خبرگزاری کار ایران

اهدای ۱۸ نسخه خطی متعلق به محمود شهابی به کتابخانه ملی

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۲۵۴

دست‌نوشته‌ها و بخشی از کتابخانه شخصی محمود شهابی خراسانی؛ فقیه، حقوقدان و استاد ممتاز دانشگاه تهران در گنجینه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

به گزارش ایلنا، غلامرضا امیرخانی مشاور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در توضیح جزئیات این خبر گفت: کتاب‌های زنده‌یاد محمود شهابی در اختیار نماینده خانوادگی آنها در ایران قرار داشت و او نیز کتاب‌ها را به کتابخانه ملی تحویل داد، این مجموعه شامل ۱۸ نسخه خطی با موضوعات فقهی و ادبی، ۲۲ جلد کتاب چاپی و چند پایان‌نامه است. علاوه بر نسخ خطی، در بین کتب چاپی هم موارد قابل توجهی وجود دارد، نظیر قرآنی که محمود شهابی در حاشیه آن نگاشته، این قرآن در سفری که در ۱۳۶۰ قمری برای شرکت در کنگره‌ای در بیت‌المقدس حضور داشته، به او هدیه شده است.

وی ادامه داد: کتابخانه ملی موفق شده بود از چند سال قبل، مجموعه‌ای از دست‌خط‌ها و یادداشت‌های زنده‌یاد شهابی را در اداره‌کل کتاب‌های نادر و نسخ خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری کند و از سال ۹۵ نیز به دنبال این بودیم که بخش دیگری از آثار چاپ نشده این استاد ممتاز دانشگاه تهران احیاء و چاپ شود و مراسم بزرگداشتی نیز برای او گرفته شود.

امیرخانی تصریح کرد: براین اساس کارهای خوبی انجام شد و با حضور اساتیدی چون اکبر ثبوت، منوچهر صدوقی سها، محمد حسین ساکت، محمدرضا نوراللهیان، محسن معینی و برخی از اساتید دیگر قرار شد آثار منتشر نشده محمود شهابی احیاء و منتشر شود.

وی ادامه داد: این کارها منجر به این شد که مدتی قبل از طریق یکی از فرزندان محمود شهابی (منصور شهابی مقیم فرانسه) با کتابخانه ملی ارتباط جدیدی برقرار شود و او در اقدامی ارزشمند تصمیم گرفت بخش دیگری از مجموعه‌های کتابخانه پدر را به کتابخانه ملی اهدا کند. این مجموعه در کنار دیگر آثار و دست نوشته‌های محمود شهابی در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود. با وجود اینکه بیش از ۳۴ سال از فوت این استاد فرهیخته می‌گذرد، با اقدام زیبای خانواده وی، دوباره نام این چهره ممتاز دانشگاه تهران به نیکی یادآوری شد.

مشاور ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: محمود شهابی در مقطعی مجله‌ای با عنوان «ایمان» منتشر کرد، همچنین چند اثر بسیار مهم در حوزه منطق از جمله «رهبر خرد» که اصول منطق را توضیح داده، نوشته است. «شذرات» نیز که مجموعه یادداشت‌های محمود شهابی است، جدیدترین اثر اوست که از سوی آستان قدس رضوی چاپ شده است، همچنین آثاری درباره وی به چاپ رسیده از جمله کتاب «یاد آن کیمیاگر تنها» که به کوشش محسن دریابیگی منتشر شده است.

امیرخانی گفت: زنده‌یاد محمود شهابی خراسانی از اوایل قرن حاضر به تدریس علوم معقول و منقول در مدرسه عالی سپهسالار اشتغال داشت و از بدو تاسیس دانشگاه تهران نیز در این دانشگاه به تدریس حقوق و الهیات مشغول شد و تا دهه ۵۰ و اواخر عمر خود در دهه ۶۰ کارهای علمی بسیاری انجام داد و نسل مهمی از دهه ۲۰ تا ۴۰ در رشته‌های حقوق و الهیات از شاگردان محمود شهابی بودند.

امیرخانی تصریح کرد: زنده‌یاد شهابی با وجود اینکه کمتر لباس روحانیت می‌پوشید ولی مجتهد مسلم بود و از نزدیکان آیت الله بروجردی شناخته می‌شد و نظرات فقهی استاد شهابی مورد توجه این مرجع بزرگ شیعه بود.

وی خاطرنشان کرد: زنده‌یاد شهابی ذوق ادبی هم داشت و اشعاری به عربی و فارسی سروده است.‌ در مباحث فقه، حقوق و منطق نیز تالیفات دارند، مهمترین کتاب استاد شهابی «ادوار فقه» نام دارد که در سه جلد به تاریخ فقه شیعه پرداخته که کتاب مهم و مرجعی است. از شاگردان به نام این استاد ممتاز دانشگاه تهران می‌توان از ناصر کاتوزیان، سید عبدالله انوار و مهدی محقق نام برد. در بین رجال سیاسی، شهید بهشتی، شهید مفتح و شهید باهنر نیز از شاگردان او بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز