خبرگزاری کار ایران

پاسخ خانه موسیقی به گزارشی درباره مشکلات آموزشگاه‌داران و نحوه برگزاری آزمون تایید صلاحیت

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۴۸۸

خانه موسیقی در پاسخ به گزارش منتشر شده در ایلنا، در رابطه با مشکلات و مصائب آموزشگاه‌داران و نحوه برگزاری آزمون تایید صلاحیت مدرسان جوابیه‌ای صادر کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خانه موسیقی در پاسخ به گزارش «مشکلات دامنه دار مدرسان و آموزشگاه‌داران موسیقی» که در تاریخ 28 بهمن‌ماه در رابطه با مصائب آموزشگاه‌داران و انتقاد برخی مدرسان و اساتید از نحوه برگزاری آزمون تایید صلاحیت مدرسان، منتشر شده بود، جوابیه‌ای را در اختیار ایلنا قرار داده که به شرح زیر است:

گزارشی تحت عنوان «مشکلات دامنه دار مدرسان و آموزشگاه داران موسیقی» در تاریخ ۲۸/بهمن/۹۹ در خبرگزاری ایلنا منتشر شده است که متأسفانه فاقد اطلاعات دقیق و درست بوده و با درج مطالب متناقض و خلاف واقع، مخاطب را سردر گم و ذهن خواننده را مغشوش می‌نماید. 

در بخشی از این گزارش آمده است که متقاضیان در سایت خانه موسیقی ثبت نام می‌نمایند در حالی که ثبت‌نام متقاضیان در سایت وزارت ارشاد انجام می‌شود و در صورت تأئید جهت آزمون به خانه موسیقی معرفی می‌شوند. مورد دیگری از اطلاعات خلاف واقع اینکه نوشته شده مبلغ ۱۵۰.۰۰۰ تومان در دو بخش مجزا دریافت می‌شود که آن هم اینگونه نیست و تمامی مبلغ به حساب خانه واریز می‌گردد. 

در فراز دیگری از این گزارش، فردی به نام نستوه رمضانی که مدرس دانشگاه معرفی شده، به نحوه‌ی برگزاری آزمون انتقاد کرده که این انتقاد نیز به کل مردود و فاقد پایه و اساس درست و منطقی است. ایشان گفته من در دانشگاه‌های علمی کاربردی تدریس می‌کنم. حال چگونه است که صلاحیت من برای تدریس در دانشگاه محرز است اما برای تدریس در آموزشگاه‌ها که نسبت به دانشگاه‌ها سطح پایین‌تری دارند باید آزمون بدهم! 

اول اینکه در آموزش و انتقال مفاهیم علمی و هنری سطح‌بندی بی‌معنا و فاقد اعتبار است و دوم اینکه اساسا وجود چنین تفکرات و مشکلات عدیده در به کارگیری استادان و مدرسان فاقد صلاحیت در برخی مرکزعلمی بویژه مراکزی که از نظارت برخوردار نیستند، دلیل اصلی برگزاری آزمون صلاحیت تدریس و به تبع آن نظارت دقیق‌تر به امور آموزش در مرکز آموزشی بوده است. اتفاقاً آمار بالای بی‌سوادی و کم سوادی در بین بسیاری از مدرسان در آموزشگاه‌ها و حتی مراکز علمی و کاربردی و سطح بسیار نازل دانش فارغ التحصیلان این مراکز چنان حیرت‌آور و شگفتی‌زا بوده که ضرورت نظارت و برگزاری آزمون را برای همگان بیش از پیش عیان ساخته به طوری که اکثریت مطلق دست اندرکاران به سخت گیری در نظارت بیشتر تأکید داشته و دارند. (در این زمینه چون تمامی آزمون‌های به عمل آمده ضبط صوتی و تصویری شده است، مستندات آن قابل ارائه است) در همین زمینه لازم به ذکر است که در آئین نامه آزمون کارت صلاحیت تدریس به این موضوع نیز توجه شده که افراد عضو هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر (در بخش موسیقی) که معرفی نام کتبی داشته باشند از شرکت در آزمون معاف هستند. 

این منتقد در ادامه به عضوگیری اجباری خانه موسیقی انتقاد کرده است که چنین ادعایی نیز به هیچ وجه صحت ندارد چرا که بسیاری از متقاضیان که عضو خانه نبوده‌اند در آزمون شرکت کرده و قبول هم شده اند. ایشان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نام دو تن از استادان بنام تار و سه تار که سابقه، وجاهت و تبحر آن‌ها در امورآموزشی را نتوانسته انکار کند شرط گذاشته و گفته اندکه اگر اعمال سلیقه شخصی نکنند می‌توانند در این جایگاه بمانند! و در پایان گفته خانه موسیقی را قسمتی از ارشاد می‌داند…! 

البته نظر همه منتقدان و مخاطبان قابل احترام است اما قطعاً انتقادی که بدون غرض و بر اساس مستندات درست و واقعی ایراد شود تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت. 

در پایان ذکر چند نکته کلی که به مطالب و سر فصل‌های گزارش مذکور مرتبط است ضروری است: 

در وجوب و لزوم برگزاری آزمون کارت صلاحیت تدریس هیچ شک و شبهه‌ای نیست و تمامی استادان، هنرجویان، مدیران و سیاستگذاران علمی و فرهنگی و هنری بر تأثیرات مثبت و قابل اعتنای این آزمون مهر تأئید می‌زنند و قطعاً با توجه به جایگاه و اعتبار نهاد خانه موسیقی که متشکل از برجسته‌ترین هنرمندان و موسیقیدانان کشور است این نهاد از اعتبار لازم برای انجام این امر خطیر برخوردار است. سابقه و کارنامه این نهاد در این زمینه و فهرست اسامی هیئت داوران و ممتحنان مربوط در این خصوص نیز گویای این امر است که خانه با دعوت از خبرگان و استادان مبرز هر رشته در نهایت دقت در این مسیر گام برداشته است. 

موضوع بعدی اشاره گزارش مذکور به شرایط کرونایی و ضعف اقتصادی اهالی فرهنگ و متقاضیانی است که به حق اینگونه است و پر واضح است که شرایط بحرانی حاضر قابل کتمان نیست اما مگر می‌توان به علت شرایط استثنایی و سخت فعلی چشم از تدریس ضعیف، غلط و انحرافی هنر ببندیم و هنرجویان و فرزندان خانواده‌های جامعه را با آموزش غلط به بیراهه بکشانیم!؟ اگر بتوان امور پزشکی و مداوای مردم جامعه را به بهانه شرایط کرونایی به پزشکان قلابی سپرد آنگاه می‌توان در این مورد نیز مسامحه و تسأهل به خرج داد. 

و در پایان توضیح این نکته نیز لازم است که دفتر برنامه ریزی و توسعه آموزش‌های هنری وزارت ارشاد با همکاری خانه موسیقی نهایت تلاش‌شان را کرده‌اند تا با کمترین هزینه این آزمون را برگزار کنند. مبالغ ثبت‌نام متقاضیان به هیچ وجه هزینه‌های استفاده از سامانه مجهز با پشتیبانی تخصصی، سخت افزارها و نرم‌افزارهای ویژه آزمون، دعوت از استادان بنام، پرسنل وهماهنگی‌های مربوطه و…را پوشش نداده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز