خبرگزاری کار ایران

برگزیدگان جشنواره فیلم رشد معرفی شدند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۰۲۰۵

در مراسم اختتامیه پنجاهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، دو فیلم مستند «نادره‌کار» به کارگردانی منوچهر مشیری و «یک کاج، صد گنجشک» ساخته هاشم مرتضویان که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده‌اند، برنده تندیس زرین، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بخش مستندهای کوتاه و بلند این رویداد شدند.

به گزارش ایلنا، «نادره کار» مستند- پرتره‌ای با موضوع سیدمحمد دبیرسیاقی یکی از ارکان چهارگانه‌ی لغت‌پژوهان معاصر ایران متشکل از علامه علی‌اکبر دهخدا، دکتر محمد معین، دکتر سیدجعفر شهیدی است. «یک کاج، صد گنجشک» هم مستندی به روایت یکی از فعالین اجتماعی ایران است که به سرگذشت پُر فراز و نشیب مهاجرین افغانستانی در ایران می‌پردازد. 

مراسم اختتامیه پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد عصر سه‌شنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۹۹ با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و حسن ملکی، رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. 

سعید بدیعی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم «رشد» در ابتدای این مراسم از بازنگری در فرایند برگزاری جشنواره به واسطه اپیدمی کرونا خبر داد و گفت: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، تمامی جشنواره‌ها و حتی جشنواره فیلم فجر نیز دچار رکود بود و نسبتاً کم فروغ‌تر برگزار شد، بنابراین ما سعی کردیم فرایندها را مجدداً بازنگری کنیم. 

بدیعی گفت: تعداد ۳ هزار و ۲۵۰ فیلم در پنجاهمین جشنواره فیلم رشد حضور داشتند که این تعداد مجموع بخش ملی و بین المللی بود. برخلاف اغلب پیش‌بینی‌ها که اظهار می‌شد به‌واسطه‌ی کرونا تولید فیلم کاهش خواهد داشت، آثار بسیار خوبی از نظر کمیت و کیفیت به دبیرخانه رسید؛ تا جایی که در بخش ملی نزدیک به ۴۱۱ فیلم به دست ما رسید. از بین این آثار که از سوی معلمان و دانش‌آموزان تولید شده بود، بالغ بر ۶۰ اثر به بخش مسابقه راه یافت. 

دبیر پنجاهمین جشنواره بین‌المللی جشنواره فیلم رشد، دریافت بیش از ۲ هزار اثر در بخش بین‌المللی را یک موفقیت دانست و اظهار کرد: در این دوره بالغ بر ۲ هزار و ۸۳۹ اثر در بخش بین‌الملل به دست ما رسید که از این بین بالغ بر ۱۱۱ اثر پذیرفته شد. 

وی از استخراج بیش از ۱۰۰ فیلم مربوط به دوره‌های گذشته جشنواره خبر داد و تاکید کرد: با توجه به اینکه در این دوره تمرکز بیشتر ما بر استفاده از آرشیو، فیلم‌های جشنواره بود، دوره چهلم جشنواره مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت نزدیک به ۱۰۰ فیلم مرتبط با کتاب‌های درستی از آن استخراج شد که حتی با صفحه کتاب نیز تطبیق داده شد تا انشاالله امکان استفاده از آن در بخش بارکد رمزگذاری شده، فراهم شود. 

برگزیدگان بخش دانش‌آموزی

دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه اول بخش دانش‌آموزی به فیلم داستانی «خاطره می‌سازیم» به کارگردانی ملیکا آقایی؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه دوم به فیلم مستند «ازدواج‌های مرده» به کارگردانی نگین نجاری؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه سوم به فیلم پویانمایی «ترس» به کارگردانی محمدسهیل انصاری و «انتخاب» به کارگردانی زهرا (مبینا) حمزه اهدا شد. 

لوح تقدیر و جایزه نقدی نیز به فیلم مستند «عبای زرین» به کارگردانی پریا حسین‌زاده و فیلم پویانمایی «نبض» به کارگردانی مریم کریمی رسید. 

برگزیدگان بخش معلمان فیلمساز

در بخش ملی معلمان فیلمساز، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم مستند «مهمان» اثر کارگردانی میلاد اسماعیلیان و دانیال اسماعیلیان اهدا شد. 

دیپلم افتخار و جایزه نقدی نیز به فیلم داستانی «مثقال» اثر جواد مولانیا و فیلم پویانمایی «زیست‌شناسان کوچک» به کارگردانی فهیمه ذبیحی سلطانی تقدیم شد. 

در بخش دانشجو معلمان، نیز دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم مستند «موج اول» به کارگردانی زهرا مسلمی‌پور؛ لوح تقدیر و جایزه نقدی به فیلم مستند «پیر فرهنگ آذربایجان» به کارگردانی فرامرز مهدی‌زاده و فیلم مستند «سه روز و یک قرن» به کارگردانی لطیف فتاحی اهدا شد. 

برگزیدگان فیلم‌های بلند داستانی

تندیس زرین و جایزه نقدی در این بخش به فیلم داستانی بلند «پیله و پروانه» به کارگردانی محمد صالحی‌نژاد از ایران اهداء شد. 

تندیس سیمین به فیلم داستانی بلند «دوچرخه» به کارگردانی «کانجان کیشور نات» از هندوستان، و دیپلم افتخار به فیلم پویانمایی «مأموریت آب» به کارگردانی «اَلوارو کَسِرِس» از ونزوئلا تقدیم شد. 

برندگان بخش پویانمایی بین‌الملل

در بخش پویانمایی بین‌المللی، تندیس زرین و جایزه نقدی به فیلم «قدم یازدهم» به کارگردانی مریم کشکولی‌نیا از ایران و تندیس سیمین و جایزه نقدی به فیلم «بادهای پائیزی، بادهای بهاری و دو کبوتر» اثر صادق جوادی از ایران اهدا شد. همچنین دیپلم افتخار مشترکاً به فیلم‌های «جوجة آشیانه» به کارگردانی «مارات والریویچ ناریمانوف» از روسیه و «ایان، یک داستان تاثربرانگیز» به کارگردانی «اَبِل گولد فَرب» از آرژانتین تقدیم شد. 

برندگان فیلم‌های داستانی کوتاه: 

در بخش فیلم کوتاه داستانی تندیس زرین به فیلم «سرآغاز» اثر «ساندیپ کومار ورما» از هندوستان؛ تندیس سیمین و جایزه نقدی به فیلم «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی‌خانی از ایران و دیپلم افتخار و جایزه نقدی «سفیدپوش» اثر رضا فهیمی تعلق گرفت. 

در ادامه هیات داوران بخش داستانی کوتاه دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به بازیگر نقش اصلی فیلم «سفیدپوش»، دانش‌آموز امیرعلی رزاقی اهدا کرد. 

جوایز بخش مستند کوتاه با حضور محمود رحمانی و محمد عارف داوران این حوزه به برندگان اهداء شد. 

برگزیدگان بخش مستند کوتاه

تندیس زرین و جایزه نقدی به فیلم مستند کوتاه «نادره‌کار» به کارگردانی منوچهر مشیری اهداء شد. او در این مراسم گفت: خوشحالم که اگر جایزه‌ای می‌گیرم از جشنواره رشد است. در زمانی که جشنواره کار خود را آغاز کرد، من ۱۴ساله بودم اما از همان زمان علاقمندی به فیلم و سینما در وجود من شکل گرفت و کنجکاو شده بودم که این جشنواره، چگونه رویدادی است. این جشنواره، نخستین رویداد سینمایی ایران بود و من نوجوان درباره‌ی این کنجکاو بودم که به چه موضوعاتی می‌پردازد. امروز صحبت‌هایی مبنی بر مرور ۵۰ساله جشنواره رشد شنیدم که انگیزه ایجاد کرد. من به این رویداد بسیار احترام می‌گذارم و همواره با علاقمندی آثارم را به این رویداد می‌آورم. 

تندیس سیمین و جایزه نقدی به فیلم مستند کوتاه «کاک ئیرج» به کارگردانی جمشید فرجوند فردا اهداء شد. 

هیات داوران ضمن تقدیر از فیلم «فقط یک روز دیگر» به کارگردانی «ایوژنی یولیکوف» از روسیه، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را مشترک به فیلم‌های «سارِوُ» به کارگردانی محمد عبدالهی، «خانجان» به کارگردانی بابک طاهری اهدا شد. همچنین هیات داوران بخش مستند کوتاه دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به دانش‌آموز «بهدیس سوری‌نسب» شخصیت اصلی فیلم مستند «نازگل» تقدیم کرد. 

برندگان بخش مستند بلند

تندیس زرین و جایزه نقدی به فیلم مستند بلند «یک کاج، صد گنجشک» به کارگردانی سیدهاشم مرتضویان اهدا شد. او در این مراسم جایزه خود را به مادرش تقدیم کرد و گفت: مادر من یک معلم است که سال‌ها در این عرصه تلاش کرده است. به همین خاطر دوست دارم که این جایزه را به حضور او و زحماتش تقدیم کنم. 

در ادامه جایزه نقدی به فیلم مستند بلند «مسافر فوکوشیما» اثر معصومه نورمحمدی از ایران اهدا شد. همچنین دیپلم افتخار به فیلم مستند بلند «ماهی کپور» به کارگردانی لورنتسو اسکوارچا از کشور ایتالیا اهداء شد. 

هیات داوران، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بخش پژوهش را نیز رضا مجلسی برای فیلم مستند «طلارودان» نیز اهداء کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز