خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام:

آغاز کاوش شهر ساسانی سیروان/ دنبال تفاهم‌ گردشگری میان ایلام و عراق هستیم/ بودجه میراث‌فرهنگی خوزستان هیچ‌وقت به یک میلیاردتومان نرسیده/ بانک‌ها مانع اصلی توسعه اقتصاد گردشگری هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۹۳۸۴

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام از آغاز فصل نخست کاوش شهر تاریخی سیروان در روزهای آتی خبر داد؛ شهری که به‌جا مانده از تمدن ساسانی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از آغاز فصل نخست کاوش شهر تاریخی سیروان طی روزهای آینده خبر داد و گفت: شهر تاریخی سیروان مربوط به دوره ساسانیان بوده و در شهرستان سیروان، روستای سراب‌کلان واقع ‌شده است.

«عبدالمالک شنبه‌زاده» ادامه داد: این شهر در دوران شکوه و عظمت خود مرکز ایالت ماسبذان از شهرهای مهم و آباد ایران در دوره ساسانی بوده و وجود پل‌ها، راه‌ها، محوطه‌ها، قلعه‌های فراوان و سکونت‌گاه‌های باستانی در این محوطه، گویای اهمیت این شهر است.

او همچنین با اشاره به دیگر برنامه‌های ایلام در سال جدید در حوزه پژوهش‌ها و کاوش‌ها یادآور شد: چند کاوش دیگر هم برای گمانه‌زنی به منظور تعیین حریم داریم که پیش‌بینی می‌کنیم به چهار کاوش برسد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی ایلام با اشاره به برنامه‌های این استان در سال ۱۴۰۰ در حوزه میراث فرهنگی، گفت: ۱۲ بنا داریم که به تناوب کار مرمتی روی آنها انجام می‌شود؛ مانند شهر تاریخی سیمره، شهر تاریخی سیروان، قلعه کنجان چم، قلعه اشرف العشایر و... که امسال هم قرار است مرمت آنها را جلو ببریم.

شنبه‌زاده یادآور شد: دو بنا را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم که تا پایان فروردین قراردادهایشان منعقد می‌شود؛ بنای والی کهره و همچنین قلعه کنجان چم در شهرستان مهران دو بنایی هستند که قرار است به واحدهای اقامتی و پذیرایی تغییر کاربری بدهند.

او همچنین با اشاره به اقداماتی که در حوزه موزه‌های ایلام در دست اجراست، از کلنگ‌زنی موزه باستان‌شناسی ایلام خبر داد و گفت: تهیه زمین و نقشه‌ها و مطالعات این موزه انجام شده و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ کلنگ آن بر زمین زده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام همچنین با بیان اینکه «ثبت آثار تاریخی، طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی جزو برنامه‌هایمان است که امیدواریم بتوانیم در سال جاری ۲۰ اثر را به ثبت برسانیم.» به پروژه‌های گردشگری هم اشاره کرد و گفت: در این حوزه تمرکزمان روی واحدهای بوم‌گردی است. ۱۶ پروژه داریم که در تلاشیم تا پایان دولت تدبیر و امید تمام شده و به بهره‌برداری برسند. از جمله آنها هتل چهار ستاره شهر ایلام است که در فاصله دو کیلومتری مرکز استان قرار دارد و چند مجتمع گردشگری هم در دست احداث‌اند که بالغ بر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و امیدوارم بتوانیم آنها را هم طی چند ماه آینده به مرحله بهره‌داری برسانیم.

شنبه‌زاده ادامه داد: در زمینه توسعه هم زیرساخت‌های بعضی از جاذبه‌های گردشگری در زمینه آب، برق و مسیر دسترسی باید تکمیل شوند؛ مثل تنگه کافرین، مجموعه گردشگری للار، دریاچه دوقلوی سیاه گاو آبدانان.

او در ادامه با اشاره به اینکه پیش‌بینی کرده‌اند که امسال ۱۵ کارگاه صنایع دستی را در ایلام راه‌اندازی کنند، گفت: ضمن اینکه بازارچه صنایع دستی شهر سرابله هم در هفته‌های آتی افتتاح می‌شود. همچنین پروژه موزه خصوصی سنگ و سنگواره در شهر ایلام هم به پایان رسیده و برنامه افتتاح آن را در دستور کار داریم.

شنبه‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۴۰ بوم‌گردی فعال در ایلام داریم که راه‌اندازی ۲۰ واحد دیگر هم در دست اقدام است و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا منابع مورد نیازشان را تامین کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام با اشاره به اینکه «در نظر داشتیم تفاهم‌نامه گردشگری میان ایلام و عراق را احیا کنیم اما کرونا در آن وقفه انداخت» از پیگیری موضوع بحث گردشگری سلامت در این استان خبر داد و گفت: خوشبختانه بیمارستان فوق تخصصی کوه سر ایلام آی‌پی‌دی سلامت خود را از وزارت بهداشت دریافت کرده و می‌تواند به زودی فعالیت درمانی خود را به عنوان مجموعه گردشگری سلامت آغاز کند. بخش اقامتی آن هم فعال شده و می‌تواند گردشگران سلامت خارجی به ویژه از کشور عراق را پذیرش کند.

شنبه‌زاده برنامه‌ای که سال گذشته با وجود کرونا آغاز شده را رونق گردشگری طبیعی و ماجراجویانه در استان ایلام خواند و گفت: امسال هم بنا داریم با توجه به ظرفیت‌های طبیعت‌گردی ایلام که باعث شده به عنوان عروس زاگرس شناخته شود، روی این مساله تمرکز کنیم. ضمن اینکه چند دره بسیار زیبا مثل دره‌های ویژ درون و الماس در ایلام وجود دارد که در ایران نظیر آن را کم‌تر می‌توان دید و اینها در کنار کوه‌ها و آبشارهای متعدد، بهانه ورود گردشگران ماجراجو به استان شده است. به طوری که تنها در عید نوروز امسال بالغ بر ۴۰ تور طبیعت‌گردی وارد ایلام شدند.

او در ادامه به مشکلاتی که این اداره‌کل با آنها مواجه است، یادآور شد: گردشگری یک امر فرابخشی است و دستگاه‌های مختلف بایستی کمک کنند تا تحقق پیدا کند. سازمان میراث فرهنگی بیش از هر چیز، ناظر است و برای انجام هر کاری نیاز به کمک دستگاه‌های دیگر و دریافت مجوز دارد. به طور مثال برای راه‌اندازی یک طرح گردشگری در مناطق طبیعی باید محیط‌زیست و منابع طبیعی همراهی کنند، یا در حاشیه سدها وزارت نیرو و داخل شهر، شهرداری بایستی کمک کند. بنابراین مجموعه فعالیت‌های گردشگری مانند پازلی است که اگر هر کدام از نهادها با آن همکاری نکنند، ناقص می‌ماند. در قوانین بالادستی متاسفانه قوانین الزام‌آوری برای کمک این دستگاه‌ها به توسعه گردشگری وجود ندارد و هرچه در سطح کشور اتفاق می‌افتد بیشتر بر اساس روابط دوستانه یا حتی تمنا و التماس مدیران است!

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام تصریح کرد: هرچند سند جامعی که همه دستگاه‌ها را ملزم به اجرای قوانین توسعه گردشگری کند، تدوین و به تازگی ابلاغ هم شده است اما متاسفانه هنوز پشتوانه اجرایی قوی ندارد.

شنبه‌زاده درباره کمبود منابع مالی هم خاطرنشان کرد: نه اینکه اعتبارات حوزه گردشگری و میراث فرهنگی کفاف نیازهای این حوزه را نمی‌دهد، بلکه می‌خواهم بگویم این اعتبارها در شان میراث فرهنگی نیست؛ با این‌همه اثر، شرح وظایف، تاریخ و تمدن. تنها در ایلام، ۱۵۰۰ اثر شناسایی شده داریم که ۸۰۰ مورد آنها در فهرست آثار ملی ثبت شده است.اعتبار حوزه میراث فرهنگی در خوشبینانه‌ترین حالت، برای مرمت و حفاظت و تعیین حریم و... هیچ‌وقت به یک میلیارد تومان هم نرسیده. در زیرساخت گردشگری هم همین‌طور؛ برای بهسازی یک راه دسترسی باید میلیاردها تومان هزینه کنید اما چنین اعتبارهایی نداریم.

او در پایان با تاکید بر اینکه حمایتی که باید از سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی گردشگری شود، وجود ندارد، گفت: بانک‌ها باید تسهیلات بدهند و کمک کنند. اما به جرات می‌گویم که اکنون بانک‌ها مانع اصلی توسعه اقتصاد گردشگری ایلام هستند. هیچ طرح گردشگری را نمی‌بینید که خان‌های مصیب‌بار دریافت وام را گذرانده و موفق به دریافت تسهیلات شده باشد و دچار مشکل نشود. بانک‌ها تنها دنبال سود خود هستند و برای همین بسیاری از طرح‌های سرمایه‌گذاری گردشگری دچار مشکل می‌شوند. به نظرم گردشگری خیلی می‌تواند به اشتغال و اقتصاد کشور کمک کند و برخلاف بسیاری از مشاغل، به‌طور مویرگی پول را وارد روستاهای دور افتاده کرده و کمک حال باشد اما بایستی حمایتی جدی از آن شده و جزویی از سیاست‌های اصلی نظام قرار گیرد. در واقع باید ابتدا تبدیل به یک دغدغه شود تا بتواند کمک کننده هم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز