خبرگزاری کار ایران

ادای دین به گزاره‌های رو به نسیان نمایش ایرانی/ کرونا حکایت پدری بازدارنده بین دو عاشق است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۵۰۳

یک کارگردان تئاتر، کرونا را حکایت پدری بازدارنده و مشکل‌ساز بین دو عاشق خواند که مانع دیدار حتی حرف و مکالمه بین آنهاست و گفت: همانطور که نه تنها انقطاع و ترک خوردگی بین آنها عارض نشده، بلکه برانگیزنده و موجب نزدیک شدن دل‌های این دو عاشق به یکدیگر نیز شده، کرونا دل‌ها را به هم نزدیک کرده‌است؛ دل مخاطبان برای تئاتر و دل هنرمندان تئاتر برای مخاطبان.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایش «یک کاست لته/ روی c» عنوان اثری به کارگردانی «محمد اکبری» است که از سبزوار در جشنواره تئاتر فجر و بخش رقابتی صحنه‌ای حاضر شده است.

محمد اکبری درباره اجرای تئاتر در روزگار کرونایی و برپایی جشنواره گفت: با احترام به تمام درگذشتگان و ضایعه‌مندان کرونا در ایران، به نظر من کووید ۱۹ در ۲۰۲۰ مثل طاعون و مرگ سیاه ۱۴۰۰ در اروپا می‌تواند در دل خود بانی تحول و تبدیل و باعث تطور و تغییر باشد.

او خاطرنشان کرد: روال شکنی و منوال گریزی مستتر در دل کرونا می‌تواند فرصتی باشد برای هنرمندان که بتوانند در فرم و قالب‌های جدید و آلامد هنر خود را ارایه دهند. گرچه ممکن است این نظر در تضاد با نفس تئاتر به عنوان یک هنر زنده و حاضر باشد اما این تغییر می‌تواند در راستای حفظ همان ذاتی که از آن نام بردیم، باشد.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: تئاتر همانطور که سالیان سال راه خود را یافته و به ما رسیده است بازهم می‌تواند به‌راهش ادامه دهد و جان سالم به در ببرد و نقش هنرمندان خلاق، آفرینش‌گر و آفریننده در این برهه می‌تواند نقشی شایسته و سزاوار در جان دادن به این موجود به اغما رفته و غش کرده باشد.

اکبری با اشاره به اینکه «حکایت کرونا حکایت پدری بازدارنده و مشکل‌ساز بین دو عاشق است که مانع دیدار حتی حرف و مکالمه بین آنهاست.» ادامه داد: همانطور که نه تنها انقطاع و ترک خوردگی بین آنها عارض نشده، بلکه برانگیزنده و موجب نزدیک شدن دل‌های این دو عاشق به یکدیگر نیز شده، کرونا دل‌ها را به هم نزدیک کرده‌است؛ دل مخاطبان برای تئاتر و دل هنرمندان تئاتر برای مخاطبان.

او یادآور شد: این غیبت منتج به تقرب الزامیت و اجباری تئاتر را نیز برای مخاطبان به ارمغان آورده، خلائی که حال به یمن کووید ۱۹ کاملاً مشهود است و پر کردنش لازم الوجود.

کارگردان «نمایش «یک کاست لته/ روی c» همچنین درباره تمرین و اجرای این اثر گفت: تمرین‌های این نمایش از ابتدا در سبزوار که وضعیتش قرمز نزدیک به کبود بود به‌صورت مجازی و آنلاین و در ادامه بعد از بهتر شدن اوضاع به‌صورت حضوری و با حفظ تمام پروتکل‌ها انجام گرفته است. مگر ما توانستیم زندگی را در سایه کرونا فروگذاریم و بی خیالش شویم؟ مگر کسبه، اصناف، تجار، ارگان‌ها، بانک‌ها واگذار کردند و خانه نشین منتظر بهتر شدن اوضاع ماندند؟ کرونا شاید باعث تعلل کارها شد اما تعطیلی هرگز.

اکبری تشریح کرد: کسی با تعطیلی مقطعی مخالف نیست اما برای همیشه نه می‌شود نه منطقی است؛ همانطور که دیدیم و گذشت. جشنواره تئاتر فجر هم از این قاعده مستثنی نیست، می‌شود در معیت کووید ۱۹ با حفظ صد درصدی پروتکل‌ها، جشنواره داشت، تئاتر داشت و اجرا رفت.

این کارگردان تئاتر که از سبزوار در جشنواره تئاتر فجر حاضر شده، ادامه داد: خوشبختانه دبیرخانه هم با اعتنا و مراعات تمام این موارد از جمله استفاده از نصف ظرفیت سالن‌ها، استقرار گروها به صورت محدود با اقل عوامل، نظارت بر تمرین‌ها و... این مراقبت و ملاحظت را انجام داده است که جا دارد همینجا از دوستان نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم.

اکبری درباره اثری که با آن در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد هم، گفت: «نمایش «یک کاست لته/ روی c» با توجه به انگاره‌ها و گزاره‌های از دست رفته و رو به نسیان نمایش ایرانی شکل و سامان گرفته و در این میانه چارچوب قصه خود را مرسوم بر سه راس، تثلیث‌وار تعریف می‌کند، تثلیثی بین نمودگان که حی و حاضرند در صحنه و نماندگان که غایب هستند؛ نمودگانی شامل مادری که کور مردی گرفته، پسری که دل کوری دارد و دختری که دل دل می‌کند. بین پهلوان‌زادگی و پهلوان‌زدگی.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: ضمن اینکه سه گوشه نماندگان و شاید نمردگانی متشکل از پهلوانی لوطی مرام، لوطی‌ای پهلوان مسلک و پیرمردی پیزوری دارد که برای برد و پیروزی دست به هر تقلبی می‌زند. روی c این کاست فارغ از رویگان دیگر بیشتر رویکردی فاصله‌مند و بیگانه با دیگر روی‌های نمایش دارد. اتفاقی به نوبه خود نو و جدید اخص در شیوه اجرایی.

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: «یک کاست لته / روی c» با همان دارندگی و برازندگی رهن گرفته از نمایش‌های ایرانی سعی کرده است با اتکا بر خلق تصاویر بکر، بازی بازیگران و موسیقی و طراحی موجز و کمین، اغلاط اسلاف گذشته در غلتیدن به ورطه عوام‌زدگی و خواص نمایی را به نحوی پوشش داده و در لایه‌مندترین شکل ممکن هر دو طرف ماجرا را راضی نگه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز