خبرگزاری کار ایران

کتاب «ذبح با ابزار جدید» به چاپ دوم رسید

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۳۲۱۸

چاپ دوم کتاب «ذبح با ابزار جدید» به قلم محمد ادیبی‌مهر به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش ایلنا به نقل از دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوم کتاب «ذبح با ابزار جدید (بررسی تطبیقی موازین شرعی ذبح)» به قلم محمد ادیبی‌مهر در ۲۲۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

یکی از دستورهای مهم اسلامی «ذبح» است؛ مسلمانان این کار را همیشه به روش و اداب خاصی انجام داده و می‌دهند. با اختراع وسایل جدید، امکان این عمل، آسان‌تر گشته است، اما مشروعیت استفاده از این وسایل چگونه است؟

از همین رو نویسنده طی چند فصل، از موضوعاتی که حصول آن‌ها به ذبح، مشروعیت می‌بخشد، بحث می‌کند که عبارتند از: مسلمان بودن ذابح، آهنی بودنِ وسیله ذبح، استقبال، تسمیه و قطع رگ‌های بزرگ گردن.

همچنین در پایان بی‌هوش کردنِ حیوان – به هر طریق – جهت تسهیل ذبح را بررسی می‌نماید.

نویسنده در پیش¬گفتار این اثر آورده است: روش ما در بیان مطالب، نقادانه، و رد یا پذیرش هر مطلبی با دلیل یمنطقی همراه است و پس از آن به جمع‌بندی نتیجه گیری می‌رسیم.

در این میان، آرای فقهی اهل سنت نیز به طور متناسب مورد بررسی قرار گرفته است. ناگفته هویداست که این کتاب تنها جنبه علمی داشته و مطمئناً برای خوانندگان فهیم آن وجهه فتوایی نخواهد داشت.

این اثر در پنج فصل تألیف و تنظیم شده است؛ فصل اول این اثر به اشتراط مسلمان بودن ذابح می‌پردازند که پس از طرح موضوع و بیان ارای فقهای بزرگ، به دلایل حرمت ذبیحۀ اهل کتاب (بر اساس آیات و روایات) پرداخته شده و در ادامه به جمع بین روایات اشاره دارد و سپس آرای فقهای اهل سنت را بیان می‌کند.

دومین فصل از این اثر با عنوان «اشتراط آهنی بودن وسیله ذبح» تألیف شده است که نویسنده در این فصل، پس از طرح موضوع و واژه‌شناسی حدید، به بررسی آرای فقهای متقدم و متأخر اشاره دارد و در ادامه به بررسی روایات می‌پردازد و کاربردهای واژه حدید و آهن را بیان می‌کند.

در ادامه فصل دوم، امکان انصراف لفظ آهن به فلز معروف و وجود اطلاع در واژه حدید بررسی شده و پس از بیان اقسام انصراف، آرای فقهای اهل سنت نیز مطرح گردیده است.

نویسنده کتاب «ذبح با ابزار جدید» در فصل سوم این اثر به اشتراط استقبال می‌پردازد و پس از بیان آرای فقهای متقدم و متأخر و دلیل اشتراط استقبال، روایات مربوطه نقل شده است؛ همچنین چگونگی استقبال ذبیحه و نتایج آن در کار با دستگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

چهارمین فصل از این کتاب با عنوان «اشتراط تسمیه» تألیف شده است که پس از بررسی آرای فقهای بزرگ، ادله شرط بودن تسمیه (آیات، روایات، و اجماع)، حکم تسمیه با ضبط صوت، ادله جواز وعدم جواز و موازنه ادله مخالف، کیفیت و کمیت تسمیه، و عربی بودن تسیمه، مباحثی همچون تسمیه به هنگام ذبح چند حیوان با دستگاه، ترک تسمیه به سبب فراموشی و جهل به حکمت تبیین می‌شود و در پایان آرای فقهای اهل سنت نقل می‌گردد.

آخرین و پنجمین فصل از کتاب «ذبح با ابزار جدید»، تحت عنوان «قطع رگ ها» تهیه و تنظیم شده است که پس از طرح موضوع و بیان دیدگاه فق‌ها و ادله، به ارائه مبحث تعارض روایات و راه‌های حل تعارض مطرح می‌شود و پس از نقد و بررسی، آرای فقهای اهل سنت را تبیین می‌کند.

همچنین، در پایان این اثر نظریه لزوم استقرار حیات هنگام ذبح مورد بررسی و نقد قرار می‌گیرد و روش‌های بیهوش کردن حیوان و پیشینه شرط استقرار حیات و پیدایش آن در گفته‌های فقیهان مطرح می‌گردد و مفهوم استقرار حیات و ادله اشتراط استقرار حیات بیان می‌شود و پس از نقد و بررسی، آرای فقهای اهل سنت در استقرار حیات تشریح گردیده و در پایان نشانه‌های حیات هنگام ذبح (موضوعیت یا کاشفیت) ارائه می‌شود.

علاقه مندان با خرید اینترنتی این کتاب از طریق نشانی www. bustaneketab. com می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی اثر مذکور بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز