگاهیان خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در بخش محتوایی برخی موسسات همکاری جدی دارند. البته انحصاری برای موسسات نیست و مراکز قرآنی را به معنای عام نگاه کرده‌ایم، در نگاه ما این موضوع که این موسسه وابسته به وزارت ارشاد است یا دستگاه دیگر وجود نداشته است. نگاه ما این است که نمایشگاه را به عنوان یک پدیده ملی جا بیندازیم. در بلندمدت نگاه ما این است که این پدیده بست پیدا کند و به سازمان و وزارتخانه‌ای تعلق نداشته باشد.

فقهی‌زاده در پایان با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته با پست جمهوری اسلامی برای ارسال خریدهای متقاضیان، گفت: همچنین امسال بانک صادرات همچون سال ۹۸ به عنوان حامی نمایشگاه همراه ما خواهد بود، با اتکا به حمایت‌هایی که توانسته‌ایم جذب کنیم، به حدود ۱۲ هزار فعال قرآنی بن خرید و تسهیلات اختصاص خواهیم داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز