خبرگزاری کار ایران

کتاب «فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع)» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۵۸۳

امام حسین علیه السلام در میان فرق اسلامی دارای جایگاهی ویژه و مقام و منزلتی بس بلند است. سخنان و راه و روش او برای همگان حجت و معتبر است و میتواند درس زندگی و الگوی خوبی برای آنان باشد و در برخوردها و مبارزات مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، هدف از گردآوری کتاب «فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع)» ارائه ماده اولیه برای تفسیر و تبیین و تحلیل حوادث صدر اسلام است، زیرا عصر زندگی حضرت اباعبدالله از مهمترین و شگفت انگیزترین دوران‌های پر فراز و نشیب عصر رسول خدا است.

آن حضرت در دوران پر تلاطم پس از پیامبر با همه فتنه‌هایی که فضای جامعه اسلامی را همچون شب ظلمانی تیره و تار نموده بود حضوری چشمگیر داشت و پس از آن در دوران خلافت کوتاه امیرالمومنین(ع) و امام حسن مجتبی(ع) هم در کنار پدر و برادر بزرگوارش بود و در دوران امامت خویش هم بزرگترین حماسه اسلامی را آفرید و سخنان او بهترین آئینه برای انعکاس آن حوادث تلخ و شیرین است و برای محققان بهترین منبع تبیین و تحلیل این دوران را فراهم می‌آورد.

در این مجموعه تنها روایاتی که حاوی کلام امام حسین بوده است آورده شده است. روایاتی که در رابطه با فضائل آن حضرت یا بیانگر وقایعی در رابطه با آن حضرت ولی خالی از کلامات آن حضرت بوده، نیامده است.

کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسین (علیه السلام) دارای مقدمه و دو بخش است که بخش آخری آن چهار فصل و بخش دوّم کتاب دارای پنج فصل می‌باشد.

این کتاب شریف، فرهنگ جامعی از سخنان امام حسین علیه السّلام است، تمامی کلماتی که بیانگر موقعیت تاریخی خاصی بود به صورت تاریخی در چند فصل زیر تنظیم شده است،

فصل اول سخنان امام حسین علیه السّلام در زمان رسول اکرم (ص)،

فصل دوم سخنان امام حسین علیه السّلام در زمان امیرالمؤمنین (ع)،

فصل سوم سخنان امام حسین علیه السّلام در زمان امام حسن (ع)،

فصل چهارم: سخنان امام حسین علیه السّلام در زمان امامت خود،

سایر کلمات آن بزرگوار که بیانگر تاریخی خاصی نبود در چند فصل جداگانه ۱ – عقاید ۲ – احکام ۳ – اخلاق ۴ – ادعیه ۵ – اشعار تنظیم شده است.

در فصل اوّل بخش نخست به فرمایشات امام حسین (علیه السلام) در زمان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) اشاره شده است.

فضایل و کرامات امام (علیه السلام)، کرامات آن حضرت (علیه السلام) در کودکی، اخلاق حسین (علیه السلام) در کودکی و بازگو کردن حوادث عصر پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)، موضوعاتی هستند که در فصل اوّل بخش یک به آن‌ها پرداخته شده است.

فصل دوّم شامل سخنان امام حسین (علیه السلام) در زمان امام علی (علیه السلام) است؛ که در ان مطالبی چون بیعت گرفتن از علی (علیه السلام) وصیّت و شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، خطبۀ امام (علیه السلام) در محضر پدر، هدیه‌ای از جانب خدا و شهادت، سفارش، تفسیل، تشییع و دفن علی (علیه السلام) و نیز بحوادث عصر امام علی (علیه السلام) بیان شده است.

سخنان امام (علیه السلام) در زمان امام حسن (علیه السلام) زینت بخش فصل سوم کتاب است.

فصل چهارم به کلمات حضرت (علیه السلام) در زمان امامتشان اختصاص یافته که شامل فرمایشات حضرت (علیه السلام) قبل و پس از مرگ معاویه، در منی، هجرت از مدینه، در مکّه، سفر کربلا، رویدادهای شب و روز عاشورا، آغاز نبرد و شهادت اصحاب، شهادت خاندان پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و بالاخره شهادت خود حضرت (علیه السلام) می‌باشد.

اوّلین فصل بخش دوّم که سخنان موضوعی امام حسین (علیه السلام) است در ۹ بند به بحث‌های اعتقادی توحید (و امامت)؛ قرآن و تفسیر؛ پیرامون جدّ گرامی حضرت (علیه السلام)؛ پپرامون اهل بیت (علیه السلام)؛ پیرامون حضرت علی (علیه السلام)؛ پیرامون امام حسن (علیه السلام)؛ پیرامون خود حضرت (علیه السلام)؛ پیرامون امامان پس از حضرت (علیه السلام)؛ دربارۀ شیعیان عنوان شده است.

در فصل دوّم این بخش به احکام عبادی در ۱۲ بند طهارت؛ نماز؛ روزه و زکات فطره؛ صدقه؛ حجّ؛ جهاد؛ امر به معروف و نهی ازمنکر؛ نکاح؛ داد و ستد؛ بدهی و وصیّت؛ معیشت؛ حدود اشاره رفته است.

فصل سوم بخش دوّم فرهنگ جامع سخنان امام حسین (علیه السلام)، شامل مباحث ارزندۀ اخلاقی آن حضرت (علیه السلام) از حدود اطاعت پدر، صفات حسنه، ادب و پاداش اسلام تا نصایح حضرت (علیه السلام)، اثار صلۀ رحم، نتیجۀ گناه، تصویر مرگ، ویرانی خانۀ آخرت و بالاخره ارزش اطعام مسلمان می‌باشد.

دعاهای عارفانه حضرت (علیه السلام) زینت بخش فصل چهارم این بخش شده است. دعاهایی در موضوعات عاجزترین مردم، معنی استدراج، نیایش در قنوت نمازها، دعای عشرات، دعای عرفه، دعای تسکین درد اعضای بدن و بالاخره دعای مشلول از جمله مطالب این فصل است. بالاخره آخرین فصل کتاب اختصاص به اشعاری دارد که آن حضرت در مناسبات و زمان‌های مختلف انشاء فرموده اند.

این کتاب تالیف گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی می‌باشد که توسط علی مؤیدی ترجمه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز