خبرگزاری کار ایران

متنِ پایان‌نامه لیسانس روح‌الله خالقی منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۱۷۷۱

متنِ پایان‌نامه لیسانس ادبیات و فلسفه روح‌الله خالقی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متنِ پایان‌نامه لیسانس ادبیات و فلسفه روح‌الله خالقی در کتابی با عنوان «بِه‌هنگام و بِه‌ناهنگام» منتشر شد.

این کتاب که متنِ پایان‌نامه لیسانس خالقی در دانشسرای عالی است، با ویرایش، مقدمه و گرینش اشعار توسط امیرحسین رحمتی از سوی نشر پژوهش شیرازه روانه بازار کتاب شده است.

روح‌الله خالقی یکی از مهم‌ترین موسیقی‌دانان عصر تجدد و از شاگردان پی‌گیرنده و تداوم‌بخش راه کلنل وزیری بود که تحصیلات عالیه‌اش را در رشته ادبیات و شعر ادامه داد.

او با نگارش پایان‌نامه‌ای تحقیقی در این سطح، مثلثی میان ادبیات، شعر و موسیقی ایجاد کرد. زیرا بر این باور بود که «برای رسیدن به درجات عالی در هنر و موسیقی باید به تحصیل علوم مرتبط با این هنر نیز بپردازد.»

به دل‌مشغولی عمیق خالقی نسبت به ادبیات فارسی در این فراز می‌توان پی برد:

«حس تقلید و عدم تصرف و پیروی از گذشتگان، چنان در ما رسوخ کرده که عدول از آن، کار سهل و آسانی نیست؛ از طرف دیگر، به قدری بازار علم و ادب فعلا در مملکت ما بی‌ترتیب و بدون نظم است که شاید ادبای سخن‌سنج حق دارند که می‌گویند باید جز به سبک و روش قدما کلامی نگفت یا شعری نساخت؛ زیرا به محض این‌که خودسر شویم، هرچه می‌خواهیم می‌گوییم و با نداشتن یک قاموس قابل اعتماد صحیح مفصل حسابی، یا یک مجمع ادبی رسمی و آکادمی که تکلیف مردم را تعیین کرده، خوب را انتشار داده از انتشار غلط جلوگیری کند، کار دشوار شده و شاید بعد از صد سال دیگر فاتحه زبان فارسی خوانده شود. اما از حق نگذریم، این بی‌تکلیفی هم نمی‌تواند ما را خاموش نگاه دارد و نفهمیده و نسنجیده تقلید را شعار خود سازیم؛ پس ناچار باید صورت ادبیات عوض شود،‌ همان‌طور که همه‌چیزِ مملکت ما دارد خواه‌ناخواه رنگِ تمدنِ جدیدی را می‌گیرد.»

«بِه‌هنگام و بِه‌ناهنگام» در ۱۴۰ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز