خبرگزاری کار ایران

اختتامیه جشنواره موسیقی فجر فردا در تالار وحدت برگزار می‌شود/ اسامی و زمان اجراهای روز آخر

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۲۰۹۱

آخرین روز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با برگزاری اختتامیه و پخش شش اجرای جشنواره به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، اختتامیه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون حضور مردم و فقط با حضور داوران و کاندیداهای دریافت جایزه بخش‌های مختلف جشنواره ساعت ۱۶ دوشنبه چهارم اسفندماه در تالار وحدت برگزار می‌شود. 

در اختتامیه جشنواره برگزیدگان بخش رقابتی جایزه باربد، برگزیدگان جایزه ترانه و جایزه موسیقی ورسانه معرفی می‌شوند و نکوداشت حسن ناهید، محمدرضا اسحاقی گرجی، ملیحه سعیدی و زنده یاد احمدعلی راغب برگزار می‌شود. 

در هفتمین روز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، اجرای ارکستر پارسوا، همنوازان فاخته، انوار جام، ترانه باران، دانشگاه تهران و نگاهی از کنج پخش می‌شود. 

ارکستر پارسوا/ دوشنبه ۴ اسفند/ ساعت ۱۷

اجرای ارکستر پارسوا نخستین اجرای روز هفتم جشنواره است که در ساعت ۱۷ روز دوشنبه چهارم اسفند پخش می‌شود. 

ارکستر پارسوآ در سال ۱۳۹۷، به‌سرپرستی و رهبری احمد مقدسی‌زاده، با هدف اعتلای هنر موسیقی و با نگاه ویژه به موسیقی ایران و اجرای آثار آهنگسازان ایرانی با رویکرد ارکسترال تأسیس شد و در تلاش است تا با ایجاد فضای همکاری بین آهنگسازان، نوازندگان و خوانندگان گامی مؤثری در این جهت بردارد. از دیگر هدف‌های این ارکستر ایجاد گفتمانی موسیقایی بین نسل جوان و نسل‌های قدیمی‌تر موسیقی است و، ازاین رو، نوازندگان جوان در کنار نوازندگان باتجربه آثاری از نسل‌های مختلف را می‌نوازند. ارکستر پارسوآ، در جشنواره‌ی موسیقی فجر سال ۹۷ در استان البرز، با خوانندگی محمد کرد و نوید نوروزی نخستین اجرای رسمی خود را با نام «آرتام» به‌روی صحنه برد. اکنون، این ارکستر با مؤسسه‌ی هنری بانگ آوای سارنگ (باس)، با مدیریت سیدمحمد تنکابنی همراه شده است و فعالیت خود را ادامه می‌دهد. 

گروه همنوازان فاخته/دوشنبه ۴ اسفند/ساعت ۱۸:۳۰

گروه «همنوازان فاخته» دومین اجرای روز هفتم جشنواره است که در ساعت ۱۸:۳۰ روز دوشنبه چهارم اسفند پخش می‌شود. 

گروه همنوازان فاخته در سال ۱۳۸۶ به‌سرپرستی خشایار پارسا در شهر تنکابن تشکیل شد. خط فکری این گروه بازسازی آثار دوره‌ی تیموری (موسیقی مقامی ایران)، دوره‌ی قاجار (موسیقی دستگاهی ایران)، دوره‌ی پهلوی و آهنگسازی بر اساس هر دوره است. گروه همنوازان فاخته با بررسی سبک‌ها و شیوه‌های مختلف در موسیقی ایران به دنبال یک امضای هنری در بخش اجرا و آهنگسازی است. این گروه تا به حال کنسرت‌های متعددی در شهرهای مختلف ایران و خارج از ایران برگزار کرده و تجربه‌ی شرکت در چند جشنواره‌ی معتبر را داشته است، از جمله جشنواره‌ی موسیقی جوان، جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر در سال‌های ۹۲ و ۹۸، همایش موسیقی جهان اسلام در دانشگاه هنر و بین‌الملل مالزی با هدف اجرا و توضیح موسیقی دستگاهی ایران در سال ۱۳۹۴. گروه همنوازان فاخته آلبومی با نام «تصنیف دوره‌ی قاجار و ترانه‌ی دوره‌ی پهلوی» منتشر کرده است و آلبوم دوم خود را با نام محتشم (مکتب منتظمیه‌ی دوره تیموری) در دست انتشار دارد. 

خشایار پارسا: سنتور/ حسین گازر: تنبک/ هدایت‌الله شفتی‌کلاری: سه‌تار/ محمدمهدی شیخ: تار/ علی‌رضا رسولی: قیچک/ آرمان حیدریان: کمانچه/ هامون بهرامی‌مقدم: سنتور/ ابوذر حسینی: عود/ نیما داغمه‌چی: تار/ مهدی طالبی: دایره و بندیر اعضای این گروه را تشکیل می‌دهند. 

گروه انوار جام/دوشنبه ۴ اسفند/ساعت ۲۰ 

انوار جام سومین اجرا در جشنواره است که روز دوشنبه چهارم اسفند ساعت ۲۰ پخش می‌شود. 

گروه موسیقی انوار جام در سال ۱۳۷۰ توسط مرحوم استاد حاج نورمحمد دُرپور در تربت جام شکل گرفت و پس از مرگ وی، محمدفاروق درپور سرپرستی گروه را عهده‌دار شد. این گروه از بدو تشکیل تاکنون در بسیاری از جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی از جمله چندین دوره از جشنواره موسیقی فجر، جشنواره موسیقی نواحی کرمان و جشنواره بین‌المللی فُلک‌خوانی تاجیکستان شرکت کرده است. گروه انوار جام، در طی فعالیت حرفه‌ای خود، در برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی نیز اجرا داشته است. 

محمدفاروق دُرپور: سرپرست گروه، خواننده و دوتار / محمدحسین درپور: خواننده، همخوان و دوتار / مصطفی تیموری: همخوان، دوتار و بم‌تار/ عبدالله درپور: همخوان، دوتار، دایره و دف/ ابراهیم تیموری: خواننده و همخوان/ مبین درپور: خواننده و دوتار اعضای این گروه را تشکیل می‌دهند. 

ترانه باران/دوشنبه ۴ اسفند/ساعت ۲۱:۳۰

ارکستر ترانه باران چهارمین اجرای آخرین روز جشنواره است که در ساعت ۲۱:۳۰ پخش می‌شود. 

این گروه صرفاً برای شرکت و اجرا در سی‌وششمین جشنواره‌ی فجر تشکیل شده و ۹ قطعه‌ی نوستالژیک با صدای خوانندگان نسل اولی موسیقی پاپ بعد از انقلاب از جمله حمید غلامعلی و قاسم افشار را اجرا می‌کند. 

سرپرست: محمدرضا چراغعلی، تنظیم‌کننده: پیروز کوچکی خوانندگان: حمید غلامعلی و قاسم افشار، نوازندگان ویلن: دانیال جورابچی، حسن اکبریان، مهدیه رضازاده، نوازنده پیانو: پیروز کوچکی، نوازنده کیبورد: پانیذ کوچکی، درام: سروش عمومی

پرکاشن: علیرضا میرآقا، گیتار اسپانیایی: محمدرضا گلشنی، گیتار الکتریک: آرش احمدی، ویُلن؛ امین غفاری، هومان ابراهیمی، سعید حاجی شریف، مهسا بنکدار، مهسا خمان، بهاره آقابیگ، نازیک مومنی، سوگل فتاحی، غزاله نیک‌پی، سمیه محمدیان، نیلوفر سلطان‌ویسی، هاله دوستی اعضای این ارکستر را تشکیل می‌دهند. 

دانشگاه تهران/ دوشنبه ۴ اسفند/ ساعت ۲۳

استعدادهای درخشان دانشگاه تهران متشکل از کیانا فاطمی فر، هستی صفایی، مهشاد نادعلیان پنجمین اجرای روز هفتم جشنواره است که ساعت ۲۳ پخش می‌شود. 

کیانا فاطمی‌فر در سال ۱۳۷۵ در تهران متولد شد. او دانش‌آموخته‌ی هنرستان موسیقی و دارای کارشناسی نوازندگی فلوت از دانشگاه تهران و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد نوازندگی فلوت زیر نظر دکتر آذین موحد است. او در مسترکلاس‌های استادانی چون کوشیار شاهرودی، ماتیاز تزیگلر، نولون بارگین، باربارا گیسلر، سعید قدسی و همچنین مسترکلاس فلوت معاصر مهرداد غلامی، کلاریز کشاورز و… در ایران و اتریش شرکت داشته است. از جمله فعالیت‌های او می‌توان به اجرای تک‌نوازی فلوت در دانشگاه تهران و آموزشگاه موسیقی پارس، برگزاری کارگاه‌های متعدد در سمینار فلوت تهران و همچنین نوازندگی در ارکسترهای متعدد و اجرا در کشورهای ایران، سوئیس و اتریش اشاره کرد. 

هستی صفایی، متولد ۱۳۷۶، یادگیری پیانو را از ده سالگی آغاز کرد. او هم‌اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته‌ی نوازندگی ساز جهانی (پیانو) در دانشگاه تهران است. او از مسترکلاس‌های استادانی چون کریستین کارایوا، واسیلی شرباکوف، هانس اودو کرولز و دامینا جورانا بهره برده است. همچنین، وی در بزرگداشت لوریس چکناواریان به مناسبت هشتادمین سال تولد وی روی صحنه رفته است. او از سال ۱۳۹۶ تاکنون به عنوان اکومپانیست رسمی با جشنواره‌ی موسیقی جوان همکاری می‌کند. 

مهشاد نادعلیان در سال ۱۳۷۷ متولد شد. از شش سالگی یادگیری موسیقی را با متد اُرف آغاز کرد و سپس وارد هنرستان موسیقی دختران شد و زیر نظر فرشید حفظی‌پور به فراگیری ساز ابوا پرداخت. او هم‌اکنون دانشجوی مقطع کارشناسی نوازندگی ساز جهانی در دانشگاه هنر زیر نظر یاسمن کیمیاوی و سلمان صفاریان است. او از مسترکلاس‌های استادانی چون نیگل شور، فرانچسکو دی‌روزا و کریستین وستل بهره برده است. او تاکنون اجراهای متعددی در چندین ارکستر از جمله ارکستر سازهای بادی تهران، ارکستر سمفونیک ایران-اتریش، ارکستر سمفونیک رسانه‌ی هنر، ارکستر فیلارمونیک تهران و ارکستر سمفونیک تهران داشته است. 

نگاهی از کنج

«نگاهی از کنج» عنوان مجموعه تکنوازی‌های پیانو مروارید آقا پور، یاسمین حسین زاده، پدرام غفاری، سارا صوفی سیاوش، افشین نصرتی و محیا محرومی به سرپرستی ربکا آشوقیان است که به عنوان آخرین اجرای روز ششم جشنواره در ساعت ۲۳ پخش می‌شود. 

ربکا آشوقیان، نوازنده و مدرس پیانو و آهنگساز، عضو هیأت علمی دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر است. «نگاهی از کنج» پروژه‌ای است که در ۱۳۹۴، با هدف ایجاد انگیزه و فرصت‌های اجرایی منظم و استاندارد از طریق حفظ ارتباط مؤثر فرآیند آموزش آکادمیک و ارائه‌ی هنر برای دانشجویان نوازنده‌ی وقت و دانش‌آموختگان، فراهم‌آوردن بستری مناسب و امن برای شکل‌گیری نخستین تجربه‌های اجرایی جدی آن‌ها و معرفی و حمایت از هنر اجرای‌شان برای طی‌کردن مسیر حرفه‌ای به‌سمت «صحنه‌ی بزرگ» و کسب جایگاهی مقبول در مجامع رسمی عمومی موسیقایی کشور و خارج از آن پایه‌گذاری شده و تاکنون در قالب ۱۵ رسیتال مجزا به مرحله‌ی عمل درآمده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز