خبرگزاری کار ایران

انتشار آثاری از میترا معینی، مهدی بهرامی، لیلا صبوحی و متین ایزدی؛

از سونات لال تا کرج حمله می‌کند!

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۵۷۵

چهار کتاب «نیوتن زیر درخت گردو»، «شانه بر شن»، «سونات لال» و «کرج حمله می‌کند!» از سوی نشر نیماژ منتشر و در کتابفروشی‌های سراسر کشور توزیع شد.

به‌ گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی نشر نیماژ، یکی از این چهار کتاب، رمان «نیوتن زیر درخت گردو» نوشته‌ی لیلا صبوحی است.

«نیوتن زیر درخت گردو» روایت فراقِ خواهرانی دوقلو است که جانشان به هم وابسته بوده است. یکی از آن‌ها درگذشته است و دیگری لابه‌لای یادداشت‌های باقی‌مانده از او در پی کشف راز زندگی اوست. راز یک عشق. صنم می‌خواهد بفهمد خواهر درگذشته‌اش صبا عاشق چه کسی بوده است. این خط روایی محملی می‌شود برای ثبت دقیق و جذاب تجربه‌ی زیست دانشجوییِ دخترانه در ایران امروز.

لیلا صبوحی که پیش‌تر در رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش نشان داده بود قصه‌گوی توانایی است و مایل است که ساختارهایی بدیع و جذاب برای ارائه‌ی بهتر قصه‌اش به مخاطب پیدا کند، در رمان جدیدش نسبیت موقعیت دو خواهر به هم وابسته را با بهره‌گیری از قوانین فیزیکی ساختارمند کرده است. این کتاب به‌نوعی در راستای دو رمان قبلی صبوحی محسوب می‌شوند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

 عادل  می‌گفت درخت گردو نگهبان دارد. اگر کسی شب زیر درخت گردو بخوابد، نگهبان درخت آزارش می‌دهد و حتی ممکن است خفه‌اش کند.

کتاب «نیوتن زیر درخت گردو» در 296 صفحه و قیمت 59000 تومان در دسترس عموم علاقه‌مندان کتاب قرار گرفته است.

اما رمان بعدی «شانه بر شن» نوشته‌ی مهدی بهرامی است.

این رمان روایت جان به در بردن از خشم متعصبان است. زندگی راحیل و هارون، قهرمانان دو روایت موازی رمانِ مهدی بهرامی، در شرایطی که ناامنی و شورش کشورِ خیالی‌ای که رمان در آن رخ می‌دهد را در بر گرفته است، با فراز و فرودهایی فراوان روبه‌رو می‌شود و روایت خونسردانه‌ی بهرامی توانسته است به عینی‌ترین شکل ممکن تمام این فراز و فرودهای گاه خشن و گاه لطیف را به روی کاغذ بیاورد.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

شترها شبیه ارباب‌اند. هرچه روزگارت سخت‌تر باشد ارباب سخت‌گیرتر می‌شود و نم و نان پس نمی‌دهد.

کتاب «شانه بر شن» در 224 صفحه و قیمت 44000 تومان در دسترس عموم علاقه‌مندان کتاب قرار گرفته است.

دیگر کتاب این مجموعه «سونات لال» نوشته‌ی میترا معینی است.

رمان «سونات لال» حکایت‌های جذاب برآمده از ترس‌ها و امیدهای مردان و زنان ایلیاتی را دستمایه قرار می‌دهد و آن‌ها را با روایت قیام عشایر جنوب در دوران جنگ جهانی اول پیوند می‌دهد. این رمان کوتاه در قالب مرور روال زندگی شخصیت اصلی داستان، زوال زیست عشایری در ایران را مرور می‌کند.

میترا معینی که پیش از این دو مجموعه داستان منتشر کرده بود، در بعضی از داستان‌های کوتاهش نشان داده بود که دستی قوی در نوشتن از فراز و فرودهای زیست عشایری و به‌ویژه عشایر قشقایی دارد. «سونات لال» گامی محکم در مسیر نوشتن داستان مدرن بر پایه‌ی زیست ایلیاتی است. اثری پر از خرده‌روایت‌های میخ‌کوب‌کننده و حیرت‌انگیز.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

پری‌دخت ساکت و خاموش به دنیا آمد. بی‌گریه‌ای از سر فراق از زهدانِ مادر و پا گذاشتن به دنیایی که رنج بردن علت خلقت آن بود.

کتاب «سونات لال» در 104 صفحه و قیمت 25000 تومان در دسترس عموم علاقه‌مندان کتاب قرار گرفته است.

کتاب دیگر این مجموعه «کرج حمله می‌کند!» نوشته‌ی متین ایزدی است.

متین ایزدی درباره‌ی این مجموعه داستان می‌گوید: «کرج حمله می‌کند!» یکی از پنج قصه‌ی مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه است که بین سال‌های 86 تا 96 نوشته شده‌اند. این قصه‌ها را بارها در این سال‌ها بازنویسی کرده‌ام. بارها ازشان فیلم‌نامه اقتباس کرده‌ام. بارها تلاش کرده‌ام تا تبدیل‌شان کنم به نمایشنامه یا متن بازی ویدیویی و نتیجه‌ی تمام این تلاش‌ها، انبار شدن نسخه‌های متعددی از این قصه‌ها در هاردها و چرک‌نویس‌ها در کمدها. بالاخره سال 97 مطمئن شدم که بهترین مدل برای روایت این قصه‌ها، چاپ‌شان به صورت مجموعه‌ی داستان کوتاه است؛ همانطور که از ابتدا زاده شده بودند!

همه‌ی این قصه‌ها (که از نام‌هایشان پیداست) تلاش‌هایی‌اند برای درآمیختن عناصری از رئالیسم جادویی با فانتزی‌های شهری؛ گاهی حامل رگه‌هایی از ادبیات گمانه‌زن و گاهی... نمی‌دانم!

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

سرهنگ سه مدل «راست می‌گه» داشت. راست می‌گه‌ی، «خب دیگه دست از سرم بردارید می‌خوام به کارام برسم.» راست می‌گه‌ی، «زِر می‌زنه ولی خب چیکار کنیم دیگه آخر پیری هم‌صحبت این نادونا شدیم!» و راست می‌گه‌ی، «دروغ می‌گه!»

مجموعه‌داستان «کرج حمله می‌کند!» در 88 صفحه و قیمت 25000 تومان در دسترس عموم علاقه‌مندان کتاب قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز