خبرگزاری کار ایران

یک آلبوم و یک کتاب از سیامک جهانگیری منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۶۶۳

آلبوم «عشق است و پیداست» و کتاب «دستور مقدماتی نِی» دو اثر از سیامک جهانگیری از سوی مؤسسۀ فرهنگی هنری ماهور منتشر شد.

به گزارش ایلنا، آلبوم «عشق است و پیداست» با آهنگسازی، اجرای کلارینت و آواز سیامک جهانگیری و کتاب «دستور مقدماتی نِی» از سوی مؤسسۀ فرهنگی هنری ماهور منتشر شد. 

سیامک جهانگیری (نوازنده نی و کلارینت، آهنگساز، و مدرس دانشگاه)، در خصوص آلبوم «عشق است و پیداست» که با آهنگسازی، اجرای کلارینت و آواز ایشان و همراهی سازهای کوبه‌ای بهزاد میرزایی منتشر شده گفت: آنچه پیش روی شماست تجربه‌ای است آشنا بر بستر موسیقی دستگاهی ایران که تنها در روایت آن ازسازی دیگر و بیانی دیگر استفاده شده است. به کارگیری ساز کلارینت با مشخصات صوتی ویژه‌اش در اجرای قطعاتی بر بستر موسیقی ایرانی که برای این ساز ساخته و اجرا شده، ضمن ایجاد فضای موسیقایی آشنا از جهتی، با اجرای جواب آواز در بین قطعات، با رنگ صوتی و گستره‌ی صوتی‌اش سعی در ارائه‌ی فضایی دیگرگون در بستر موسیقی آوازی دارد. 

وی در ادامه گفت: هدف من از خواندن آوازها و تصانیف نه خوانندگی بلکه خواندن آنچه می‌اندیشم و آنچه می‌خواهم، فارغ از صدایی در گستره‌ی صوتی مرسوم و بیشتر در جهت ارائه‌ی موسیقی درون شعر است از دو جهت: موسیقی کلام و کلمات موسیقایی، که با طراحی آواز تلاش در ارائه‌ی آن فارغ از گستره‌ی صوتی موسیقی آوازی رایج را داشتم با صدایی بین زمزمه و خواندن. از این جهت اجرای بخش آوازی را نیز با این خواسته انجام دادم. و سر آخر دوست عزیزم بهزاد میرزایی نیز با سازهای کوبه‌ای در رنگ‌آمیزی این اثر مرا همراهی کرد. 

جهانگیری همچنین در مقدمۀ کتاب «دستور مقدماتی نی» نوشته است:

«ساز نی، با وجود ساختارِ آکوستیکیِ به‌ظاهر ساده، دارای پیچیدگی‌های بسیار در تولید صدا و اجرای کارگان موسیقی دستگاهی است. به‌دلیل وجود همین پیچیدگی‌ها، آموزشِ این ساز، به‌منظورِ کسب مهارت در اجرای کارگان موسیقی ایرانی با بهره‌برداری از توانایی‌های بالقوه و بالفعلِ این ساز، می‌بایست مبتنی بر روشی هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده باشد. کتابِ حاضر، که دستورِ مقدماتیِ آموزش این ساز است، تلاش می‌کند تا، با درنظرگرفتنِ این موارد، توانایی‌های اولیه‌ی هنرجو را تقویت کرده او را برای نواختنِ بخش‌های دشوارتر آماده کند. برحسب این ضرورت، این کتاب در دو بخش طراحی و نوشته شده است: در بخش نخست به فراگیری ظرفیت‌های تکنیکی ساز به‌لحاظِ صدادهی و انگشت‌گذاری، آشنایی با قواعد نوشتاریِ زبانِ موسیقی، شناخت علائم و کاربرد آن‌ها با نگاه به ساختار، ترکیب‌بندیِ دانگ‌ها و مایه‌های موسیقیِ دستگاهی و انطباق آن‌ها با سازِ نی پرداخته شده است. بخش دوم بر اجرای کارگانِ موسیقی در فرم‌های رایجِ‌سازی و آوازی، به‌منظورِ بهره‌برداری از خصوصیات سازِ نی و ترکیبِ آن‌ها و نیز شناختِ محتوای موسیقیِ دستگاهی متمرکز است.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز