خبرگزاری کار ایران

مدیر روابط عمومی‌ جشنواره فجر اعلام کرد:

سهم سینماداران و صاحبان آثار به زودی پرداخت می‌شود/ بیش از ۴ هزار سانس نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۸۰۱۶

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر از واریز سهم سینماداران و صاحبان آثار به فاصله کمی از پایان برگزاری این رویداد به عنوان دستاورد جدید سینمای ایران یاد کرد.

به گزارش ایلنا، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر با حضور در برنامه تلویزیونی «هفت» به پرسش‌های «محمدحسین لطفی» پیرامون این دوره جشنواره پاسخ گفت. 

او در ابتدای سخنان خود گفت: این دوره جشنواره تقریبا از صفر شروع شد و ما در خوش‌بینانه‌ترین حالت هم چنین پیش بینی را نداشتیم که جشنواره سی و نهم به جایی برسد که در بیش از ۴۰۰۰ سانس سراسر کشور میزبان مردم باشد، فیلم‌ها را نشان بدهد و با این وسعت و بدون حذف هیچکدام از برنامه‌های معمولش در شرایط کرونایی برگزار شود. 

او تصریح کرد: همانطور که برپایی جشنواره به شیوه فقط داوری، شیوه اول این دوره بود و نمایش برای اهالی رسانه و نمایش برای مردم گزینه‌های دوم و سوم اما این دوره با توجه به بهبود شرایط کرونایی و صدور مجوزهای لازم، خوشبختانه برنامه‌های جشنواره به صورت کامل اجرا شد. ما علاوه بر این که بحث داوری فیلم‌ها را داشتیم، سینمای رسانه را هم در برنامه داشتیم، قرعه‌کشی سینمای رسانه برگزار شد، دو نشست مجازی دبیر جشنواره و نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها به صورت کامل و با حضور عوامل فیلم‌ها برگزار شد و اهالی رسانه در دو مجموعه به تماشای آثار نشستند. 

نجفی اظهار داشت: نمایش مردمی گزینه سوم ما برای اجرای برنامه‌های این دوره جشنواره بود که خوشبختانه جشنواره سی و نهم با حضور مردم برگزار شد و تعداد سینماهایمان در سطح کشور به ۱۵۰ سینما رسید و با توجه به این که ظرفیت سالن سینماها به سی درصد محدود شده بود، تعداد سالن‌ها بیشتر شد به طوری که پراکندگی نقاط مختلف را داشته باشیم. 

او ادامه داد: در این دوره، خیلی از اتفاقات هم برای اولین بار رخ داد. این که ما توانستیم جشنواره را در حومه تهران در شهرهایی مثل نسیم شهر، دماوند و پیشوای ورامین و… برگزار کنیم. همانند اسلامشهر که سال گذشته میزبان جشنواره شد و امسال هم بود. از سویی سال‌های گذشته فقط بخشی از فیلم‌های جشنواره به شهرستان‌ها می‌رفت اما امسال صددرصد فیلم‌ها (هر ۱۶ فیلم) در سراسر کشور و در شهرهای میزبان جشنواره به نمایش درآمد و رأی‌گیری مردمی برای انتخاب بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، برای اولین بار در سراسر کشور انجام شد. در گذشته این اتفاق فقط در تهران رخ می‌داد اما امسال عزیزان غیرتهرانی هم توانستند در فرایند انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران شرکت کنند. در این دوره، نحوه بلیت فروشی در سراسر کشور از طریق سامانه بلیت‌فروشی یکسان شد و همچنین از همان طریقی که مردم سراسر کشور توانستند بلیت تهیه کنند، توانستند درانتخاب فیلم برگزیده تماشاگران هم سهیم باشند. این اتفاقات مهمی بود که در این دوره جشنواره رخ داد. 

مدیر روابط عمومی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در ادامه در مورد میزان حضور و مشارکت اصحاب رسانه در این دوره جشنواره گفت: بچه‌های رسانه امسال همکاری و همراهی خیلی خوبی با روابط عمومی جشنواره داشتند. آن‌ها شرایط را کاملا درک کردند و جز معدود افراد، دلیل کاهش سهمیه‌ها را پذیرفتند. 

او گفت: ما سال گذشته به ۱۱۸۰ تا ۱۲۰۰ نفر کارت حضور در سینمای رسانه (در دو پردیس چهارسو و ملت) دادیم و امسال آن عدد به ۴۰۰ نفر رسید که بخشی از آن‌ها در پردیس ملت مستقر شدند و بخشی هم در برج میلاد. خوشبختانه وقتی به بازتاب خبرها و گزارش‌ها و تحلیل‌ها نگاه می‌کنیم، علاوه بر این که هیچ کمبودی نسبت به سال‌های گذشته در زمینه فعالیت رسانه‌ای نمی‌بینیم، به این نتیجه می‌رسیم که اتفاقا همکاران من با وجود سختی شرایط، خیلی پرتلاش‌تر حاضر شدند و چه شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، چه پلتفرم‌ها، چه رسانه‌های مکتوب و خبری و خبرگزاری‌ها، وسیع و با انرژی کار کردند تا امسال در حضور حداقلی رسانه‌های دیگر بتوانند پل ارتباطی جشنواره با مخاطبان باشند. 

نجفی در ادامه با اشاره به تلاش جشنواره برای رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت: امسال کسانی که در برج میلاد و پردیس ملت حضور پیدا کردند، دیدند که با توجه به این که ما ۲۰ درصد ظرفیت را برای اهالی رسانه اختصاص داده بودیم، هیچ سانسی حتی با همین ۲۰ درصد سالن هم کاملا پر نشد! در برج میلاد، مسئولان مرکز همایش‌ها امسال همکاری خیلی خوبی با ما داشتند و کاملا پای کار بودند. آن‌ها در خروج صندلی‌های اضافه از سالن اصلی همکاری کردند، به طوری که دراین سالن می‌شد میزبانی از اهالی رسانه را با فاصله‌گذاری کاملا رعایت کرد. خوشبختانه از نظر رعایت موارد ابلاغی و پروتکل‌های بهداشتی تا روز آخر مشکل خاصی نداشتیم، ضمن آن که بازرسان دانشگاه علوم پزشکی هم هر روز، دو الی سه نوبت به سینمای رسانه و سینماهای مردمی سر می‌زدند و به طور کامل شرایط را تحت‌کنترل داشتند. 

مدیر روابط عمومی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در بخش دیگری از برنامه هفت، گفت: امسال مدل رأی‌گیری مردمی جشنواره تغییر کرد و هم بلیت فروشی و هم رأی گیری مردمی از طریق سمفا انجام شد. 

او تأکید کرد: تا دوره‌های گذشته، مردم برای تهیه بلیت باید سری کامل بلیت‌ها را خریداری می‌کردند و این، قبل از جشنواره این اتفاق می‌افتاد… اما امسال از روز قبل از جشنواره بلیت فروشی آغاز شد و تا پایان جشواره ظرفیت‌های باقی مانده اعلام می‌شد و از سویی، رأی‌گیری تماشاگران هم از طریق سمفا انجام می‌شد. این روش، عملا میزان مشارکت را بالا برد چرا که مردم به فیلم‌هایی که خودشان انتخاب کردند و دیدند رأی دادند ضمن آن که آمار بلیت فروخته شده، باقی مانده، تعداد آرای فیلم‌ها و… به صورت برخط و به لحظه اعلام می‌شد و قابل‌مقایسه بود. دستیابی به این شیوه و این تجربه، برای اولین در چهار دهه اخیر، در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر رخ داد و این مشارکت مردم را نسبت به سال‌های قبل تا ۴۰ درصد بالا برد. 

نجفی در ادامه با اشاره به دیگر ویژگی‌های بلیت‌فروشی امسال از طریق سمفا گفت: ۵۱ درصد ظرفیت بلیت‌هایی که قابل فروش بود، خریداری شد و ۸۳ درصد بلیت‌های خریداری شده، منجر به حضور در سالن شد. 

او تأکید کرد: مخاطب در سال‌های قبل، بلیت سری می‌خرید اما برای دیدن فیلم‌هایی که باب طبع‌اش نبود، در سالن سینما حضور پیدا نمی‌کرد. 

نجفی همچنین خبر داد: امسال ۳۱.۶ درصد آرای اخذ شده مردمی مربوط به استان‌ها بوده است. 

او گفت: سانس‌های فوق‌العاده قبل از این با هماهنگی تهیه‌کننده‌ها رخ می‌داد اما امسال به صورت اتوماتیک، هر فیلمی که موجودی بلیت‌هایش به زیر ۱۰۰۰ بلیت می‌رسید فردا صبح برایش سئانس فوق‌العاده اعلام و در نظر گرفنه می‌شد. سانس فوق‌العاده‌ای که این بار، به خاطر محدودیت تردد شبانه، به صبح‌ها انتقال پیدا کرد. 

نجفی انتشار جدول کامل نمایش آثار با جزئیاتی شامل تعداد بیننده، تعداد سانس، تعداد بلیت قابل فروش و خریداری شده، تعداد رأی صحیح و مبلغ فروش را در آخرین شب جشنواره، از ویژگی‌های سمفا در این دوره برشمرد و گفت: در این هفته سهم سینماداران و تهیه‌کننده‌ها بر اساس همین مکانیزم، واریز خواهد شد. اتفاقی که غالبا در سال‌های گذشته به‌درازا می‌کشید… 

مسعود نجفی تاکید کرد: در مجموع بعد از ۱۱ ماه که گرد غم و فراموشی بر سالن سینما و مخاطب و سینمادار نشسته بود، به بهانه جشنواره، سینماها باز شد. پیش‌بینی نمی‌شد که در این شرایط سینما دوباره به سرخط خبرها بیاید اما شد. در این وضعیت که خیلی‌ها نگران معیشت اهالی سینما بودند و چشم‌شان به این بود که خانه سینما کمک کند، حداقل از طریق کارکردن در پروژه‌ها درگیر جشنواره شدند و این می‌تواند حاصل جشنواره فیلم فجر و نوع برگزاری‌اش باشد. بعد از جشنواره هم خبرهای خوبی رسید مبنی بر این که فیلم‌هایی پیش قدم شده‌اند تا روانه اکران شوند و… من خیلی خوشبین هستم که چرخه اکران ما هم حرکت کند… 

او در ادامه گفت: جشنواره نشان داد اگر فیلم خوب روی پرده داشته باشیم، مردم در سالن‌ها حضور پیدا می‌کنند. امیدوارم سینمای ما در مسیر خودش این شرایط کرونایی را پشت سر بگذارد و شاهد رونق سالن‌های سینما در اکران عمومی باشیم. 

نجفی در پایان گفت: من از برنامه‌های رادیو تلویزیونی و رسانه‌های دیگر که در این مدت، ریسک کردند و در سینمای رسانه حضور یافتند، سپاسگزاری می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز