خبرگزاری کار ایران

مناقشات به بازار کتاب ایران رسید

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۷۶۴۰

کتاب «مناقشات» حاصل گفتگوی آلن بدیو و ژان کلود میلنر به فارسی ترجمه و منتشر شد.

به گزارش ایلنا، کتاب مناقشات اثر آلن بدیو و ژان کلود میلنر با ترجمه سامی آل مهدی از سوی نشر سیب سرخ روانه بازار کتاب شد.

این کتاب در واقع راوی گفتگویی با موضوع فلسفه و سیاست در روزگار معاصر میان دومتفکر است که موضوعات متنوعی را در ذیل خود شامل می‌شود.

سامی آل مهدی مترجم این کتاب با اشاره به این موضوع درباره موضوعات مطرح شده در این اثر عنوان کرد: با این‌که مناقشاتی که در این گفتگو مطرح می‌شوند فلسفی هم هستند، بااین‌حال هسته‌ی سختشان سیاسی است؛ علت آن نیز به طور عمده خوانش متفاوت این دو متفکر از رخداد مه ۶۸ ، مائوئیسم و به‌طور کلی، «سیاست» است.

وی ادامه داد: موضوعاتی که در فهرست کتاب به چشم می‌خورند (انقلاب، قانون، ریاضیات، نامتناهی، امرکلی و نام «یهودی») به طور کامل در چشم‌انداز سیاست مطرح و مورد بحث قرار می‌گیرد. بااین‌که هردوی این متفکران معتقدند انقلاب در عصری که در آن زیست می‌کنیم امری بعید و، چه‌بسا، ناممکن است، بااین‌حال نتیجه‌ای که این گزاره بر اصول عملی این دو می‌گذارد یکسان نیست.

آل مهدی افزود: سیستم نظری بدیو که، به‌قول میلنر، توانایی ازآنِ‌خودسازی هر گزاره و نظریه‌ای را دارد مشکلی با این قضیه ندارد و اتفاقاً ناممکن‌بودن یکی از خصایل اساسی مفهوم «رخداد» در چارچوب نظری بدیوست؛ اما تجربیات مه ۶۸ و انقلاب فرهنگی، میلنر را به شکاکیت‌گرایی سفت‌وسختی سوق دادند که او را برآن داشت تا واژگونه‌ی «پادسیاست» را عَلَم کند.

به گفته این مترجم شالوده‌ی [پاد]سیاست میلنر «بدن‌ها و بقای‌شان» است در حالی که بدیو طرف‌دار این نظر نیست و، به‌قول خودش، طرف‌دار امکان واقعی «به‌اشتراک‌گذاریِ فعالانه‌ی بدنی جمعی در ایده‌ی عامِ تحقق آن» است.

وی با اشاره به اینکه این کتاب در سال ۲۰۱۲ به زبان فرانسوی و در سال ۲۰۱۴ به انگلیسی منتشر شد، تاکید کرد: این کتاب هم مانند بقیه‌ی کتاب‌ها معجزه‌ای همراه ندارد؛ هرکتاب تلاشی است در غورکردن در پرسش‌هایی نظیر «چه باید کرد» و «چه می‌توانم بدانم»، همین و بس. بااین‌حال مباحثی که این کتاب به آن‌ها می‌پردازد، مباحثی است که همیشه برای اهالی تفکر مسئله‌ساز بوده؛ هرچند گزاف است، اما چه بسا هدف این دیالوگ ارائه‌ی تعریفی دست‌وپاشکسته از «فلسفه» و «سیاست» از منظر بدیو و میلنر بوده باشد.

نشر سیب سرخ این کتاب را در 163 صفحه با قیمت 37900 تومان منتشر کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز