خبرگزاری کار ایران

فرید الهامی:

سیدامرالله شاه ابراهیمی اسطوره تنبور کرد است+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۷۴۵۵

زهی درخت تنومند و کهنسال تنبورنوازی که بر ریشه‌های ژرفی چون استاد شاه ابراهیمی تا جهان دیرنده پابرجاست، پر بر و بار خواهند ماند.

به مناسبت نوزدهمین سال درگذشت سیدامرالله شاه ابراهیمی، فرید الهامی (نوازنده و مقام خوان و مقام‌دان تنبور) یادداشتی را به رشته تحریر در آورده و آن را در اختیار ایلنا قرار داده که در پی می‌آید.

«استاد سیدامرالله شاه ابراهیمی را اسطوره تنبور کرد می‌نامند. به راستی که شایسته چنین عنوانی بوده است، زیرا بنیان گروه‌نوازی تنبور به دست او نهاده شد. بی‌تردید هرگونه بررسی در راستای شناخت و درک ساز تنبور و مقام‌های آن بدون شناخت و درک شیوه و نقش تاثیرگذار ایشان ناپخته و نا تمام خواهد بود. و این بدان معناست که تنبور و شناخت دقیق آن به وجود ایشان وابسته است. مقام والا و مانای ایشان آراسته به نیکوترین باورها و منش‌های انسانی بود و همین ویژگی‌ها کافیست تا چهره ایشان را در تاریخ موسقی ایران جاودان سازد. . به کوتاه سخن می‌توان گفت؛ جهانی بود بنشسته در گوشه‌ای و دربایی بود گنجیده در سبویی.

زهی درخت تنومند و کهنسال تنبورنوازی که بر ریشه‌های ژرفی چون استاد شاه ابراهیمی تا جهان دیرنده پابرجاست، پر بر و بار خواهند ماند.»

در ادامه فایل تصویری که به مناسبت نوزدهمین سالگرد درگذشت سیدامرالله شاه ابراهیمی ساخته شده ضمن همنوازی مقام «سملی سماع» به روایت شاه ابراهیمی، بزرگانی چون شهرام ناظری، سیاوش نورپور، شکرعلی آزادی، سیدرضا روتابی، سیدجلال محمدیان به طور کوتاه صحبت کرده‌اند.

شهرام ناظری در این اثر گفته است: یکی از استادان بزرگ و برجسته منطقه ما کرمانشاهان استاد سیدامرالله شاه ابراهیمی هستند. ایشان نقش بسیار مهمی در شناسایی ساز تنبور ایفا نمودند. اولین گروه تنبور نوازی را خیلی سال پیش راه اندازی کردند و بنده هم این افتخار را داشته‌ام تا از محضر ایشان در زمینه مقام‌های تنبور کسب فیض کنم و همچنین از صفات نیکوی اخلاقی و نگاه انسانی ایشان بهره‌مند شوم. استاد شاه ابراهیمی در حقیقت یکی از اسطوره‌های ما مردم کرد محسوب می‌شود»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز