خبرگزاری کار ایران

پشت پرده فرار ۶ امریکایی در ماجرای تسخیر سفارتخانه این کشور در تهران

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۸۱۳

کتاب «مامور ما در تهران» جدیدترین اثر انتشارات امیرکبیر راهی بازار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موسسه انتشارات امیرکبیر، «مامور ما در تهران» به قلم رابرت رایت و ترجمه محمد مظفرپور به تشریح نقش سفارت کانادا در تهران و عملکرد سفیر وقت این کشور برای فراری دادن شش امریکایی می‌پردازد. وقتی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در ۱۳ آبان ۵۸ پا به سفارت امریکا در تهران گذاشتند ۶ نفر از اتباع امریکایی موفق شدند فرار کنند. این شش نفر در ادامه خود را به اقامتگاه سفیر کانادا در تهران رساندند.

سفارت کانادا برخلاف سفارتخانه‌های امریکا، انگلیس و اسرائیل کمتر مورد سوءظن مردم انقلابی بود. کن دی تیلور که ابتدای پاییز ۱۳۵۷ به عنوان سفیر کانادا وارد تهران شده و اولین تجربه سفیری خود را تجربه می‌کرد موفق شد بعد از چند ماه این ۶ امریکایی را با گذرنامه‌های کانادایی از فرودگاه مهرآباد فراری دهد. داستان جذابی که فیلم سینمایی «آرگو» با اقتباس از آن ساخته شد و جایزه بهترین فیلم اسکار ۲۰۱۲ را هم از آن خود کرد.

به جز فراری دادن شش تبعه امریکا، تیلور و سفارت متبوع وی نقش مهمی در جمع‌آوری اطلاعات و ارسال آن به سازمان جاسوسی ایالات متحده (سیا) داشتند به طوری که تیلور به مهم‌ترین سرپل اطلاعاتی امریکایی‌ها در ایران تبدیل شده و پس از ورود مامور سیا به ایران هم به او متصل و به مهم‌ترین مامور امریکایی‌ها در ایران تبدیل شد.

کن دی تیلور سفیر وقت کانادا پس از ۳۰ سال، سکوت خود را شکست و در برابر رابرت رایت نشست تا نقش محوری خود و سفارت کانادا را در آن بحران تشریح کند. نسخه انگلیسی کتاب در سال ۲۰۱۰ در کانادا و امریکای شمالی منتشر شد.

تیلور در زمستان ۱۳۵۸ در حالی که بحران گروگانگیری به چهارمین ماه خود وارد شده بود ایران را ترک کرد. به محض خروج او از تهران و افشای نقشش در فراری دادن ۶ تبعه امریکایی به قهرمانی در امریکا تبدیل شد. سنای ایالات متحده در مصوبه‌ای مدال افتخاری به تیلور اعطا کرد و او به نماد دوستی کانادا و امریکا تبدیل شد.

«مامور ما در تهران» به جز روایت دقیق تسخیر سفارت امریکا در تهران، عملیات پنجه عقاب (صحرای طبس) و اجرای عملیات فرار شش امریکایی از ایران، حاوی اطلاعات ارزشمندی درباره رابطه تاریخی ایران و امریکا، خریدهای تسلیحاتی شاه، پایگاه‌های شنود سیا در مرز ا یران و شوروی، روابط سیا و موساد با ساواک و شبکه جاسوسی سیا در تهران است.

«مامور ما در تهران» اثر رابرت رایت و ترجمه محمد مظفرپور در ۵۲۰ صفحه، قطع رقعی و قیمت ۸۰ هزار تومان توسط موسسه انتشارات امیرکبیر راهی بازار نشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز