خبرگزاری کار ایران

معرفی برگزیدگان ۲ دوره جشنواره «شهید حبیب غنی‌پور»

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۵۵۸۴

برگزیدگان نوزدهمین و بیستمین دوره جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور معرفی شدند.

به گزارش ایلنا،  مراسم ‌پایانی جایزه شهید حبیب ‌غنی‌پور برخلاف روند همه‌ساله که در یکی از روزهای دوشنبه اسفندماه بعد از نماز مغرب و عشا در محل مسجد جوادالائمه (ع) برگزار می‌شد، به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا، صبح امروز (دوشنبه، ۱۱ اسفندماه) به صورت مجازی برگزار شد و با معرفی برگزیدگان پرونده دو دوره نوزدهم و بیستم جایزه شهید حبیب غنی‌پور بسته شد.

محمد ناصری عضو شورای نویسندگان مسجد جوادالائمه (ع) و دبیر این دوره از جشنواره درباره بخش کودک نوزدهمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور اعلام کرد: داوران این بخش پس از بررسی دوهزار اثر (رسیده و یا تهیه‌شده) در حوزه کودک سال ۱۳۹۷، اعم از خلاق و بازنویسی - طی چند مرحله ارزیابی و انتخاب - ۴۱ اثر را برای مرحله دوم برگزیدند و از میان این آثار، شش اثر را به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی کردند که این آثار در اطلاعیه‌های قبلی جشنواره معرفی‌ شده‌اند.

اما پس از معرفی رسمی نامزدها،‌ هیئت‌داوران این بخش پس از چند جلسه بحث و تبادل‌نظر، دو اثر زیر را به‌عنوان «اثر برگزیده» (کتاب سال) و «اثر» تقدیری معرفی کردند:  «من از دکمه می‌ترسم» نوشته هدی حدادی از نشر خانه ادبیات، به دلیل نگاه نو و خلاق، روایت شیرین و تأثیرگذار و درونمایه ارزشمند به‌عنوان اثر برگزیده (کتاب سال) و «کفش‌های بافتنی» نوشته کلر ژوبرت از انتشارات به‌نشر به دلیل پرداخت داستانی مناسب، ایده نو و درونمایه ارزشمند، به‌عنوان اثر تقدیری.

هیئت‌داوران این دوره در بخش کودک، ناصر نادری، علیرضا متولی، محمدحسن حسینی، علی‌اصغر جعفریان و محمد مهدوی شجاعی بودند.

 همچنین به گفته دبیر جشنواره در نوزدهمین دوره از جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور، داوران پس از بررسی ۱۰۰۰ عنوان اثر تألیفی نوجوان سال ۱۳۹۷ و چند مرحله داوری و انتخاب، ۵۰ اثر را برای مرحله دوم برگزیدند و در ادامه هیئت‌داوران از میان این آثار، پنج اثر را به‌عنوان نامزدهای نهایی بخش نوجوان معرفی کردند که اسامی این آثار قبلاً معرفی و اعلام شده است.

در ادامه این فرایند، هیئت‌داوران این دوره که حبیب یوسف‌زاده، خسرو باباخانی، نبی‌الله بابایی، رضا پریزاد و بیژن قفقازی‌زاده بودند،‌ پس از چند جلسه گفت‌وگوی حضوری، کتاب «خواب پلنگ» نوشته هادی حکیمیان از انتشارات شهرستان ادب را به‌عنوان اثر تقدیری دوره نوزدهم بخش نوجوان معرفی کردند.

همچنین بنا بر اعلام، اعضای هیئت‌داوران بخش رمان بزرگسال در این دوره از میان ۲۹۳۲ عنوان اثر بررسی‌شده و چند مرحله ارزیابی و کنار گذاشتن آثار نامرتبط و ترجمه سال ۱۳۹۷، تعداد ۳۲ اثر را برای مرحله دوم برگزیدند. سپس طی چندین جلسه بحث و بررسی حضوری، چهار اثر («احضاریه» نوشته علی موذنی از نشر اسم، «گزارش اندوه» نوشته محمود جوانبخت از انتشارات کتاب نیستان، «پس از بیست سال» از سلمان کدیور منتشرشده توسط انتشارات شهرستان ادب و «مثل شیشه مثل سفال» اثر نرگس فرجاد امین از انتشارات کتاب نیستان) را به‌عنوان نامزدهای بخش رمان بزرگسال دوره نوزدهم معرفی کردند.

نهایتاً هیئت‌داوران که در این دوره  ابراهیم زاهدی مطلق، احمد دهقان، گلعلی بابایی، مصطفی خرامان و محمدعلی قربانی بودند، کتاب «گزارش اندوه» نوشته محمود جوانبخت از انتشارات نیستان را به‌عنوان تنها اثر شایسته تقدیر دوره نوزدهم در این بخش انتخاب و معرفی کرد.

 از سوی دیگر، بر اساس اعلام دبیرخانه بیستمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور،‌  هیئت‌داوران بخش کودک از بین ۱۰۰۰ عنوان اثر تألیفی خلاق کودک سال ۱۳۹۸، طی چند مرحله داوری و انتخاب، صد اثر را برای مرحله دوم برگزیدند و از بین این آثار، شش اثر («من این قدی، تو اون قدی» از یگانه مرادی، انتشارات سروش، «برادر مزاحم من» از بابک صابری، انتشارات فاطمی، «قطره‌های ریز ریزو» از کلر ژوبرت، ناشر ادبیات کودک و نوجوان، «کلاغی که درخت نداشت» نوشته محمدرضا شمس، انتشارات شهر قلم، «چه فکر خوبی!» از نرجس محمدی، انتشارات فاطمی و مجموعه «قصه‌های بترس برای بچه‌های نترس» از محمدرضا شمس، نشر هوپا) را به‌عنوان نامزدهای نهایی بخش کودک معرفی کردند.

 در ادامه و ضمن بررسی و بحث و تبادل‌نظر،‌ نهایتاً اعضای هیئت‌داوران که در این دوره ناصر نادری، محمدحسین حسینی و علی‌اصغر جعفریان بودند، دو اثر زیر را به‌عنوان آثار تقدیری دوره بیستم بخش کودک معرفی کردند: «برادر مزاحم من» نوشته بابک صابری از انتشارات فاطمی، به دلیل ایده و فکر اولیه عمیق؛ «قطره‌های ریزریزو»نوشت کلر ژوبرت، انتشارات داستان جمعه، به دلیل سوژه مناسب، زبان و روایت شیرین کودکانه و درون‌مایه ارزشمند. 

 در دوره بیستم جشنواره شهید غنی‌پور، داوران بخش رمان نوجوان پس از بررسی اولیه حدود ۲۰۰۰ اثر و کنار گذاشتن آثار بازنویسی، ترجمه و سایر آثار غیرمرتبط با بخش رمان (تألیفی) نوجوان، درنهایت، تعداد ۵۲ عنوان رمان را برای مرحله دوم برگزیدند که از این تعداد در مرحله بعد، ۱۲ عنوان کتاب به مرحله نهایی راه یافت و از بین آن‌ها، ۵ اثر  («پاییز مزه خرمالو می‌دهد» از زهرا حیدری، انتشارات سوره مهر، «طعم سیب زرد» نوشته ناصر یوسفی، انتشارات پیدایش، «دارم می‌رسم جان‌جان» نوشته مهدی کردفیروزجایی، انتشارات شهرستان ادب، «طوقی» نوشته محمدرضا آریان‌فر، انتشارات سوره مهر، و «کله آهنی» از ویدا اروجی انتشارات سوره مهر) به‌عنوان نامزدهای نهایی دریافت جایزه معرفی شدند.

 هیئت‌داوران این دوره ضمن ابراز خرسندی از فراوانی آثار قابل‌قبول و باکیفیت نسبت به دوره قبل، دو اثر زیر را شایسته تقدیر معرفی کرد: «دارم می‌رسم جان‌جان» نوشته مهدی کُرد فیروزجایی، از انتشارات شهرستان ادب، به دلیل داستان‌پردازی پرکشش و متناسب با حال و هوای مخاطبان، فضاسازی و شخصیت‌پردازی باورپذیر، توجه به نقش‌آفرینی و کنشگری اجتماعی نوجوانان و پیرنگ مناسب؛ «طوقی» نوشته محمدرضا آریان‌فر، از انتشارات سوره مهر، به دلیل واکاوی و توصیف هنرمندانه برهه‌ای از دوران دفاع مقدس در خطه جنوب، ارائه تصویر باورپذیر و تأثیرگذار از زندگی شخصیت‌های بومی منطقه و شخصیت‌پردازی همذات‌پندارانه و به‌یادماندنی، تعلیق و غافلگیری و گره‌گشایی مناسب و تأمل‌برانگیز.

داوری این بخش از جشنواره بر عهده حبیب یوسف‌زاده، خسرو باباخانی، نبی‌الله بابایی، رضا پریزاد و بیژن قفقازی‌زاد بوده است.

 همچنین هیئت‌داوران بخش رمان بزرگسال این جشنواره از تعداد ۹۰۰ عنوان رمان تألیفی بزرگسال سال ۱۳۹۸، تعداد ۳۵ عنوان را برای مرحله دوم برگزید. بعد از این مرحله نیز داوری ادامه پیدا کرد و پس از چندین جلسه حضوری، ۴ اثر که قبلاً نام این آثار از سوی این دبیرخانه اعلام شده است، به‌عنوان نامزدهای این بخش در دوره بیستم معرفی شدند.

 هیئت‌داوران این دوره که ابراهیم زاهدی‌مطلق، مصطفی خرامان، گلعلی بابایی، مهرداد غفارزاده و محمدعلی قربانی بودند، نهایتاً کتاب «با اعمال شاقه» نوشته محمد حنیف از انتشارات کتاب نیستان را به‌عنوان اثر برگزیده و کتاب «ستاره‌ها هم می‌میرند» نوشته نرگس فرجاد امین از انتشارات کتاب نیستان را شایسته تقدیر در بخش رمان بزرگسال دوره بیستم معرفی کردند

این جایزه همچنین اعلام کرده بنا به خبری که از سوی بهروز جلالی مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی به دبیرخانه جایزه رسیده است، ایوب دهقانکار دستور اهدای پنج میلیون تومان به برگزیدگان و دو میلیون تومان به تقدیرشدگان نهایی این جایزه را صادر کرده است.

‌این اتفاق در پی تقاضای مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی انجام شده است.

 ‌دبیرخانه جایزه شهید غنی‌پور ضمن سپاسگزاری از این حمایت، به اطلاع برندگان می‌رساند که به محض وصول مبالغ، دبیرخانه جایزه این هدیه را تقدیم برندگان می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز