خبرگزاری کار ایران

یادداشت آزاد؛

تأخیر دو، سه روزه در درمان ویروس انگلیسی خطرآفرین است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۷۴۴

همه می‌دانیم شرایط کشور با شدت همه‌گیری ویروس کرونا بحرانی است اما واقعیت این است که این بحران جدی‌تر از آن چیزی‌ست که ما در تصور داریم.

دیشب اتاقی در کلاب هاوس با حضور پزشکان و متخصصان ایرانی از نقاط مختلف جهان برای بررسی وضعیت کرونایی کشور بود که من هم فرصت حضور و شنیدن بحث‌های آن‌ها را داشتم. آن‌ها تاکید داشتند که حاضران در اتاق، حرف‌هایشان را به اطرافیان منتقل کنند و من صرفا بازگوکننده نظرات آن‌ها خواهم بود.

از مهمترین نکاتی که به خاطرم مانده می‌نویسم:

- همه می‌دانیم شرایط کشور بحرانی است. اما بحران جدی‌تر از آن چیزی است که تصور داریم.

- تاکنون بزرگ‌ترین دغدغه، خستگی کادر درمان بود اما در این شرایط، نگرانی عمده به درهم‌شکستن نظام سلامت مربوط است. بیمارستان‌ها ظرفیت‌های زیرساختی و فنی لازم برای رسیدگی به حجم بیماران را ندارد و این احتمال جدی است که سردرگمی و آشفتگی، نظام درمان را به هم بریزد.

- میزان ابتلا و مرگ و میر به نحو تصاعدی افزایش می‌یابد و تنها راه مقابله در وضعیت موجود، قرنطینه سراسری است.

- پزشکان پیش‌بینی (و نه پیشگویی) می‌کنند که دولت در نهایت مجبور به پذیرش قرنطینه خواهد بود. احتمالا این کار را اول به صورت منطقه‌ای انجام دهد. اما چون ویروس در سراسر کشور پخش است، درنهایت مجبور به پذیرش قرنطینه سراسری می‌شود.

- گونه شایع موجود، گونه انگلیسی است. آنالیز وضعیت مهرداد میناوند و علی انصاریان نشان می‌دهد که این دو نیز به همین گونه مبتلا بودند. در نتیجه، دستکم از اوایل بهمن در تهران این گونه وجود داشته است. تصمیم به‌عدم محدودیت سفر در نوروز نیز به پخش سراسری آن کمک کرده است.

- این گونه بر خلاف گونه اولیه، دوره نهفته طولانی ندارد و سرعت آسیب‌رسانی بالایی دارد و می‌تواند حتی در چند روز کاملا فرد را دچار بحران کند. بنابراین تاکید موکد پزشکان این است که با بروز علایم اولیه سرماخوردگی نیز، موضوع را کرونا در نظر بگیرید و درمان را سریع زیر نظر پزشک آغاز کنید. تاخیر ۲-۳ روزه هم می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد و حتی به مرگ منتهی شود.

- با توجه به سرعت عمل ویروس، انتظار برای تست و جواب آن نیز محتاطانه نیست. باید از همان آغاز قرنطینه کامل فرد انجام شود.

- شدت سرایت این گونه نیز بسیار بالاست. معمولا در صورت ابتلای فرد، افراد همخانه نیز به سرعت بیمار می‌شوند و این امکان مراقبت را نیز می‌گیرد. تنها کمک در این زمینه، توجه جدی به ضرورت قرنطینه در اسرع وقت است.

- امید به واکسیناسیون سراسری تا چندماه آینده وجود ندارد. حتی این نگرانی هست که با توجه به تقاضای بالای واکسن در جهان، قراردادهای موجود هم عملی نشود. علاوه بر اینها، در کشور نیز ظرفیت‌های زیرساختی کافی برای اجرای سریع آن نیست و ممکن است با فرض دریافت واکسن هم اجرای واکسیناسیون با مشکلات عدیده روبرو شود. فعلا باید در همین شرایط، خودمان برای حفظ سلامتی عمومی تلاش کنیم.

- انتظار برای واکسن ایرانی هم با اما و اگر همراه است. بیش از هفتاد درصد پروژه‌های تولید واکسن در دنیا (حتی در برخی از پیشرفته‌ترین موسسات دارویی جهان) با شکست مواجه شده است. با توجه به اینکه هنوز مراحل آزمایشی واکسن‌های ایرانی طی نشده است، احتمال‌عدم موفقیت در اینجا نیز بسیار بالاست که البته امیدواریم چنین نشود.

- در نهایت اینکه دستکم در ماه پیش رو، شرایط کشور بسیار وخیم خواهد بود و بنا به نظر متخصصان تنها در صورت قرنطینه سراسری است که امکان کاهش سرعت انتشار و کنترل ویروس فراهم می‌شود. از حضور در اجتماعات به شدت پرهیز کنید و تا حد امکان از تبدیل شدن به بخشی از زنجیره انتقال برکنار بمانید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز