خبرگزاری کار ایران

استاندارد بین‌المللی «ارزشیابی برای مدیریت سوابق» بومی و تدوین شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۳۱۰

رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی از بومی‌سازی و تدوین استاندارد بین‌المللی «ارزشیابی برای مدیریت سوابق» خبر داد.

به گزارش ایلنا، غلامرضا عزیزی درخصوص تدوین این استاندارد بین المللی عنوان کرد: سوابق و مدارکی که سازمان‌های دولتی و غیردولتی در اجرای وظایف خود ایجاد یا دریافت می‌کنند، دارای ارزش یکسانی نیستند و نگهداری از همه آن‌ها، معقول و منطقی به‌نظر نمی‌رسد. بنابراین شناسایی، انتقال و نگهداری اسناد با ارزش نگهداری دائمی از مهم‌ترین وظایف آرشیو ملی هر کشور در نظر گرفته می‌شود.

رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ادامه داد: دلیل نگهداری بلندمدت از سوابق، تشخیص ارزش سیاسی، فرهنگی، اداری، حقوقی، اجتماعی، تاریخی، علمی و فنی موجود در سوابق است. بنابراین همانند سایر آرشیوهای ملی، کار ارزشیابی سوابق به‌‌صورت روزانه مطابق با قوانین و مقررات مرتبط با آن در آرشیو ملی ایران نیز در حال انجام است.

وی افزود: همچنین جدا از قوانین و مقررات ملی حاکم بر فرایند ارزشیابی سوابق، سازمان جهانی استاندارد (ایزو)، به‌عنوان متولی تدوین استانداردهای بین‌المللی که به یکپارچه‌سازی فرایندهای کاری کمک می‌کند، بنابراین پژوهشکده اسناد سازمان اقدام به تدوین و انتشار استانداردهای مرتبط با حوزه ارزشیابی سوابق کرده است که گاهی به‌طور کامل و گاهی با اعمال تغییرات اندک و بومی‌سازی برخی از فرایندها مطابق با مقررات جاری کشورها، در آرشیوهای ملی قابل استفاده و پیاده‌سازی است.

عزیزی گفت: در این میان،ISO/TR ۲۱۹۶۴  با عنوان فارسی «اطلاعات و مستندات (دبیزه‌ها)- ارزشیابی برای مدیریت سوابق» که در سال ۲۰۱۸ توسط سازمان جهانی ایزو تدوین و منتشر شده است، یکی از استانداردهای جامع و مناسب برای به‌کارگیری در حوزه ارزشیابی سوابق است.

وی عنوان کرد: پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی در راستای انجام وظایف خود، اقدام به تدوین و بومی‌سازی این استاندارد کرده است تا این استاندارد به‌عنوان یکی از مراجع بومی و ملی کشور برای متخصصان و متصدیان کار ارزشیابی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

عزیزی خاطرنشان کرد: به‌همین‌منظور، کمیته فنی تدوین استاندارد با تشکیل جلسات متعدد با حضور کارشناسان درون و برون‌سازمانی در آذر و دی ماه ۱۳۹۹ تشکیل شد. در این جلسات متن این استاندارد مورد بررسی قرار گرفت و پس از اعمال اصلاحات مورد نظر برای بررسی و تصویب نهایی به سازمان ملی استاندارد ایران ارسال شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز