خبرگزاری کار ایران

تعیین حریم تئاتر شهر از محل اعتبارات سال ۹۹ میراث فرهنگی/ نجات یک منطقه بحران‌زده

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۹۹۷

«مرتضی ادیب‌زاده» سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان تهران، از اجرای طرح تعیین حریم تئاتر شهر از محل اعتبارات سال ۱۳۹۹ خبر می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدتی است که بحث تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر به موضوعی داغ تبدیل شده که واکنش‌های متفاوتی را هم در پی داشته است.

دی ماه امسال بود که پروژه تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر در دیدار معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد  اسلامی و مدیران تئاتری مورد بحث و بررسی جدی‌تر قرار گرفت و پس از آن واکنش‌هایی در موافقت و مخالفت با این طرح که هنوز جزئیاتش مشخص نبود، شکل گرفت.

و حالا «مرتضی ادیب‌زاده» سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از اجرای طرح تعیین حریم تئاتر شهر از محل اعتبارات سال ۱۳۹۹ خبر می‌دهد.

«محمدحسن طالبیان» معاون میراث‌فرهنگی وزیر در نشست دی ماه خود با مدیران هنرهای نمایشی، مجموعه تئاترشهر را یکی از مهم‌ترین زنجیره‌های معماری دوره مدرن کشورمان خواند که حتی قابلیت ثبت در فهرست جهانی یونسکو را دارد و به مشکلاتی که برای این مجموعه فرهنگی و تاریخی به وجود آمده اشاره و تاکید کرد: «مباحثی در حوزه سلسله مراتب معماری و مرزبندی‌های موجود در عرصه‌ها وجود دارد که مشتمل بر قواعدی برای تردد مردم در فضای فرهنگی است. شاید در دو دهه قبل نگاه دیگری برای مجموعه تئاتر شهر وجود داشت اما واقعیت این است که حتما باید در این مکان حصار وجود داشته باشد. تئاتر شهر اکنون یک منطقه بحران‌زده است که باید با شهرداری تهران درباره بهسازی وضعیت موجود کارهای مهمی انجام داد.»

آنچه که طالبیان به آن اشاره می‌کند به بیست سال پیش برمی‌گردد که با تصمیم مدیران شهرداری وقت، حصار فیزیکی تعیین کننده حریم تئاتر شهر با محیط مجاور برداشته شود.

تصمیمی که به گفته «ابراهیم گله‌دارزاده» رئیس کنونی مجموعه تئاتر شهر، «موجب بروز آسیب‌های فراوانی در این ناحیه شد و به دلیل همین فقدان تعیین حریم، امروزه شاهد تخریب و آسیب‌های متعدد فیزیکی به مجموعه هستیم.»

به تازگی، گله‌دارزاده در گفتگوی خود با ایلنا درباره شائبه‌های مطرح شده پیرامون مساله تعیین حریم تئاتر شهر گفته بود: «مدیریت این ساختمان فقط محدود می‌شود به دایره خودش و این خیلی آسیب‌زاست که ما حتی سقف سالن‌هایمان را هم در اختیار نداریم، چون به‌عنوان عرصه تئاتر شهر مشخص و ثبت نشده است. ...اولا اگر حصاری صورت بگیرد -دارم قید می‌کنم که «اگر» صورت بگیرد-، حتما در راستای احیای معماری قدیمی بنا و بازگرداندن به محیط فرهنگی گذشته‌اش خواهد بود، چون اصرار داریم که این ساختمان که در میراث فرهنگی ثبت شده باید به همان شکل و شمایل باقی بماند و ما نباید دخل و تصرفی در آن بکنیم. اگر بنا به ایجاد حصاری هم باشد، حصاری است که نه جلوی دید را می‌گیرد، و در تناقض با طراحی و زیبایی‌شناسی بنا خواهد بود. به‌علاوه این‌که این کار اگر صورت بگیرد، بدیهی است که توسط متخصصان و معماران و کارشناسان میراث فرهنگی و با نظارت صددرصد وزارت محترم وزارت فرهنگی خواهد بود و اصلا بنا نیست که مثلا ما یک تصمیمی در مجموعه بگیریم و بر اساس آن عمل کنیم.»

مساله‌ای که پیش از این، از سوی وزارت میراث فرهنگی مورد توجه و کاوش قرار گرفته و حتی معاون میراث فرهنگی این وزارتخانه تاکید کرده بود که همه باید بسیج شویم تا در حوزه مرمت ساختمان مجموعه تئاترشهر کارهایی را انجام دهیم.

هرچند که طالبیان به محدودیت‌های قانونی وزارتخانه در عدم حمایت مالی برای مرمت مجموعه‌های تحت نظر دولت هم اشاره کرده و گفته بود که در حوزه مشاوره و آسیب‌نگاری اولویت‌های ترمیم، با تئاتر شهر همراهی و کمک می‌کنند و برای تدوین دستورالعمل نگهداری ساختمان نیز آمادگی کامل دارند. او تاکید کرده بود: «همه تلاش‌ها باید مبتنی بر این چارچوب باشد که عرصه و اعیان تئاتر شهر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به شهرداری تهران اعلام شود.»

با همه این حرف‌ها، هنوز مخالفت‌هایی با مساله تعیین حریم تئاتر شهر می‌شود و این مجموعه «هنوز» حریم ندارد.

موضوعی که «مرتضی ادیب‌زاده» سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان تهران یادآوری می‌کند یک گروه دانشگاهی در حال کار روی آن هستند: «تهیه حریم تئاتر شهر به صورت کار پژوهشی در حال انجام است و هنوز طرح نهایی را به ما ارائه نکرده‌اند. اما باید برای آن تعیین اعتبار کنیم که به نظر می‌رسد از محل اعتبارات سال ۹۹ بتوانیم آن را تامین کنیم که این اتفاق بیفتد.»

ادیب‌زاده مساله تعیین حریم بناهای ثبت ملی شده را یک قانون مشخص و لازم‌الاجرا برای همه خوانده و می‌گوید: «وقتی طرح حریم را تهیه کنیم، همه ملزم به اجرای آن هستند.»

به گفته سرپرست معاونت میراث فرهنگی تهران، «۱۲ طرح تهیه حریم دیگر هم در دست کار بوده و قرار بر این است که در جلسه شورای حرائم کشور مطرح و مصوب شوند که علاوه بر تئاتر شهر، دبیرستان البرز و کاروانسرای گمرک جزو شاخص‌ترین آنها هستند.»

در همین زمینه بخوانید:

جلسه مشترک وزارت ارشاد و میراث فرهنگی برای تعیین حریم تئاتر شهر

پاسخ رئیس مجموعه تئاترشهر به شائبه‌های پیرامون تعیین حریم آن

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز