خبرگزاری کار ایران

سامانه بامک فعال است/ شخصیت حقوقی انجمن‌ها و رعایت ضوابط قانونی مدنظر است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۹۲۱۶

انجمن موسیقی ایران، مجوز موسسه فرهنگی و هنری با نام انجمن را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است و تحت این مجوز و مقررات هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، فعالیت می‌کند، مانند سایر موسسات فرهنگی و هنری مجاز به تاسیس شعبه یا نمایندگی نیست که این موضوع در دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت موسسات فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها به صراحت ذکر شده است اعطای نمایندگی و ایجاد شعبه برای کلیه موسسات فرهنگی و هنری از جمله موسسات فرهنگی و هنری موسوم به انجمن‌ها ممنوع است.

به گزارش ایلنا، به دنبال انتشار گفتگویی در خبرگزاری ایلنا درباره انجمن‌های موسیقی، روابط عمومی دفتر موسیقی توضیحی بر این مصاحبه ارسال کرد.

متن جوابیه این دفتر به شرح زیر است:

پیرو درج مطلبی با عنوان «چرا سامانه بامک به سرانجام نرسید؟ / انجمن موسیقی استان را به موسسه تبدیل نمی‌کنیم/ انجمن‌ها اعتبارشان را از اعضا می‌گیرند» در روز یکشنبه (۲۶ بهمن ۱۳۹۹) در آن خبرگزاری ضرورت دارد، توضیح زیر برای آگاهی درست و دقیق مخاطبان در خبرگزاری منتشر شود.

موضوع ثبت انجمن‌های موسیقی استان‌ها به عنوان شخصیت حقوقی مستقل به دلیل ناآگاهی از قوانین و مقررات و همچنین فعالیت‌ها، واکنش‌هایی را به دنبال داشته است. البته قوانین و مقررات برای مدیران و فعالان انجمن‌های موسیقی تبیین شده است و توضیح دوباره این موضوع می‌تواند به آگاهی افرادی که به دلیل نداشتن آگاهی کامل، دغدغه‌هایی را مطرح می‌کنند، کمک کند. .

انجمن‌هایی که در حال حاضر به عنوان انجمن فعالیت می‌کنند، همان ساختار موسسه فرهنگی، هنری را دارند و بر اساس ضوابط موسسات فرهنگی تشکیل شده‌اند و فعالیت دارند هرچند به عنوان انجمن خوانده می‌شوند.

در سامانه دبیرخانه هیات رسیدگی به مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قسمت نامگذاری در بند سوم فصل سوم راهنمای نامگذاری مؤسسات فرهنگی که بر اساس مصوبه ۱۷۹ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۴/۱۱/۱۳۶۷ و همچنین اختیارات هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی مطابق بند ۲ و تبصره ماده ۱۰ و همچنین ماده ۱۱ ضوابط و مقررات تدوین شده است، قید گردیده که «انجمن عبارتند از مؤسسه فرهنگی هنری که بین مؤسساتی دیگر زمینه همکاری تعریف نموده و حلقه ارتباطی است. تشکیل‌دهنده و تأسیس‌کننده این مؤسسات، مدیران مسئول مؤسسات فرهنگی هستند. فعالیت‌هایی که انجمن انجام می‌دهد صرفاً ایجاد همکاری‌های بیشتر بین مؤسسات عضو است و از تصدی‌گری فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه منع می‌شوند.» همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۵۲۰ مورخ ۱۰/۴/۱۳۸۲ موضوع الحاق ماده واحده به مصوبه ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها (مصوبه جلسه ۳۸۵ مورخ ۸/۸/۱۳۷۵) را به این شرح تصویب کرده است: «مراکزی که بر اساس این ضوابط توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی تاسیس شده‌اند و نوع فعالیت آن‌ها مشابه یکدیگر است، می‌توانند اقدام به تأسیس مجموعه تشکیلات مرکزی با عنوان اتحادیه، مجمع، جامعه، انجمن یا سایر عناوین مشابه در سطح استانی، منطقه‌ای یا کشوری نموده و بر اساس ضوابط از دبیرخانه هیأت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی مجوز فعالیت دریافت نمایند.» بنابراین طبق قانون، انجمن یک تشکیلات مرکزی و حلقه ارتباطی از چند مؤسسه فرهنگی است که فعالیت مشترک دارند. در صورتی که بر خلاف نص صریح مقررات، قبلاً یک هسته مرکزی تحت عنوان انجمن تشکیل شده و بعدا شعبات استانی آن به وجود آمده است، عمدتاً این شعب مجوز مؤسسه را اخذ نکرده‌اند یا حتی روال عضوگیری و انتخاب هیأت مدیره در اساسنامه آن تبیین و تشریح نشده است.

علاوه بر این با توجه به اینکه انجمن موسیقی ایران، مجوز موسسه فرهنگی و هنری با نام انجمن را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است و تحت این مجوز و مقررات هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، فعالیت می‌کند، مانند سایر موسسات فرهنگی و هنری مجاز به تاسیس شعبه یا نمایندگی نیست که این موضوع در دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت موسسات فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن‌ها به صراحت ذکر شده است اعطای نمایندگی و ایجاد شعبه برای کلیه موسسات فرهنگی و هنری از جمله موسسات فرهنگی و هنری موسوم به انجمن‌ها ممنوع است.

در واقع برخی از انجمن‌ها به‌رغم فعالیت‌های زیاد و موثرشان، متاسفانه مبنای قانونی ندارند و بر اساس قانون، شخصیت حقوقی محسوب نمی‌شوند. به بیان دیگر شعبات انجمن در استانها نه منطبق با تعریف انجمن صنفی وزارت کار هستند چون از این وزارتخانه مجوز صنف دریافت نکرده‌اند و نه بر اساس ادله پیش گفته منطبق با تعریف انجمن‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

انجمن موسیقی ایران و انجمن‌های موسیقی که در استانها فعالیت دارند تاکنون فعالیت‌های ارزشمندی را انجام داده‌اند و قرار نیست در این فعالیت‌ها خللی ایجاد شود اما قرار گرفتن بر مدار قانون ضرورت است و حمایت‌هایی که دولت می‌تواند از انجمن‌ها انجام دهد به صورت قانونی تداوم می‌یابد.

در بخشی از آن مطلب عنوان شده است که انجمن موسیقی کرمان در سال ۹۵ انتخابات برگزار کرد اما به آن‌ها اعلام شده است فردی که رای آورده نمی‌تواند به عنوان رییس انجمن باشد. در واقع مصاحبه کننده منتقد ساختار موردنظر برای ثبت قانونی انجمن‌های موسیقی هر استان به عنوان شخصیت حقوقی مستقل است اما برای نفی ساختار قانونی موردنظر مثالی می‌زند که مربوط به ساختار فعلی انجمن و مربوط به سال ۱۳۹۵ است.

مصاحبه کننده در بخشی از آن مطلب گفته است که وزارتخانه ترمز سامانه بامک را کشیده است در حالی که دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حامی این سامانه است و به عنوان یک اقدام مهم و ارزشمند از تقویت آن حمایت کرده است. ثبت نام در همه رویدادهایی که با حمایت دفتر موسیقی انجام می‌شود از جمله سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر که امسال برگزار می‌شود در بستر بامک انجام شده است و می‌شود تا از هر امکانی برای تقویت آن استفاده شود. بنابراین ادعای اینکه وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی سامانه بامک را متوقف کرده، خلاف واقع است.

رییس محترم انجمن موسیقی کرمان گفته است که انجمن‌ها اعتبارشان را از اعضای خود می‌گیرند، بی‌تردید اعضای یک انجمن و هنرمندان به انجمن اعتبار می‌دهند و اگر اسم اعضای انجمن موسیقی کرمان هم در بخش اعضای انجمن در سایت در کنار اسم و عکس هیات مدیره منتشر شود، به آشنایی مردم و مخاطبان با اعضای انجمن موسیقی کرمان کمک می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز