خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از هفتمین روز جشنواره فیلم فجر؛

پای فردوسی و مریم حیدرزاده به جشنواره بازشد/ «شیشلیک» پرفروش‌ترین فیلم/ نامزدها امشب معرفی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۲۸۴

در هفتمین روز از جشنواره ۳۹ دو فیلم «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و «گیج‌گاه» ساخته عادل تبریزی به نمایش درآمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اگرچه فیلم خط فرضی سوژه‌ای اجتماعی دارد و فیلم گیج‌گاه طنز است اما هر دو فیلم فضایی موقعیت‌محور دارند که در آن مولفه‌های زیباشناختی و داستان‌پردازی ایرانی و شرقی به چشم می‌خورد. 

دروغی که فاجعه آفرید

«خط فرضی» فیلمی است که دغدغه‌های یک مادر یا همسر را نشان می‌دهد و به‌طورکلی فضایی زنانه دارد. این فیلم بر یک موقعیت کلیدی تاکید کرده و نسبت تمام کاراکترها را در ارتباط با آن موقعیت درگیرکننده معرفی و تشریح می‌کند. در این فیلم اگرچه داستان فرعی اثرگذاری طرح می‌شود اما فیلم دلمشغول موقعیتی است که برای تمام کاراکترها تاحد زیادی اهمیت دارد و همه به نوعی در آن ماجرا دخیل یا مقصر هستند. 

نخستین ساخته فرنوش صمدی سعی دارد تا واقعیت، فضا و مکان را به صورت یکپارچه نشان دهد تا نماها بتوانند از طریق روابط، فضایی موقعیت ملتهب اتفاق افتاده را بین شخصیت‌ها و اشیا به نمایش بگذارند. مخاطب در چنین موقعیتی در مقام ناظر قرار دارد تا بتواند نظم نماها را تعقیب و موقعیت را در کثرت آدم‌ها دنبال کند. 

ادای احترام به فردوسی و سوسا اویاما

«گیج‌گاه» ساخته عادل تبریزی اما فیلمی با یک موقعیت نوستالژیک است که عناصری از دهه شصت را به شیوه‌ای تازه و در موقعیتی شیرین به نمایش می‌گذارد. در این فیلم عرفان، رابطه عاشقانه، متارکه، ویدئو، کاراته، شاهنامه فردوسی، سوسا اویاما و مریم حیدرزاده در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک موقعیت طنزآمیز را القا کنند. 

طنز «گیج‌گاه» به دور از شوخی‌های کلامی است و فیلمساز تلاش کرده تا کمدی موقعیت فیلم خود را به فضای دهه شصت و مدهای رایج و سبک زندگی آن دهه نزدیک کند. در این اثر، عناصر پراکنده و گاه متضاد دهه شصت کنار هم قرار گرفته است تا بتواند تصویری از زیست ایرانی را در بافت روایی داستان خود روایت کند. فیلم قرار است علاوه بر یادآوری نوستالژیک مولفه‌های آن دهه، تلنگری به مخاطب بزند تا دورانی نه چندان دور را به یاد بیاورد و بدلی برای قهرمان سینمایی آن دوران؛ جمشید هاشم‌پور بسازد که در جدال با انبوهی از دشمنان فرضی قرار دارد. بازیگری که اگرچه در انتهای کار پایش شکسته اما ایستاده‌ترین قهرمان دوران است. 

نامزدهای جشنواره امشب معرفی می‌شوند

مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر گفت: مشکلی در دو سه روز اول برای ارسال پیامک آرای مردمی پیش آمده بود که این مشکل از دیروز رفع شد. او از اعلام نامزدهای جشنواره در پایان روز هشتم (فردا) خبر داد. 

مسعود نجفی در برنامه خبر شبکه چهارم سیما گفت: مشکلی در دو سه روز اول برای ارسال پیامک آرای مردمی پیش آمده بود که این مشکل از دیروز رفع شد. سامانه ارسال پیامک تغییر کرد و با ارزیابی به عمل آمده، پیام برای افرادی که پیامک را دریافت نکرده بودند، ارسال شد. 

وی با ارائه آمار لحظه‌ای فروش بلیت‌های جشنواره گفت: جزئیات بلیت‌فروشی و تعداد آرا در سمفا قابل مشاهده است. تعداد رأی ثبت شده در سمفا، تنها تعداد آرای هر فیلم است و نتیجه کیفی آرا پس از بررسی مشخص و نتایج آرای مردمی در اختتامیه مشخص خواهد شد. 

او درباره ارزیابی وضعیت سینماهای مردمی از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: بعد از تذکراتی که در چند سینمای مردمی به صاحبان سالن‌ها داده شد، خوشبختانه گزارش مکتوبی نداشتیم. بازرس‌ها گزارش‌هایشان را ارسال می‌کنند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سینماها انجام می‌شود. 

نجفی درباره زمان اعلام کاندیداهای بهترین فیلم نگاه‌نو و سودای سیمرغ بیان کرد: فردا شب بعد از اعلام کاندیداها در آخرین نشست لیست نهایی کاندیداها و رشته‌های نامزدی اعلام خواهد شد. در حالی او خبر از اعلام نامزدهای رشته‌های مختلف در جشنواره را می‌دهد که روز گذشته خبر رسید دو فیلم «تی‌تی» و «خط فرضی» به دلیل شرکت در جشنواره‌های خارجی در دو بخش کارگردانی و بهترین فیلم رقابت نخواهند کرد. اتفاقی که بر تمامی خرق عادت‌های این دوره از جشنواره باید اضافه کنیم. 

آخرین آمار ترین‌های اکران مردمی جشنواره

این دوره از جشنواره در اقدامی که برای اولین‌بار انجام می‌شود، تعداد لحظه‌ای آرای مردمی و تعداد بلیت فروش رفته برای هر فیلم را از طریق سامانه سمفا اعلام می‌کند. بر این اساس در هفتمین روز از جشنواره تا این لحظه فیلم «شیشلیک» به کارگردانی محمدحسین مهدویان با هزار و ۴۱۵ رای مردمی از سراسر ایران جایگاه نخست تعداد رای مردمی را به خود اختصاص داده است. این فیلم با حدود ۱۵ هزار بلیت فروش رفته، پرفروش‌ترین فیلم تا به اینجا است. 

«بی‌همه چیز» ساخته محسن قرایی با هزار و ۴۱۰ رای مردمی در رتبه دوم و با فروشی در حدود به ۱۴ هزار بلیت جایگاه سوم فیلم‌های پرفروش این دوره را به خود اختصاص داده است. 

تازه‌ترین اثر نرگس آبیار هم رتبه سوم در اخذ آرای مردمی تا به این لحظه را دارد. هزار و ۳۸۰ رای مردمی تا به این لحظه آمار مربوط به فیلم «ابلق» است. این اثر با فروشی در حدود ۱۵ هزار بلیت رتبه دوم در فیلم‌های پرفروش این دوره است. 

این دوره از جشنواره برای اولین‌بار در بخش سودای سیمرغ میزبان هفت فیلم اول است. آمار لحظه‌ای ارائه شده در سامانه سمفا نشان می‌دهد که فیلم «روزی روزگاری آبادان» اولین تجربه حمیدرضا آذرنگ در کارگردانی با ۵۶۶ رای مردمی رتبه نخست در کسب آرا مردمی در میان فیلم‌های اول را به خود اختصاص داده است. فیلم «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی با ۵۲۴ رای مردمی در رتبه دوم قرار دارد. «مصلحت» اولین فیلم بلند حسین دارابی ۶۳۳ رای مردمی کسب کرده و رتبه سوم تا به این لحظه را در اختیار دارد. 

پرفروش‌ترین فیلم اول براساس آمار سمفا تا این لحظه فیلم «گیج‌گاه» با فروش حدودی هفت هزار بلیت است. «خط فرضی» اولین فیلم بلند فرنوش صمدی با فروش حدود شش هزار بلیت جایگاه دوم در میان فیلم‌های اول را دارد. حدود شش هزار بلیت برای اثر حمیدرضا آذرنگ تحت عنوان «روزی روزگاری آبادان» در سامانه سمفا ثبت شده و بر این اساس این فیلم رتبه سوم در میام پرفروش‌های فیلم اولی را دارد. 

براساس آمار ارائه شده در سامانه سمفا در ۱۸ بهمن ساعت ۱۹ از تعداد بلیت‌های فروش‌رفته و بینندگان، در مجموع ۱۱۷هزهر و ۵۴۶ بلیت فروش رفته و ۶۸ هزار و ۹۳۳ بیننده به تماشای فیلم‌ها نشستند. بر این اساس ۱۴ درصد از مخاطبان در رای‌گیری مردمی که به صورت اینترنتی انجام می‌شود، به فیلم‌های مورد نظر خود رای دادند. 

طبق این آمار فیلم «بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرایی هفت هزار و ۵۹۲ بیننده داشته و از این میان ۱۹ درصد از مخاطبان رای خود را در مورد این فیلم در سامانه سمفا ثبت کرده‌اند. سه هزار و ۲۴۹ بیننده به تماشای تازه‌ترین اثر علی غفاری تحت عنوان «تک تیرانداز» نشستند و از این میان ۱۸ درصد از بینندگان به این فیلم رای دادند. 

«مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی جایگاه سوم درصد مشارکت مردمی را با مشارکت ۱۷ درصدی مخاطبان به خود اختصاص داده است. در مجموع «شیشلیک» بیشترین تعداد بیننده و «بی‌همه چیز» بیشترین درصد مشارکت مردمی در آرای ثبت شده در سامانه سمفا را داشتند. 

سهم نوزده درصدی فیلمسازان زن از جشنواره

نگاهی به فهرست اسامی فیلمسازان فجر سی‌ونهم نشان می‌دهد که حضور فیلمسازان زن در این دوره قابل توجه است. با حضور سه فیلمساز زن از میان ۱۶ فیلمساز بخش مسابقه سینمای ایران، مشارکت فیلمسازان زن در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نوزده درصد رسید. 

در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ)، سه فیلم «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، «خط فرضی» به کارگردانی فرنوش صمدی و «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده در بین ۱۶ فیلم نامزدشده بخش سودای سیمرغ، توسط فیلمسازان زن ساخته شده‌اند. 

بر این اساس، حدود نوزده درصد از کارگردانان امسال را بانوان تشکیل می‌دهند که این درصد با در نظر گرفتن تمامی ۵۲ اثری که امسال در جشنواره حائز شرایط شرکت بودند اما در رشته‌ای نامزد نشدند و به فهرست ۱۶ فیلم نهایی نرسیدند، بیش از این هم می‌شود. این در حالی است که در دوره گذشته در میان ۲۲ فیلم بخش مسابقه و ۷ فیلم دیگری که در بخش نگاه نو به نمایش درآمد (از بین ۲۹ فیلم) تنها فیلم «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی به کارگردانی یک فیلمساز زن ساخته شد و مشارکت زنان در بخش مسابقه و نگاه نو حدود ۳ درصد بود، در حالی که امسال از میان ۱۶ اثر، کارگردان سه فیلم توسط کارگردان‌های زن ساخته شده است. 

در مقایسه بین سی و هشتمین و سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، حضور فیلمسازان زن ۱۶ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز