خبرگزاری کار ایران

اشیای سفالی موزه سفال ابرکوه شناسنامه‌دار شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۶۱۵۷

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابرکوه اشیای سفالی بخش سفال موزه مردم‌شناسی این شهرستان شناسنامه‌دار شده است.

به گزارش ایلنا، حمید مشتاقیان (رئیس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ابرکوه) گفت: اشیای سفالی بخش سفال موزه مردم‌شناسی این شهرستان شناسنامه‌دار شد.

مشتاقیان اظهار کرد: موزه مردم‌شناسی ابرکوه واقع در خانه تاریخی صولت، در سال ۱۳۸۵ باهدف نگهداری و نمایش آثار ارزشمند مرتبط با زندگی سنتی مردم راه‌اندازی شده است.

او ادامه داد: به‌تازگی نمونه‌هایی از کاسه سفالی، کوزه، گلدان، ابریق، پیاله‌ها، بشقاب، پیه‌سوز، فنجان، دودسته، چهاردسته، قیف سفالی، درپوش، سرقلیان و جام سفالی که نقوش هندسی و گیاهی همانند کنده، افزوده، فشاری، نیشگونی و نقوش زیر لعاب روی آن‌ها نقش بسته است برای نگهداری و نمایش به آثار موجود در موزه مردم‌شناسی ابرکوه اضافه شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابرکوه بیان کرد: با افتتاح موزه سفال صولت و جانمایی تعداد ۳۵ شی‌ء سفالی درون آن، این آثار پس از طی مراحل اولیه شامل ثبت و شماره‌گذاری، شناسه‌دار شدند.

او اضافه کرد: عناوین شناسه‌ها شامل موضوعاتی نظیر شماره، نام، کاربری، نقش، تکنیک ساخت و قدمت است که به‌صورت فارسی و لاتین در کنار آثار قرار داده شده است.» 

مشتاقیان با اشاره به این‌که سفالینه‌ها ازجمله آثار ارزشمند هنری و فرهنگی باقی‌مانده از ادوار گذشته است که تصویری گویا از جامعه پیشین را نشان می‌دهد، عنوان کرد: فن ساخت سفالینه‌های موجود در موزه مردم‌شناسی ابرکوه به‌صورت چرخ سفال با دور تند و کند و دست‌ساز است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز