خبرگزاری کار ایران

محمود گبرلو:

باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد /اگر فیلم‌ها بر اساس نیاز مخاطب تولید شوند موفق‌تر هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۷۶۰۱

محمود گبرلو منتقد و کارشناس سینما معتقد است: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد و یکی از برنامه‌های درازمدت این است که سینما را مخاطب محور درنظر بگیرند.

به گزارش ایلنا، محمود گبرلو گفت: شناخت دقیق از سینمای ایران و نوع مخاطب نکته بسیار مهمی است که تا به امروز کمتر به آن توجه شده است و دلیل اصلی این است که مسیر تولید فیلم‌های سینمایی مسیری مخاطب محور نیست درحالیکه اگر فیلم‌ها را بر اساس نیاز مخاطب تولید کنیم، موفق‌تر هستیم. 

وی با بیان اینکه تماشاگر، سینما را بیشتر سرگرمی می‌داند، ادامه داد: متاسفانه در سینمای امروز سوژه و ایده برای مخاطبان آنقدر جذاب نیست که بخواهند برای آن هزینه کنند. 

این کارشناس رسانه با بیان اینکه از ضرورت‌های مدیریتی سینما ایجاد سالن‌های متعدد است، خاطرنشان کرد: معتقدم سالن‌های کوچک در شهرهای کوچک مناسب است و مردم از آن‌ها استقبال می‌کنند. یکی از دلایل اینکه مردم در این شهرها کمتر به سینما می‌روند، هزینه زیاد آن است. قطعا اگر دسترسی آسان به سالن‌های سینما وجود داشته باشد و تغییری نیز در نگاه فیلمسازان ایجاد شود، مخاطب بیشتری جذب سینما می‌شود. 

وی ادامه داد: تا به امروز رابطه‌ای بین اقتصاد سینما، مخاطب سینما و هزینه‌های سینمایی ایجاد نکردیم و باید برای آن برنامه ریزی جدی صورت گیرد. نگاهی که درحال حاضر در سینمای ایران حاکم است نمی‌تواند نیاز مخاطبین سینمای ایران را برآورده کند. سوژه‌ها و ایده‌ها باید متفاوت باشد و فیلمسازان دغدغه ارتباط با مخاطب را داشته باشند. 

گبرلو ادامه داد: متاسفانه طبق آمار ارائه شده سالهاست بین ۳ تا ۴ میلیون نفر از جمعیت ایران برای دیدن فیلم‌ها به سینما می‌روند یعنی هر مدیر و مسئولی که آمده، نتوانسته به تعداد تماشاگر سینمای ایران اضافه کند. 

این منتقد سینما همچنین گفت: باید مدیریت اقتصادی در سینمای ایران حاکم باشد و یکی از برنامه‌های درازمدت این است که سینما را مخاطب محور درنظر بگیرند و باید توجه داشته باشیم که این امر دلیلی نیست که به سمت ابتذال حرکت کنیم. 

گبرلو همچنین گفت: نکته مهم این است که باید نگاه جدیدی به شیوه‌های نظارت، مدیریت و تصمیم داشته باشیم زیرا نگاه‌های قدیمی پاسخگو نیست بنابراین نیاز به یک تحول عظیم دارد تا کسانیکه در عرصه حاکمیت هستند بپذیرند که سینما ابزاری قدرتمند است که باید به شکل صحیحی از آن استفاده کرد و نباید نسبت به آن گارد گرفت و مخالفت‌های جدی کرد؛ مخالفت کردن آسان است اما اینکه بتوانیم از سینما بهره ببریم مهم است. 

وی یادآور شد: متاسفانه افراد زیادی در جامعه هستند که تصور می‌کنند سینما نمی‌تواند بستر مناسبی برای انتقال مفاهیم باشد و به شکل‌های متعدد به مخالفت با سینما می‌پردارند که بیشتر آن مخالفت‌های جناحی و شخصی است. 

گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز