خبرگزاری کار ایران

سیسان:

امیدوارم جشنواره عکس و عکس‌نوشت «آیات» تداوم پیدا کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۲۶۴۷

داور دومین جشنواره عکس «آیات» معتقد است که این جشنواره نباید به سرنوشت بسیاری از جشنواره‌های هنری که پس از یک یا چند دوره برگزاری تعطیل می‌شوند، دچار شود.

به گزارش ایلنا، ابراهیم سیسان، داور دومین جشنواره عکس و عکس‌نوشت «آیات» درباره برگزاری این رویداد هنری گفت: جشنواره عکس «آیات» دومین دوره برپایی خود را سپری می‌کند و امیدوارم در آینده نیز تداوم داشته باشد. متأسفانه یکی از مشکلاتی که ما در جشنواره‌های هنری مختلف با آن مواجهیم، عدم تداوم است. آرزو می‌کنم برگزارکنندگان این جشنواره همت داشته باشند و بتوانند دوره‌های آتی جشنواره را هم برگزار کنند.

وی ادامه داد: وقتی جشنواره‌ای تداوم پیدا می‌کند، هم بر اعتبارش افزود می‌شود و هم در مسیر تحقق هدف جریان‌سازی فرهنگی که مدنظر دست‌اندرکاران جشنواره است، گام برخواهد داشت.

سیسان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع دومین جشنواره عکس «آیات» اشاره کرد و گفت: موضوع اصلی این جشنواره، قرآن به مثابه کتابی آسمانی است که می‌تواند برای عکاسان موضوع جالبی باشد؛ چراکه با توجه به این موضوع کلی قادر خواهند بود از مناظر مختلف به ابعاد و زوایای متعدد آن نگاه کنند.

داور دومین جشنواره عکس و عکس‌نوشت «آیات» ضمن تأکید بر ظرفیت موضوعی غنی و دایره مفاهیم گسترده این جشنواره هنری افزود: سرفصل‌هایی مثل آینده‌پژوهی، موارد تاریخی، مفاهیم عمومی اعم از ایثار، نوع‌دوستی، احترام به پدر و مادر، ازخودگذشتگی، رعایت حقوق دیگران، کمک‌رسانی به هم‌نوعان، همزیستی با ادیان، حقوق اقلیت‌های مذهبی، تأکید بر راستی و صداقت، احترام به طبیعت و جانداران، توصیه به کسب علم، دقت در آیات الهی، و… می‌توانند در زمره سوژه‌های جشنواره عکس و عکس‌نوشت «آیات» طبقه‌بندی شوند. بنابراین عکاسان می‌توانند تفسیر هنرمندانه یا نمود عکاسانه این موضوعات را در آثار خود منعکس و معادل آن‌ها را در جریان زندگی روزمره پیدا کنند و با نگاه آزاد به هر یک از این موضوعات، عکس مورد نظر خود را خلق کنند. این یکی از نکات قوت این جشنواره است.

وی در قسمت دیگری از سخنان خود به بیان توضیحاتی درباره بخش «عکس‌نوشت» پرداخت و در این زمینه گفت: با توجه به اینکه قرآن معجزه‌ای در کلام است، بهره‌گیری از کلام در عکس می‌تواند همزیستی جالب توجهی را ایجاد کند. همه عکاسان پیش از خلق اثر به بستر اصلی می‌پردازند و خوشبختانه ما در این جشنواره منابع الهام بسیار گسترده‌ای نظیر متون و تفسیرهای قرآنی را داریم که شرکت‌کنندگان می‌توانند با مطالعه آن‌ها به ایده‌های خوبی برسند و در بستر صحیحی گام بردارند. علاوه بر مطالعه تفسیر، مبحث کرسی‌بندی یا لِی‌اوت که در خطاطی هم از آن استفاده می‌کنیم، می‌تواند در فرایند اجرا برای عکاسان راهگشا باشد. با وجود این، لازم است تأکید کنم که مبنای اصلی ما عکس است و متن به عنوان عنصر مکمل در کنار آن قرار می‌گیرد. اهتمام به مواردی مثل ساختار روایت، صور خیال، تصویرسازی‌ای که براساس روایت‌های تاریخی در قرآن صورت گرفته است و… می‌توانند مبنای رسیدن هنرمندان به نتیجه‌ای قابل قبول باشند.

سیسان درباره نسبت متن و تصویر و اقتضائات حاکم بر این نسبت تصریح کرد: متن و تصویر رابطه متقابلی با یکدیگر برقرار می‌کنند. قرار نیست که متن به توضیح واضحات درباره تصویر بپردازد؛ بلکه باید مکمل آن باشد و بخشی از روایت یا انتقال اطلاعات را برعهده بگیرد. در عین‌حال از حیث اجرایی در این ترکیب عکاسانه، گرافیک و چیدمان برای ما حائز اهمیت است. اندازه حروف، نسبت حروف، میزان کشیدگی، محل قرارگیری، ترکیب و تناسبات دیگری از این دست ازجمله مواردی است که بدون شک هنرمندان خوش‌ذوق ما در فرایند خلق اثر به آن‌ها توجه کافی خواهند داشت.

وی در پایان گفت: یکی از موضوعاتی که در این دوره از جشنواره عکس و عکس‌نوشت «آیات» ویژه عکاسان کرمانی تدارک دیده شده است، موضوع مساجد کرمان است. عکاسی از معماری مساجد در زمره عکاسی از میراث ملموس طبقه‌بندی می‌شود؛ میراث ملموس مشتمل‌بر میراث معماری، گیاهی و جانوری است. آنچه در این بخش مدنظر ما قرار دارد، عکاسی معماری است که با توجه به دیرینه پربار استان کرمان و آثار فاخر معماری موجود در آن، از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. امیدوارم این بخش نیز مورد عنایت عکاسان واقع شود و تأثیرات مثبت آن را در جشنواره شاهد باشیم.

دومین جشنواره ملی عکس و عکس‌نوشت آیات با عنوان «قرآن، معنای زندگی» بهمن ماه ۱۳۹۹ به دبیری محمدرضا علیزاده احمدآبادی و دبیری هنری مسعود زنده‌روح کرمانی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز