خبرگزاری کار ایران

نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی باید مجوز داشته باشد/ اجرا از سال ۱۴۰۰

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۰۷۴

صدور مجور ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری، که در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ به همه دستگاه‌ها و استان‌ها ابلاغ شده، لازم الاجراست.

به گزارش ایلنا، دستورالعمل صدور مجور ساخت و نصب مجسمه و یادمان در اماکن عمومی و میدان‌های شهری، که در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ به همه دستگاه‌ها و استان‌ها ابلاغ شده، لازم الاجراست. 

هادی مظفری (مدیرکل هنرهای تجسمی) با اعلام اینکه از سال آینده برای نصب هرگونه مجسمه یادمان در اماکن عمومی نیاز به اخذ مجوز وجود دارد، گفت: این دستورالعمل در اجرای آئین‌نامه‌های قبلی و مصوبه چهارم شهریور ۱۳۹۷ شورای راهبری توسعه مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده است و بر اساس آن، مجسمه‌ها و یادمان‌هایی برای ساخت مجوز می‌گیرند که بناست در یکی از اماکن عمومی کشور نصب شوند. 

وی درباره پیشینه این مصوبه توضیح داد: تاکنون ۳ مصوبه در این زمینه وجود داشته که یکی مصوبه سال ۱۳۳۸ است و دومی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاریخ چهارم خرداد ۱۳۷۸ و سومین مصوبه هم مربوط به شورای فرهنگ عمومی به تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۷۹. که تمامی این مصوبات به دلایلی امکان اجرایی شدن نداشتند. یکی از این دلایل و موانع، تمرکز تصمیم‌گیری در تهران و حضور مقامات عالی وزارتخانه‌های مرتبط، وعدم تفویض اختیار برای تصمیم‌گیری در شهرها و استان‌ها بوده است که این اختیار در مصوبات قبلی پیش‌بینی نشده بود و یا ارگان‌های مرتبط با موضوع، شعب متناظر را در استان نداشتند. 

مظفری گفت: در دستورالعمل جدید اعضای شورای نظارت عبارتند از: معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس شورا، مدیرکل هنرهای تجسمی، نماینده وزارت کشور، نماینده وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کشور، نماینده انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، نماینده فرهنگستان هنر، یک نفر از استادان هنرهای تجسمی با معرفی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، شهردار شهر مربوط، دو نفر از صاحبنظران عرصه فرهنگ و هنر به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد و تصویب شورای فرهنگ عمومی، نماینده بنیاد شهید و نماینده وزارت راه و شهرسازی؛ که احکام ایشان با امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مدت ۲ سال اجرایی می‌شود. که در این زمینه در استان‌ها از حضور صاحب‌نظران و استادان هنرهای تجسمی استفاده خواهد شد. در این زمینه به شورای نظارت استان‌ها تاکید شده تا از ظرفیت هنری انجمن‌های هنری و استادان هنرهای تجسمی استان که آشنایی کامل با مبانی هنری دارند، استفاده شود. 

وی افزود: وظایف شورای نظارت، سیاستگذاری‌های کلان، تأیید صلاحیت اعضای شورای استان‌ها، اخذ گزارش از فعالیت‌های استانی و رسیدگی به اعتراضات است. 

مدیرکل هنرهای تجسمی در زمینه اعتراض به آرا در استان‌ها گفت: شورای نظارت استان‌ها که با حکم مدیرکل هنرهای تجسمی انتخاب می‌شوند. در صورت رد تقاضای صدور مجوز در استان، این امکان برای متقاضیان وجود دارد که ظرف یک ماه اعتراض خود را در ادارات کل به ثبت برسانند و مرجع رسیدگی به شکایات شورای نظارت مرکزی است. شکایت تقاضاهایی بررسی می‌شود که به اتفاق آرای شورای استان مردود شناخته نشده باشند. 

وی بیان کرد: تفویض اختیار به استان‌های واجد شرایط برای تصمیم‌گیری سریع و مبتنی بر موقعیت‌های فرهنگی و بومی هر استان است و آرزو می‌کنم که با اجرایی شدن این دستورالعمل دیگر شاهد ساخت و نصب آثار غیر حرفه‌ای و غیر هنری که گاهی موجب وهن شخصیت‌ها و مفاخر ملی و فرهنگی کشور عزیزمان است نباشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز