خبرگزاری کار ایران

اولین موزه زنده گلیم در سیرجان افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۹۷۹

با حضور مسئولان استانی در شهرستان سیرجان، اولین موزه زنده گلیم و دستبافته‌های روستایی و عشایری به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، اولین موزه زنده گلیم و دستبافته‌های روستایی و عشایری به مناسبت فرا رسیدن دهه فجر با حضور مسئولان استانی در شهرستان سیرجان افتتاح شد.

فریدون فعالی (مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان کرمان)  با اشاره به اینکه شهرستان سیرجان دارای ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری است، گفت: مردم و مسئولان این شهرستان از سرمایه‌های قابل اتکا برای توسعه صنعت گردشگری هستند که می‌توانند این اداره‌کل را برای رسیدن به اهداف مورد نظر یاری کنند.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان اینکه گردشگری مانند یک زنجیر است که باید حلقه‌های آن در کنار یکدیگر قرار گیرد تا بتواند به توسعه و پیشرفت لازم برسد، اظهار کرد: گلیم شیریکی‌پیچ به عنوان یکی از داشته‌های فرهنگی و اقتصادی این شهرستان موجب شده تا انتظارت وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از مسئولان اجرایی این شهر افزایش یابد. 

فعالی بیان کرد: برای حضور دکتر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی در شهرستان نیاز به برنامه‌ریزی بیشتری داریم به‌طوریکه در کنار اتمام فعالیت‌های حوزه صنایع‌دستی باید فعالیت‌های حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری نیز به مرحله عمل رسیده باشد.

او به حضور سفیران کشورهای مختلف دنیا در شهرستان سیرجان اشاره کرد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی این شهرستان می‌توان زمینه حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را نیز فراهم کرد.

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های حوزه گردشگری توانمندی محیط است، گفت: باید با توانمندسازی پیرامون بناهای تاریخی به جذب گردشگران و ماندگاری آن‌ها در این شهرستان کمک بیشتری کرد.

فعالی به اشاره به اینکه اعتبارات اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان برای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی محدود است، تاکید کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته با همکاری شرکت‌های معدنی و صنعتی تعدادی از بناهای تاریخی این شهرستان مرمت و تغییر کاربری پیدا کرد.

او با بیان اینکه سیرجان، خاستگاه گلیم و کرمان، خاستگاه مس است ولی متاسفانه زنجیره ارزش این دو صنایع‌دستی دچار نقص است، بیان کرد: «برای تکمیل این زنجیره ارزش نیازمند همکاری سرمایه‌گذاران علاقه‌مند هستیم و این اداره‌کل در این مسیر از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: در موزه زنده گلیم و دست‌بافته‌های روستایی و عشایری علاوه بر نمایش و فروش دستبافته‌های محلی این شهرستان، تولید زنده صنایع‌دستی و آموزش هنرهای سنتی به هنرجویان را خواهیم داشت.

او با اشاره به اینکه این موزه در ساختمانی با زیربنایی به مساحت ۶۲۰ مترمربع در دو طبقه راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: جنب موزه مذکور سیاه‌چادر عشایری و فضایی برای استراحت گردشگران نیز ایجاد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز