خبرگزاری کار ایران

پیام معاون هنری به هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران ـ مبارک:

عروسک‌ها تبلور اسطوره‌‌های دیروز و تجسم رویاهای فردا هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۴۹۴۴

سید محمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار پیامی به هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران-مبارک، عروسک‌ها را تبلور اسطوره‌‌های دیروز و تجسم رویاهای فردا دانست.

 

 

به گزارش ایلنا، متن پیام معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:          

«به آرمان و آرزو زیستن، غایت بندگی‌ست که انسان، فرزندِ فروزنده‌ی امید و جانِ جویای جاودانگی‌ست. شور عارفانه‌ای که آیه‌آیه، مخلوق را به خالق شبیه می‌کند و نشاط آفرینش را تازه می‌دارد. عروسک‌ها و پیکرک‌ها، زاده‌ی همین خداباوری‌ و خداوارگی‌ست. حقیقت‌های برساخته‌ای که از کهن‌روزگاران تا به روزگار ما، در سور و سوگ، سهمی داشته‌اند و بی‌اندک توقعی، شریک غم‌ها و شادی‌ها بوده‌اند. عروسک‌ها، تبلور اسطوره‌‌های دیروز و تجسم رویاهای فردایند. خلق شده‌اند تا یادآور زیبایی‌ها و کاشف فضیلت‌ها باشند که به سادگی و صداقت و خوش‌باوری زیستن شاید از جهان؛ قرارگاه معصومانه‌تری ‌بیافریند.

جشنواره‌ی تئاتر عروسکی هجدهمین هنگامه‌ی خود را ‌با تاکید بر کشف خلاقیت‌های فردی و کنش‌های جمعی کودکان پشت سر می‌گذارد. در این دوره با ‌مرور ظرفیت‌های نمایش عروسکی در کارنامه‌ی تئاتر سنتی و بهره‌گیری از گنجینه‌ی تجربی این نوع هنری، جنبه‌های تعاملی و الگوهای تکاملی تئاتر عروسکی در شیوه‌های تولیدی و شگردهای اجرایی مورد تاکید قرار گرفته است و به ضرورت دشواری‌ها و احتیاط روزگار کرونا، بسیاری از بسترهای اجرایی و آموزشی در فضای رسانه‌ای تدارک دیده شده است که قطعا بنا به حُسن سلیقه و دانش متولیان، به مقصد رضایت و اقناع هنرمندان و مخاطبان منتهی خواهد شد. آن چه در جشنواره‌ی هجدهم اتفاق می‌افتد بیش و پیش از هر چیز مرهون مهر و مسئولیت دبیر جان‌آگاهش «گلزار محمدی» است که خاطره‌ی عاشقانه‌زیستنش در جهان عروسک‌ها برای ما به یادگار باقی ماند و دست‌مریزاد به همکارانش که با زنده‌نگه‌داشتن نام و نشان آن هنرمند فقید نگذاشتند لبخند از لبان‌عروسک‌ها دور شود.

روزی را آرزو می‌کنم که عروسک‌ها و پیکرک‌های ایرانی، سفیران شایسته‌ی فرهنگ و هنر این سرزمین در رفیع‌ترین رویدادها و صحنه‌های جهان‌باشند. ایمان دارم که به چنین پویش و چنین جوشش ِ به غایت همدل و هم‌دست، راه دوری نخواهد بود که: «آری به اتفاق جهان می‌توان گرفت»

سید محمدمجتبی حسینی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز