خبرگزاری کار ایران

داود نامور:

تشکیل کمپانی‌ها، ضرورت اصلی تئاتر امروز ایران است

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۸۴۳

داود نامور تشکیل کمپانی‌ها را ضرورت اصلی تئاتر امروز ایران خواند و از برنامه‌ریزی برای استخدام آفرینش‌گران هنری ازجمله کارگردان‌های تئاتر در مجموعه نمایشی تحت مدیریت خود خبر داد.

مدیر مجموعه هنری نوفل‌لوشاتو در گفتگو با خبرنگار ایلنا، راه‌اندازی کمپانی‌های تئاتری را ضرورت تئاتر امروز ایران برشمرد و گفت: برای پیشبرد درست و حرفه‌ای تئاتر، باید کمپانی‌های نمایش در کشور پا بگیرد. چون به همان اندازه که سالن برای اجرای تئاتر نیاز است،‌ وجود کمپانی هم ضرورت دارد.

«داود نامور» با اشاره به اینکه عمارت نمایشی نوفل‌لوشاتو نخستین پروژه تولید تئاتر خود را هم‌زمان با روز ملی هنرهای نمایشی در نوروز 1400 کلید زده است، گفت: «شب بیست و یکم» بر اساس متنی از محمود استادمحمد و با کارگردانی یک جوان، اولین تئاتری است که این مجموعه نمایشی در دور جدید فعالیت‌هایش تهیه و تولید کرده است.

او با تاکید بر اینکه نیاز مبرم تئاتر ما این است که بخش خصوصی به سوی کمپانی شدن برود، گفت: دهه‌هاست چنین کمپانی‌هایی در اروپا راه افتاده و آثاری را تولید می‌کند که ماه‌ها و حتی گاهی سال‌ها روی صحنه است. اما در ایران اگر چنین تجربه‌ای رخ داده، انگشت‌شمار و با آزمون و خطا همراه بوده است. درحالی‌که اگر می‌خواهیم تئاترمان از نظر کمی و کیفی رشد کند، باید از صرفِ تولید اثر در گروه‌ها به سمت کمپانی‌ها برویم.

مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو تصریح کرد: چون تنها در این شرایط است که گروه نمایشی از جمله کارگردان اثر می‌تواند بدون اینکه دغدغه مسائل مالی و فنی اجرا مانند تهیه سالن و دکور و محل تمرین داشته باشد، با خیال راحت و با تکیه بر خلاقیت هنری به تولید اثری بپردازد که قطعا در این شرایط از کیفیت بیشتری هم برخوردار خواهد بود.

نامور با اشاره به اینکه در نظر دارد در سال 1400 پروژه‌هایی تئاتری را با رویکرد خلاق و با کارگردانی جوان‌های فعال تولید کند، یادآور شد: طی سال‌های گذشته، عمارت نوفل‌لوشاتو در جهت حرکت منسجم و یکپارچه و با در نظر گرفتن چشم‌انداز تئاتر در سال‌های پیش رو، در دوره‌های مختلف و در قالب ورک‌شاپ‌های تخصصی، برگزاری جشنواره‌های ویژه دانشجویی و اختصاص اجرا به جوانان تازه وارد، از حرکت‌های پویا، خلاق و جوان تئاتر کشور حمایت کرده است.

او ادامه داد: معتقدم برای رسیدن به یک حرکت ماندگار و حرفه‌ای در تئاتر، باید از ایده‌ها و استعدادهای جوان حمایت کرد.

مدیر این مجموعه نمایشی با اشاره به اینکه تشکیل کمپانی‌های تئاتری باید از خیلی وقت پیش آغاز می‌شد، بر ضرورت تعریف جامع و درست از کمپانی‌های تئاتری برای شناختن جایگاه‌ها و حقوق و وظایف همه دست‌اندرکاران آن تاکید کرد و گفت: لازم است بدانیم که کمپانی قرار است یک نهاد حقوقی هنری باشد که تنها به بازگشت سرمایه خود فکر نکند و حقوق گروه‌ها و هنرمندانی که با آنها کار می‌کند را مورد توجه جدی قرار دهد. این چشم‌اندازی است که ما برای خود تعریف کرده‌ایم اما هنوز در ابتدای راه هستیم و می‌دانیم که پیوند مدیریت کسب و کار با هنر، در کشور ما آنچنان که باید، جا نیفتاده و لازم است ساختار و اجزای آن به خوبی شفاف شود.

نامور با تاکید بر اینکه وجود بخش خصوصی و حتی توسعه کمپانی‌های تئاتری منافاتی با وظیفه ذاتی دولت در حمایت از هنرمندان تئاتر و همچنین مجموعه‌های نمایشی ندارد، گفت: می‌توان امیدوار بود که با توسعه کمپانی‌های تئاتر در کشور و محکم شدن جای پایشان، ساختار توزیع کمک‌های دولتی در هنر هم شکل درست‌تری به خود بگیرد تا در کنار تئاترهای تجاری و گیشه‌محوری که در سال‌های اخیر جای آثار خلاق و هنری را پر کرده‌اند، شاهد جان گرفتن دوباره تئاترهای تجربی و متکی بر ذوق هنری باشیم.

او با تاکید بر نقش متقابل حرفه‌ای شدن تئاتر با رشد کمپانی‌ها، این نهادها را پشتیبان گروه‌ها و آثار باکیفیت هنری خواند و گفت: به همان مقدار که تئاتر به بخش خصوصی نیاز دارد و دولت به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی نیاز گروه‌های متعدد متقاضی اجرا باشد،‌ کمپانی هم برای تئاتر مهم است. ما در این راستا، با اولین تولیدمان در سال 1400 این کار را آغاز می‌کنیم و حتما آن را ادامه خواهیم داد. چراکه معتقدیم این کار می‌تواند در آینده اتفاقات جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تری را برای تئاتر به وجود بیاورد. فکر می‌کنم لازم است همه باید دست به دست هم دهیم و تبلیغات موثری برای رشد کمپانی‌های تئاتر در کشور داشته باشیم.

مدیر این مجموعه نمایشی همچنین برنامه بعدی نوفل‌لوشاتو را استخدام آفرینش‌گران هنری از جمله کارگردان‌های تئاتر خواند.

نامور در پایان صحبت‌هایش با اشاره به یک سال سخت تئاتر متاثر از کرونا و محدودیت‌های متعاقب آن، اظهار امیدواری کرد با فروکش کردن پیک بیماری کرونا در سال پیش‌رو و همچنین کنترل بیماری، بتوانیم شاهد اتفاق‌های بی‌نظیری در تئاتر کشورمان باشیم؛ به‌طوری که با پیک گروه‌های متقاضی اجرا و همچنین استقبال قابل توجه تماشاگران روبه‌رو شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز