خبرگزاری کار ایران

تمرکز فاینانس خارجی، بر نقاط قوت تولید داخل

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۳۱۳۹

علی‌آبادی مدیرعامل مپنا گفت: «متاسفانه در سطح دولت به دلیل تفکر غلط اقتصادی، فاینانس را بر تولید داخل ارجح می‌دانند. این در حالی است که ما بهترین شرکت‌ها در زمینه واگن‌سازی را در داخل کشور داریم. بخش عمده‌ای از فاینانس‌ها در نقطه‌ای که نقطه قوت کشور است؛ متمرکز می‌شود و نتیجه آن، بیکاری جوانان و خوابیدن تولید داخل است و در کشور دچار خودتحریمی هستیم.»

به گزارش ایلنا، برنامه پایش یک‌شنبه شب با حضور دکتر عباس علی‌آبادی مدیرعامل مپنا به موضوع رشد مپنا طی سال اخیر، دستاوردها و توامندی‌های ایران در ساخت توربین و ظرفیت صادراتی انواع محصولات مپنا به گفتگو پرداخت.

علی‌آبادی گفت: «شرکت مپنا در حال حاضر یکی از تکنولوژی‌محورترین شرکت‌های ایرانی است که با تکیه بر دانش ایرانی، به تولید محصولات مختلف از جمله توربین می‌پردازد. در بحث توربین‌های بادی، در حال حاضر توربین‌های 2.5 مگاواتی هستند که در حال تحقیق و توسعه برای جایگزینی توربین‌های بادی با ظرفیت 4.5 مگاواتی هستیم. همچنین مپنا نیز سازنده بزرگ‌ترین مزرعه بادی کشور است.»

مدیرعامل مپنا با اشاره به توانایی شرکت مپنا در ساخت توربین بادی افزود: «شرکت مپنا صفر تا صد دانش و توانایی ساخت توربین بادی را دارد، اما نکته مهمی که وجود دارد، در برخی قطعات قیمت محصولات وارداتی ارزان‌تر خواهد شد و از نظر اقتصادی تولید این قطعات توجیه‌پذیری اقتصادی ندارد. بنابراین در حوزه ساخت توربین بادی تا 80 درصد در داخل تولید می‌شود و مابقی به دلیل مزیت نسبی قیمتی وارد می‌کنیم اما به طور کامل توانایی ساخت این توربین‌ها در داخل وجود دارد.»

علی‌آبادی در رابطه با دستیابی به تکنولوژی روز توربین‌های سیکل ترکیبی اضافه کرد: «بازدهی توربین‌های ساخته شده مپنا در نیروگاه‌ها برای توربین‌های قدیمی بین 36 الی 40 درصد است. اما مپنا طی سال‌های اخیر مدل‌ها و کلاس‌های جدیدی از توربین نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را ساخته است که این بازدهی را به بیش از 58 درصد می‌رساند. این میزان بازدهی، میزان بازدهی بهترین توربین‌های سیکل ترکیبی در دنیا است که مپنای ایران به آن دست یافته است.»

وی ادامه داد: «بحث تحریم‌ها نیز اثرات زیادی را بر کار ما گذاشته است اما تحریم‌ها و کارشکنی‌های در داخل کشور نیز وجود داشت؛ البته ماحصل این تلخی‌ها با شیرینی دستیابی به هدف و ساخته شدن تجهیز یا نیروگاه موردنظر کاملا از یاد ما می‌رود. مپنا طی سال‌های اخیر توانسته است در مسیر ساخت توربین همپای رقبای جهانی خود جلو برود و این کار بسیار مهمی بوده است.

مدیرعامل مپنا در پاسخ به سوال مجری که شیرین‌ترین و بهترین دستاورد مپنا در سال‌های تحریمی اخیر چه بوده است؟ گفت: « شیرین‌ترین و بهترین دستاورد شرکت مپنا، دستیابی به تکنولوژی ساخت پره‌های سینگل کریستال بای سید بوده است. شرکت‌هایی که این فناوری را دارند، شاید به تعداد انگشتان دست نیز نرسند. این اتفاق برای ما و کارکنان شرکت مپنا بسیار سخت و شیرین بود.»

علی‌آبادی در رابطه با توانمندی مپنا در بخش واگن‌سازی نیز افزود: شرکت واگن پارس که اخیرا به مپنا اضافه شده است، شرکت بسیار توانمندی است اما محصولات این شرکت را به دلایل اشتباه مانند فاینانس از خارج از کشور وارد می‌کنند. فاینانس یک وام خارجی است که باید با سود به آن‌ها بازگردانده شود. شرکت واگن پارس بدون هیچ نیازی به ارزبری، می‌تواند نیاز کل کشور را در زمینه واگن مترو و قطار خارج شهری تامین کند اما متاسفانه به دلایل غلط به سراغ این شرکت توانمند ایرانی نرفته‌اند.

علی آبادی در پایان صحبت‌هایش در رابطه با دخالت‌های اشتباه برخی مسئولین در بازار افزود: «متاسفانه در سطح دولت به دلیل تفکر غلط اقتصادی، فاینانس را بر تولید داخل ارجح می‌دانند. این در حالی است که ما بهترین شرکت‌ها در زمینه واگن‌سازی را در داخل کشور داریم. متاسفانه بخش عمده‌ای از فاینانس‌ها در نقطه‌ای که نقطه قوت کشور است؛ متمرکز می‌شود و نتیجه آن، بیکاری جوانان و خوابیدن تولید داخل است. این تفکر غلط اقتصادی کشور را بیچاره خواهد کرد. امروز کشور در بخش ریلی جزو بهترین‌ها هستیم. بخش ریلی کشور نیازمند یک بازنگری است؛ فناوری و تجهیزات ریلی کشور به هیچ وجه جایگاه بدی ندارد و از محصولات وارداتی با پشتوانه فاینانس، بسیار بهتر هستند. ما به عنوان مپنا تضمین می‌دهیم که بهتر از خارجی‌ها نیازمندی‌های داخل کشور را پوشش می‌دهیم.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز