خبرگزاری کار ایران

نوای «همساز» به یاد زنده‌یاد امیرناصر افتتاح منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۲۲۵۰

حمید قنبری، پژوهشگر موسیقی و طراح پروژه «همساز» از انتشار قطعه‌ای جدید به یاد استاد فقید امیرناصر افتتاح خبر داد.

به گزارش ایلنا، حمید قنبری، پژوهشگر موسیقی و طراح پروژه «همساز» از انتشار پنجمین قطعه این پروژه خبر داد و گفت: این قطعه با همنوازی ساز تنبک و به یاد استاد فقید امیرناصر افتتاح تنظیم و منتشر شد. 

او با اعلام این خبر تصریح کرد: این قطعه به همنوازی ساز تنبک با همراهی پدرام خاورزمینی نوازنده توانمند این ساز، اختصاص دارد و با یادی از استاد فرزانه، امیرناصر افتتاح، تنظیم شده است. 

وی در این خصوص به سابقه همکاری با پدرام خاورزمینی در زمینه ویرایش و بازنویسی کتاب «تنبک نوازی به روایت امیرناصر افتتاح» اشاره کرد و افزود: این کتاب یکی از منابع شناخته شده در زمینه فراگیری و آموزش ساز تنبک است که در آن موضوع دسته‌بندی مطالب و تبدیل شدن آن‌ها به قطعات مشخص با در نظر داشتن مفاهیم جملات و تکنیک ها، یکدست کردن شیوه نت نگاری، ایجاد قرینه‌سازی برای جملات از نظر موسیقایی برای فهم بهتر مطالب و ایجاد مقدمه برای قطعاتی که شاید از نظر تکنیک شروعی سنگین برای هنرجوی مبتدی داشته باشند، مورد توجه قرار گرفته است. 

قنبری با اشاره به انتشار این کتاب توسط نشر «نای و نی» افزود: استاد امیر ناصر افتتاح در زمره نوازندگان صاحب‌ سبک در نوازندگی ساز تنبک هستند و از سبک منحصر به فرد ایشان با عنوان «سبک افتتاح» یاد می‌شود. از این استاد آثاری با آهنگسازی هنرمندانی چون جلیل شهناز، فرهنگ شریف، روح الله خالقی، عبدالحسین برازنده، همایون خرم و محمد موسوی به جا مانده است. 

 

وی در ارتباط با ادامه پروژه «همساز» در سال جدید اظهار داشت: در شرایط کنونی ضرورت امیدبخشی و همدلی در جریان فعالیت‌های موسیقایی بیش از پیش احساس می‌شود و بر این اساس این پروژه همچنان با رویکرد صمیمیت، همراهی و هم‌اندیشی در همنوازی‌ها برای پذیرش اختلاف نظرها و سلیقه‌های مختلف ادامه خواهد داشت و با نگاهی بین المللی به همراهی با سازهای کشورهای مختلف و فرهنگ‌های مختلف می‌پردازد. 

قنبری حاصل این همراهی‌ها را فرصتی برای تغییر ذائقه هنری مخاطبان دانست و گفت: کلیپ‌های کوتاه تصویری «همساز» در فضای مجازی و با قابلیت دسترسی و تماشای عموم منتشر می‌شوند. 

گفتنی است، در قالب پروژه «همساز»، تاکنون قطعاتی با همراهی سازهای تنبک، ناقاره، دف، پیپا (ساز باستانی کشور چین) و با همراهی پژمان حدادی، وحید اسداللهی، حسین رضایی نیا و ژائو ژوچان منتشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز