خبرگزاری کار ایران

منتخب سمپوزیوم مجسمه‌سازی کیش:

مجسمه‌سازی امکان تبدیل به عناصری برای گردشگر را دارند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۷۷۷۳

فاطمه موسوی منفرد با بیان اینکه مجسمه‌سازی به تدریج جایگاه مناسبی را در کشور به دست آورده، گفت: قبلا تعداد مجسمه‌ها کم بود اما به تدریج وضعیت تغییر کرد و در حال حاضر بهای زیادی به ساخت و نصب مجسمه در شهرهای مختلف داده می‌شود. من معتقدم اگر با همین روند پیش برویم مجسمه‌سازی می‌تواند جایگاه واقعی خود را در کشور به دست بیاورد و این آرزو چندان دور از ذهن نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فاطمه موسوی منفرد درباره مجسمه خود که به عنوان یکی از آثار برتر ششمین دوره سمپوزیوم مجسمه‌سازی جزیره کیش انتخاب شده، توضیح داد: جنس این کار از سنگ بوده و طرح و فرم آن با توجه به موضوع سمپوزیوم که معماری ایرانی اسلامی بود انتخاب شده است. البته این کار برگرفته از پایان‌نامه کارشناسی ارشد من هم بود و در آن المان‌هایی از معماری ایرانی اسلامی وجود دارد.

این هنرمند نام اثر خود را «برگی از تاریخ» معرفی کرد و افزود: مجسمه من برگرفته از معماری و هنرهای اسلامی است که به تدریج به آن‌ها توجهی نشده یا تخریب شده‌اند. با توجه به اینکه در سنت هر کشوری المان‌هایی خاص وجود دارد و هنرهای ایرانی اسلامی هم مخصوص ایران است، سعی کردم همه این عناصر را در کارم لحاظ کردم. در واقع در این اثر به معماری مساجد و بناهای اسلامی توجه زیادی شده و این عناصر را در فرم سنگ، به صورت مجسمه درآوردم تا بتوانم مفاهیم مدنظرم را نشان دهم.

وی ادامه داد: کشورها از دیرباز نسبت به حفظ آثار تاریخی، فرهنگی ملی خودشان حساس بوده‌اند. بناهای تاریخی یادآور عظمت مردمانی هستند که زمانی زیسته‌اند و استعداد والای هنرمندان و شکوه را برای قرن‌های آینده به یادگار گذارند. بافت‌های موجود در بناها به لحاظ احراز هویت، تجلی فرهنگ، باورها، اعتقادات، رفتارها و مناسبات اجتماعی آن از اهمیت زیادی برخوردارند. روز به روز به بافت سنتی و تاریخی که نماد و هویت هر شهری است آسیب‌های زیادی وارد می‌شود. حفظ و نگهداری این آثار در واقع گسترش فرهنگ و هویت یک ملت است که باید به آن توجه خاصی شود. یکی از موارد مهم در این بناها، بافت تخریب شده آن‌هاست که حتی در حالت تخریب‌شده خود نیز یک اثر هنری زیبایی محسوب می‌شوند.

«تاثیر مجسمه‌ها و عناصر بصری شهری بر جذب گردشگر» موضوع دیگری بود که موسوی درباره آن چنین گفت: در جاهایی که گردشگری رونق زیادی دارد و مسافران زیادی برای دیدن مناطق جذاب به آن سفر می‌کنند مجسمه‌ها طرفداران زیادی دارند. شکی نیست که مجسمه‌ها به یکی از عناصری تبدیل می‌شوند که منجر به جذب گردشگر خواهند شد. در هر سمپوزیوم ممکن است ۱۰ یا ۱۲ اثر برگزیده و اجرا شود اما اگر سمپوزیوم‌های متعددی داشته باشیم و آثار زیادی در کنار هم قرار بگیرند فضای مناسبی برای دیده شدن هر چه بیشتر این آثار هنری فراهم می‌شود. چه بهتر که فضایی فراهم شود تا گردشگران بتوانند تمام این مجسمه‌ها را در کنار هم و در یک مکان مشخص مشاهده کنند.

وی که در سال ۹۷ مجسمه‌هایش را در نمایشگاهی با عنوان «محبوس در زمان» به نمایش گذاشته بود در پاسخ به این سوال که «در ایران چقدر به مجسمه‌ها برای زیباتر شدن جلوه بصری شهرها بها داده می‌شود؟» توضیح داد: قبلا تعداد مجسمه‌ها کم بود اما به تدریج وضعیت تغییر کرد و در حال حاضر بهای زیادی به ساخت و نصب مجسمه در شهرهای مختلف داده می‌شود. من معتقدم اگر با همین روند پیش برویم مجسمه‌سازی می‌تواند جایگاه واقعی خود را در کشور به دست بیاورد و رسیدن به این خواسته چندان دور از ذهن نیست.

موسوی ادامه داد: با توجه به اولین سمپوزیوم‌های برگزار شده در تهران و روند ادامه‌دار برگزاری چنین رویدادهایی در کشور شرایط هرساله بهتر شده است. امسال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا و لغو شدن بسیاری از رویدادهای هنری، شرایط به نسبت خوب بود و چهار یا پنج سمپوزیوم مجسمه‌سازی در کشور داشتیم. چنین روندی به معنی پیشرفت ما در این حوزه است. بسیاری از کشورهای دیگر سمپوزیوم‌های بیشتری برگزار می‌کنند و مطمئنم در سال‌های آینده و کسب تجربه بیشتر، سمپوزیوم‌های بیشتر و بهتری را در ایران شاهد خواهیم بود.

این هنرمند مجسمه‌ساز کیفیت سمپوزیوم کیش را مناسب دانست و گفت: سمپوزیوم‌هایی که اولین دوره را برگزار می‌کنند. همین که سمپوزیوم‌ها بهانه‌ای می‌شوند که هنرمندان از سراسر کشور دور هم جمع شوند نکته مثبتی است. این دیدارها و شناختی که مجسمه‌سازهای شهرهای مختلف از یکدیگر و آثارشان به دست می‌آورند پیشرفت مجسمه‌سازی را به دنبال خواهد داشت.

موسوی در پایان گفت: هر مجسمه‌ساز، سبک و مدل کار کردن مخصوص به خودش را دارد و وقتی هنرمندان در کنار هم مشغول به کار می‌شوند و روش کار هم را می‌بینند قطعا می‌توانند از تجربیات یکدیگر به نحو احسن بهره ببرند.

فاطمه موسوی منفرد، متولد شهرستان خدابنده از استان زنجان کار هنری را با طراحی شروع کرد و در سال ۹۱ برای تحصیل در رشته مجسمه‌سازی وارد دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران شد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته نقاشی از دانشگاه تهران نیز هست.

اثر راه‌یافته به هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی (سال ۹۶)، اثر راه‌یافته به هفتمین دوسالانه ملی مجسمه‌سازی (تهران سال ۱۳۹۶)، برگزیده استعداد جوان دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی خشت خام (یزد سال ۱۳۹۷)، اثر راه یافته به یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر (تهران ۱۳۹۷) و شرکت در جشنواره مجسمه‌های برفی و یخی (تهران، ۱۳۹۷) برخی از فعالیت‌های هنری و موفقیت‌های وی محسوب می‌شوند. وی تاکنون آثارش را در بیش از ۱۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی مجسمه و نقاشی به نمایش گذاشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز