خبرگزاری کار ایران

کاهش ریسک‌های معاملاتی با استفاده از قانون جدید چک

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۰۴۶

یک کارشناس اقتصادی در رابطه با قانون جدید چک گفت: قانون چک در سال ۹۷ با اصلاحات مهم و نوآوری‌های جدید همراه شد از جهت اینکه بخش عمده‌ای از مبادلات اقتصادی توسط چک انجام می‌شود ریسک این نوع معاملات باید کاهش یابد تا به رونق اقتصادی منجر شود.

به گزارش ایلنا، برنامه پایش میزبان مدیرعامل راه آهن کشور و همچنین یک کارشناس اقتصادی بود که درباره قانون جدید چک صحبت می‌کرد.

محمد نوری در ابتدای برنامه با اشاره به اصلاح قانون چک در سال 96 و اجرایی شدن قانون در سال 99 گفت: قبل از اصلاح قانون در سال ۹۶ از حیث ارزش ۲۱.۵ درصد از چک‌ها برگشت خورده‌اند و از نظر تعداد ۱۵درصد برگشت خورده اند در صورتی که در کشور ترکیه در شش ماهه اول سال ۲۰۲۰، ۱.۶ درصد از نظر ارزش بوده و ۱.۷ درصد از حیث تعداد چک در این کشور برگشت خورده است البته قانون چک در این کشور از صدور چک بلامحل پیشگیری می‌کند.

وی افزود: متاسفانه شاهد تبلیغ رفع سوء اثر چه کسانی که البته برای این مهم قانونی تدوین خواهد شد. البته برای این قانون همتی از سوی بانک مرکزی و همکاری از سوی سازمان ثبت می‌طلبد چرا که حفره اصلی این امر رضایت نامه‌ها در دفترخانه‌ها است.

نوری در رابطه با اصلاحات قانون جدید چک گفت: از فروردین۱۴۰۰ شاهد چک‌های جدید خواهیم بود که چند روز پیش توسط آقای همتی رونمایی شده است. مهمترین تفاوت چک‌های جدید با چک‌های قدیمی جمله‌ای است که در قسمت پایین و سمت چپ چک نوشته شده است مبنی بر اینکه کارآیی این برگه چک منوط به ثبت اطلاعات در سامانه صیاد است. در حال حاضر در برنامه‌های موبایلییک آیکونی به نام چک صیادی وجود دارد که مردم می‌توانند از این طریق به ثبت چک که شامل تاریخ مبلغ و هویت شخص گیرنده چک است، اقدام کنند.

وییکی از مهم‌ترین مزایای سامانه صیاد را دسترسی به سابقه بدحسابی و یا خوش حسابی صادر کننده چک به عنوان کرد و ادامه داد: دسترسی به اطلاعات در خصوص چک‌های صادر شده توسط صاحب چک می‌تواند باعث ارزیابی ریسک توسط گیرنده چک شود که این خود در کاهش آمار چک های برگشتی بسیار موثر خواهد بود.

وی افزود: برابر اظهار نظر رئیس بانک مرکزی سالیانه۳۵۰ هزار برگه چک به ارزش ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مبادله می شود که این رقم بالاتر از رقم نقدینگی کشور است که امید می رود در سایه فعالیت این سامانه شاهد کاهش ریسک معاملات مدت دار و معاملات مبتنی بر چک باشیم این امر می‌تواند منجر به رونق اقتصادی شود.

نوری درخصوص اقلام امنیتی چک‌های جدید گفت: یکسری نوار امنیتی در سمت چپ چک و حلالهای بر روی چک وجود دارد که می‌تواند از جعل چک جلوگیری کند اما مهم تر خود سامانه از درواقع به سمتی حرکت می‌کنیم که تنها فیزیک معتبر نیست و خود سامانه بک آپ این اطلاعات را دارد و در صورت بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی سیل و یا زلزله چک از دست رفت ما اطلاعات لازم را در دست داریم که می توانیم به آن استناد کنیم.

وی افزود: سامانه صیاد می‌تواند مانع از بروز پولشویی شود.  اطلاعات گیرنده و صادر کننده چک در سامانه صیاد ثبت خواهد شد و در صورت خرج کردن چک باید این روند دوباره تکرار شود در غیر این صورت چک پرداخت نخواهد شد.

نوری گفت: از سال آینده دسته چک‌هایی که با این طرح و نقش جدید و جمله‌ای که در پایین چک درج شده است از درج اطلاعات آن در سامانه صیاد اطمینان کسب کنند.

وی در رابطه با وضعیت دسته چک‌های فعلی گفت: بنا به گفته رئیس کل بانک مرکزی در برنامه رونمایی از چک‌های جدید چک‌های قدیمی تا اطلاع ثانوی اعتبار دارند اما به مرور زمان گیرنده‌های چک باید به این سمت حرکت کنند که چک‌های جدید که از اطمینان بیشتری برخوردار هستند دریافت کنند، که این خود عاملی برای جمع شدن آهسته چک‌های قدیمی خواهد شد.

نوری در پایان یادآور شد: اگر قانون چک‌های جدید از ابتدای سال اجرا شود ریسک‌های معاملات کاهش خواهد یافت اما این در حالی است که دو پاشنه آشیل دارد در ابتدا اینکه این سامانه باید کاربر پسند باشد و برای مردم سخت نباشد تا از این طریق با اقبال عمومی مواجه شود.

رشد ۲۰۰ درصدی حمل و نقل ریلی در کشور

در بخش دوم برنامه مدیرعامل راه آهن کشور در پایش حاضر شد.

مدیرعامل راه آهن کشور گفت: موقعیت خاصی که به لحاظ جغرافیایی ایران در آن قرار گرفته است یک مزیت بزرگ و منحصر به فردی است که می‌توان از آن به عنوان یک نعمت الهییاد کرد.

سعید رسولی اظهار داشت: امسال علی‌رغم شیوع ویروس کرونا بیش از چهار ماه اکثر مرزهای ما مسدود بود و بعد از بازگشایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توانستیم حمل و نقل ریلی را از سر بگیریم و امروز نسبت به سال گذشته در بخش حمل و نقل ریلی۲۰۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی افزود در سال گذشته یک سند چهار جانبه‌ای را در ترکیه امضا کردیم که طی آن با کشورهای همسایه توافق کردیم برای ترانزیت اروپا به چین و بالعکس از طریق ترکیه ایران ترکمنستان قرقیزستان و قزاقستان این سند پنج جانبه امضا شد. که متاسفانه مصادف شد با شیوع ویروس کرونا کربته تی ماه‌های گذشته با سفر مجدد به ترکیه توافقات بهتری را داشتیم.

رسولی در رابطه با ظرفیت ترانزیت کشور گفت: در مسیرهای مختلف ظرفیت‌ها و تقاضاهای مختلفی داریم به عنوان مثال در مسیر راه آهن خاف-  هرات که به تازگی به بهره‌برداری رسیده است طبق برآورد موجود ۱.۷ تن تقاضای حمل و نقل ریلی ترانزیتی داریم که این میزان۰.۷ آن از ترکیه و ۱ میلیون تن آن از کشورهای حوزه CAS است و در روز افتتاح پروژه خواف- هرات قطاری که از سمت افغانستان به ایران آوردیم این قطار حاوی بار ترانزیتی به ترکیه و امارات بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با اینکه در حال حاضر چند کشور از ظرفیت ترانزیتی ایران استفاده می‌کنند، گفت: در مسیر ترکیه و افغانستان و ترکیه به پاکستان هند به روسیه در مسیر ما آذربایجان را داریم و بعد از روسیه بخشی از بار به اروپا می رود، از طریق کشور ترکیه امکان اتصال به کشورهای اروپایی داریم، در مسیر چین به ایران کشورهای بسیاری کشورهای بسیاری وجود دارند در سال گذشته ما توانستیم این قطار را در دو مسیر دوسر رام کنیم که این خود یک مزیت به حساب می آید و امید می‌رود با توافقات اخیر و نشستی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار خواهد شد می‌توانیم بخش قابل توجهی از بار چین به اروپا را جابجا کنیم.

رسولی در خصوص ریل ملی گفت؛ ریل ملی اتفاق بسیار بزرگ و ارزنده‌ای است که توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تولید شده و امروز در تولید ریل ما بی‌نیاز هستیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که تا به امروز در برخی از حوزه‌ها به سمت تولید داخلی نرفته ایم این است که زحمتی برای بازاریابی نکشیده ایم چرا که در این شرایط باید کیفیت محصول را بالا ببریم و قیمت را رقابتی کنیم. در حال حاضر این استعداد وجود دارد که کشورهای همسایه را برای تامین قطعات ریلی تحت پوشش قرار دهیم.

معاون وزیر راه در رابطه با بهره‌وری خطوط ریلی گفت: بنا به گفته رئیس کمیسیون عمران و دیگر نمایندگان حاضر در این کمیسیون بهره وری لازم از خطوط ریلی کشور انجام شده است اما باید جابجایی‌های بازرگانی خود را  افزایش دهیم کیم کار با برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای از میان بردن مشکلات پیش رو در حال انجام شدن است نزدیک به ۴۰ درصد از توقف قطارها برای سوختگیری کاهش یافته است همچنین شاهد کاهش ۳۲ درصدی توقف قطارها هستیم البته مهم تر از این موارد افزایش ظرفیت بود که توانستیم به این مهم نیز دست یابیم.

وی افزود: در سند راهبردی پیشرفت شاهد کاهش بروکراسی اداری خواهیم بود که در این صورت پروژه‌های مهم به راحتی و در زمان کوتاهی عملیاتی خواهد شد‌.

رسولی در پایان خاطر نشان کرد: پروژه قطار سریع‌السیر تهران، قم اصفهان در حال اجرا است و امیدواریم این پروژه ملی نیز هر چه سریع‌تر افتتاح شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز