خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

از شهید رضازاده آذری، دوست داشتنِ کارگران را آموختیم/ مسیر حق‌خواهی و حمایت از کارگران را ادامه می‌دهیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۹۹۴۶

علیرضا محجوب در مراسم تجلیل از شهید رضازاده آذری، گفت: مسیری را که همان زمان در عرصه حق‌خواهی، دستمزد، مشکلات مستمری‌بگیران و کارگران شروع کردیم، ادامه خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دبیرکل خانه کارگر در یک لایو اینستاگرامی در مورد شهید رضازاده آذری، رئیس شورای کارخانه نوظهور و از مبارزان کارگری صحبت کرد.

علیرضا محجوب در رابطه با خصوصیات اخلاقی شهید رضازاده ‌آذری گفت: این شهید سرچشمه‌ی درس و نشانه‌ی آموختن بودند. ایشان با ساده‌ترین زبان، دوست داشتنِ کارگران را به ما درس دادند. از آن زمان سال‌ها گذشته اما خاطره‌ی آن شهید هنوز برای ما زنده است. ما در تشکیلات خانه‌ی کارگر چند شهید بنام داریم که یکی از آنها شهید رضازاده آذری است.

او با بیان اینکه هر لحظه‌ی زندگیِ این شهید حکمت‌آموز بود، گفت: ما دوره‌ای درخشان با این شهید در عرصه‌ی مبارزات کارگری داشتیم که نمی‌توان به زبان بیان کرد. او برای اینکه از مواضع خود عدول نکند و همچنین برای مصالح کارگران، مقابل کارفرما ایستاد.

دبیرکل خانه کارگر گفت: ایشان در شرکت نوظهور عضو شورای اسلامی کار بودند؛ بنا بر قانون، دو نفر از اعضای شورا باید عضو هیئت مدیره می‌شدند، اما نه تنها این حقوق از آنها سلب شد بلکه آنها را از شرکت بیرون کردند و به همین دلیل آنها تصمیم به مبارزه گرفتند و ما هم کنار آنها بودیم. مطالبه‌ی حقوق کارگران باعث اخراج ایشان از کارخانه شد؛ دعوا بر سر این بود که ایشان مزاحم برخی از افراد بودند.

محجوب در ادامه گفت: بعد از اخراج از کارخانه، ایشان برای اداره زندگی به کاری تن دادند که کسی تن نمی‌دهد. آنها برای خود مقامی داشتند اما بعد از اخراج، با واکس زدن کفش کارگران، زندگی خود را می‌گذراندند و این زیباترین شکل از مبارزه منفی بود.  

رئیس خانه‌ی کارگر با بیان اینکه ما دو نوع مبارزه داریم، علاوه بر مبارزه مثبت که در آن کسی به‌طور مستقیم می‌جنگد، گفت: یک نوع هم مبارزه منفی است که رسواکننده‌ی طرف مقابل است. وقتی شهید رضازاده نشستند و کفش کارگران را واکس زدند به نوعی به کارفرما توهین کردند. در نهایت این موضوع با پایداری آنها و صحبت‌هایی که انجام دادیم تمام شد و آنها مجددا به کار برگشتند.

وی اظهار کرد: بعد از مدتی بنا به حکم شهید رجایی، بنده و دو تن دیگر که منصوب قوه قضائیه و دولت بودند، برای رسیدگی به شکایت مردم  خوزستان رفتیم و در آنجا از ایشان خواستیم به ما کمک کنند. در آن زمان برای ماه‌ها، کار روزانه ما رسیدگی به شکایت‌ها و کار شب‌هایمان حضور در جبهه‌ها بود.

علیرضا محجوب در خصوص روند خصوصی‌سازی در آن زمان هم گفت: هم دغدغه‌ی ایشان و هم مسئله‌ی ما موضوع خصوصی‌سازی بود. ایشان تلاش کردند عنان شرکت نوظهور را به دستِ دولت جمهوری اسلامی بدهند و این اتفاق هم افتاد و تا سال‌هایی که شرکت دولتی بود یکی از بهترین و سودآورترین شرکت‌ها را داشتیم که متاسفانه روند خصوصی سازیِ مجدد، تمام زحمات را بر باد داد.

دبیرکل خانه کارگر تاکید کرد: ما مسیری را که همان زمان در عرصه حق‌خواهی، دستمزد، مشکلات مستمری‌بگیران و کارگران شروع کردیم ادامه خواهیم داد. تصمیمات و اقداماتِ سال اخیر ما نیز در خصوص کارگران و مستمری‌بگیران در همین راستاست.

محجوب در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص مشکلات کارخانه‌ی ماشین‌سازی تبریز گفت: ماشین‌سازی تبریز یکی از بهترین کارخانه‌های ما بود و به لحاظ مهارت نیروی انسانی و تولید در وضعیت بسیار خوبی قرار داشت. بعد از خصوصی‌سازی بسیار تاسف خوردیم. از همان ابتدا هم تلاش‌های بسیاری انجام شد که این اتفاق نیفتد، هم نمایندگان و هم ریاست قوه قضائیه به میدان آمدند اما متاسفانه آن‌گونه که شایسته بود عمل نشد. امیدوارم شاهد تغییر وضعیت باشیم.

دبیرکل خانه کارگر در پایان گفت: راه کشور و استقلال ما از تولید می‌گذرد. همانطور که رهبر ما سال گذشته را سال تولید و امسال را سال استمرار این مسیر دانستند، توجه به تولید حائز اهمیت بسیار است. در این مسیر، توانایی نیروی کار و حمایت از آنها مهم است. اگر امروز ایران در جایگاه شایسته خود نیست به این دلیل است که ثروت فناورانه ما پایین است. این ثروت فناورانه هم از دستان نیروی کار و جوانان خلاق ما بیرون خواهد آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز