خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت داوری جشنواره موسیقی فجر:

جامعه موسیقی به بخش رقابتی روی خوش نشان داده/ پیروزی جشنواره در رقابتی بودنش است/ آثار پاپ و تلفیقی حوزه‌های پرلغزشی بودند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۲۹۱

امیرعباس ستایشگر می‌گوید: فکر می‌کنم پیروزی جشنواره در رقابتی بودن آن است. هرقدر رقابت بیشتر شود جشنواره با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی ۲۸ بهمن تا ۳ اسفندماه برگزار می‌شود و اعضای دبیرخانه و هیئت انتخاب گروه‌ها و آثار در تدارک برگزاری این رویداد بین‌المللی هستند تا در نهایت این رویداد هنری در بخش صحنه‌ای به دلیل بحران کرونا مجازی برگزار شود. 

هیات انتخاب آثار و گروه‌ها در بخش رقابتی این رویداد ۱۴۸ آلبوم را ارزیابی کرده‌اند. در بخش غیر رقابتی نیز ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی ثبت نام کرده بودند که در نهایت ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه پیدا کردند. 

جامعه موسیقی به بخش رقابتی روی خوش نشان داده/ پیروزی جشنواره در رقابتی بودنش است/ آثار پاپ و تلفیقی حوزه‌های پرلغزشی بودند

در همین راستا امیرعباس ستایشگر (عضو هیئت داوران انتخاب گروه‌ها و آثار) درباره ملاک و معیارهای ارزیابی آثار گفت: باتوجه به معذوریتی که امسال داشتیم، تصمیم هیات انتخاب بر این شد که از کل جدولی که جشنواره در اختیارش قرار داده ۶۰ به ۴۰ تقسیم‌بندی کند. یعنی ۴۰ درصد از فراخوان و ۶۰ درصد از گروه‌هایی که به جشنواره دعوت می‌شوند. 

ستایشگر افزود: در ژانربندی‌های مختلف نیز جدول‌هایی تهیه شد و هر کدام از اعضای هیات انتخاب که تخصصی در آن گونه از موسیقی داشتند، گروه‌هایی را پیشنهاد دادند که در نهایت طی یک جمع‌بندی کلی به یکسری اسامی رسیدیم که ستاد جشنواره آن‌ها را دعوت کرد. 

وی در ادامه توضیح داد: ما در بخش موسیقی دستگاهی، دو گونه موسیقی را در نظر داشتیم. یکی گروه‌هایی بودند که آثار قدما را بازسازی می‌کنند و بخش بعدی شامل گروه‌هایی بود که آثارشان امسال برای اولین بار آهنگسازی شده‌اند و در جشنواره رونمایی می‌شوند. 

عضو هیات انتخاب آثار جشنواره موسیقی فجر در ادامه گفت: در بخش موسیقی نواحی نیز بیشتر موضوع‌مان تمرکز جغرافیایی بوده و در حال حاضر از استان‌های کردستان، اصفهان، مازندران، گیلان و خراسان رضوی در جشنواره گروه داریم. 

ستایشگر با اشاره به اینکه اگر در دو سال گذشته نیز جشنواره موسیقی فجر بخش رقابتی را مدنظر داشت الآن جلوتر بودیم، درباره جزئیات جایزه باربد گفت: در این ۱۴۸ آلبومی که برای بخش رقابتی آمده است، تقریباً همه آهنگسازان، نوازندگان و خوانندگان در میدان موسیقی آثار خودشان را ارائه کرده‌اند. 

او ادامه داد: تا جایی که من شناخت دارم، در همه حوزه‌ها به غیر از حوزه موسیقی پاپ و تلفیقی، تمام هنرمندان اثر خودشان را فرستاده‌اند. این مسئله نشان می‌دهد که جامعه موسیقی به بخش رقابتی روی خوش نشان می‌دهد و برای‌شان مهم است. اگر این موضوع تداوم پیدا کند شاید موزیسین‌ها به این سمت بروند که برای جایزه باربد سال بعد کار آماده کنند. در حوزه خوانندگی تقریباً همه خواننده‌ها کار داشتند. 

ستایشگر عنوان کرد: واقعاً انتخاب‌ها سلیقه موسیقی داوران بوده و ممکن است اگر آن‌ها تغییر کنند یک انتخاب‌های دیگری شکل بگیرد. من فکر می‌کنم پیروزی جشنواره در رقابتی بودن آن است. به نظرم هر چقدر رقابت بیشتر شود جشنواره با استقبال بیشتری مواجه خواهد شد. 

عضو هیات انتخاب آثار جشنواره موسیقی فجر، با اعلام اینکه کیفیت تولیدات موسیقیایی ارسال شده به جشنواره، غیر از آثار حوزه پاپ و تلفیقی، همگی خوب بوده‌اند، گفت: متأسفانه این دو حوزه، حوزه‌های پر لغزشی بودند. از نظر استفاده از ترانه‌ها و نوع نگاه به موسیقی بخش ضعیف‌تری بود. در بخش‌های دیگر آلبوم‌های خوبی به جشنواره آمده بود. 

ستایشگر درخصوص اضافه شدن بخش تک ترک‌ها به داوری آثار، اظهار داشت: هنر یک هنرمند را نمی‌توان با چند دقیقه آهنگ بررسی کرد. ما وقتی راجع به آلبوم صحبت می‌کنیم در واقع داریم راجع به یک روند موسیقیایی صحبت می‌کنیم. به نظرم بهتر است که آثار به صورت آلبوم بررسی شوند ولی از طرفی ما ناچار هستیم با تکنولوژی و شرایط اجتماع پیش برویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز