خبرگزاری کار ایران

سفر به نخلستان‌های جنوب ایران در «سیدة الاشجار»

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۳۰۱۰

نخلستان‌های زیبای جنوب ایران و مراحل کاشت، داشت و برداشت رطب مرغوب ایرانی، همراه با آداب و رسوم مربوط به فصل برداشت آن در مستند «سیدة الاشجار» از شبکه العالم به تصویر کشیده می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی معاونت برون مرزی رسانه ملی، ایران به عنوان دومین تولید کننده خرما در جهان در صادرات این محصول اقتصادی جایگاه هفتم را در دنیا داراست. در این مستند سعی شده ضمن معرفی نخلستان‌های جنوب ایران و این محصول ارزشمند و استراتژیک اقتصادی، مشکلات نخل داران و کشاورزان نیز مطرح شود. 

سیده فاطمه بویرده، تهیه‌کننده مستند «سیدة الاشجار» ضمن اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ که تولید است، گفت: با سفر به جنوب ایران و شهرهای آبادان و خوزستان به معرفی نخل و نخلستان‌های این دو شهر که رونق بسیاری یافته پرداختیم و ابعاد مختلف آن تشریح کردیم. 

تهیه کننده «سیدة الاشجار» در ادامه افزود: این مستند دو قسمتی است که تولید آن بیش از ۶ ماه به طول انجامیده است. قسمت اول مراحل آماده‌سازی زمین تا مرحله کاشت و برداشت و نیز آداب و رسوم و آیین‌های مربوط به نخل و فصل برداشت خرما از جمله: جایگاه نخل و خرما در ادیان و به ویژه در دین مبین اسلام و قرآن کریم، شعرخوانی و آواز خوانی (در مدح حس وطن دوستی و نخل که نماد وطن بوده و اصالت خاک به شمار می‌رود)، خواندن دعا، تجمع و دورهمی در محلی به نام «مضیف» و افسانه‌های مربوط به آن (افسانه فاخته) است و در بخش دوم به صنایع دستی بدست آمده از نخل و مشاغل مرتبط با نخل و خرما و نیز کارخانه‌های فعال در این زمینه تا مرحله بسته‌بندی و صادرات آن پرداخته خواهد. 

بویرده افزود: آبادان پیش از شروع جنگ تحمیلی دارای سرسبزترین و با کیفیت‌ترین نخلستان‌های ایران بود. و آب شیرین رودخانه‌های کارون و بهمنشیر و اروندرود به مرغوبیت محصول خرما می‌افزود. با شروع جنگ تحمیلی چندین میلیون اصله نخل بر اثر اصابت ترکش و گلوله و بمباران شیمیایی از بین رفتند اما با بازگشت روستاییان جان تازه‌ای به نخلستان‌های آبادان بخشیده شد. در این میان در چند سال اخیر به دلیل مشکلاتی از جمله بی‌آبی کارون و رودخانه بهمنشیر، شور شدن آب رودخانه‌ها و افت کیفیت آب و نیزعدم رشد گیاه به دلیل شوری خاک بوجود آمده است که در این مستند از زبان کشاورزان مجرب و نخل داران بیان خواهد شد. 

سیده فاطمه بویرده از جمله گزارشگران به نام شبکه العالم است که مستند «ابوالغیره» از تولیدات وی در خصوص مصاحبه‌اش با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی رحمه الله در جریان سیل خوزستان بوده است و به زودی در ایام ماه مبارک رمضان پخش خواهد شد. 

مستند «سیدة الاشجار» با پژوهش، تهیه‌کنندگی و روایت، سیده فاطمه بویرده، تصویربرداری هوایی و زمینی، حسن مانع و تدوین طالب منشدی پور، ۲۹ فررودین ساعت ۲۲ به مدت ۲۵ دقیقه به روی آنتن شبکه العالم خواهد رفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز