خبرگزاری کار ایران

نکوداشت دو هنرمند پیشگام در رویداد «سال نوا»/ لطفا قضاوت را به آینده بسپارید

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۵۵۶

دست‌اندرکاران برگزاری ششمین سال نوای موسیقی ایران در دومین روز از اجرای این رویداد مجازی از دوهنرمند پیشگام موسیقی کشورمان در ژانرهای مختلف قدردانی کردند.

به گزارش ایلنا، ششمین سال نوای موسیقی ایران در ادامه برپایی ویژه برنامه‌های مجازی خود که از روز هشتم بهمن ماه آغاز شده، با برپایی چند برنامه مختلف در نوبت‌های جداگانه از مقام هنری فوزیه مجد پژوهشگر شناخته شده موسیقی، اسماعیل تهرانی آهنگساز و رهبر ارکستر قدردانی کردند. 

قدردانی از بانوی هنرمندی که در پژوهش آرام و قرار نداشت! 

شریف لطفی پداگوژیست و رهبر ارکستر درتجلیل از مقام فرهنگی و هنری فوزیه مجد گفت: آشنایی بنده با فعالیت‌های اجرایی و آموزشی موسیقی خانم فوزیه مجد به سال‌های نوجوانی زمانی که بنده در هنرستان موسیقی مشغول به تحصیل بودم باز می‌گردد. آن زمان که ما در این مجموعه حضور داشتیم شاهد حضور معلمی بودیم که فاصله سنی زیادی با شاگردانش نداشت اما با صلابت و جدیتی که در این عرصه داشت فضایی را فراهم کرد که ما نکات آموزشی زیادی را از این هنرمند ارزشمند فرا بگیریم. 

وی افزود: فوزیه مجد از جمله هنرمندان و پژوهشگران موسیقی کشورمان بود که در بسیاری از موارد تبدیل به الگوی ما شد. او قطعا یکی از تاثیرگذارترین و معتبرترین بانوان هنرمند ایران در عرصه موسیقی است که شیوه و رفتار آموزشی او برای جامعه موسیقی دربرگیرنده ارزش‌های فراوانی است. او از جمله هنرمندانی است که خود را محدود به یک گونه خاص موسیقی نکرد. این هنرمند وقتی از سن شش سالگی به سراغ پیانو رفت تلاش کرد با عبور از مراحل مختلف آموزشی چه در ایران و چه در خارج از کشور به تجربه اندوزی در حوزه‌های دیگر موسیقی نیز بپردازد. و ما می‌بینیم که وی در بخش‌هایی چون نوازندگی سنتور، آهنگسازی، موزیکلوژی و به طور ویژه موسیقی نواحی ایران چه تلاش‌هایی را انجام داد. به اعتقاد من فوزیه مجد جستجوگری است که ذهن او آرام و قرار ندارد. او در موسیقی هیچ گاه خود را به بخشی از این هنر محدود نکرد و با بی‌پروایی قدم به فضا و چارچوب‌هایی گذاشت که از وی به عنوان یک هنرمند ممتاز یاد می‌کنیم. 

ارائه پیشینه‌ای از فعالیت‌های فوزیه مجد با روایت ساحل کریمی، اهدای تندیس و لوح ششمین سال نوای موسیقی ایران با حضور شریف لطفی و علی جعفری پویان، اجرای تک نوازی پیانو با اجرای قطعه «نمایش» اثر فوزیه مجد و «گل پامچال» با تنظیم و پیانو نوازی بصیر فقیه نصیری بخش‌های دیگر آیین نکوداشت را تشکیل می‌دادند. 

روایت کامبیز روشن روان از یک دوستی ۶۰ ساله با اسماعیل تهرانی

نوبت دوم، دومین شب از ششمین سال نوای موسیقی ایران در حالی از فضای مجازی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که دست اندرکاران این رویداد از مقام هنری اسماعیل تهرانی موزیسین صاحب نام موسیقی ایرانی قدردانی کردند. 

کامبیز روشن روان آهنگساز و نوازنده شناخته شده کشورمان درباره اسماعیل تهرانی گفت: من با استاد اسماعیل تهرانی دوستی ۶۰ساله‌ای داریم که این دوستی از هنرستان موسیقی ملی آغاز شد و پس از آن در مجموعه‌ها و فضاهای دیگری همچون دانشکده هنرهای زیبا، کوراتت تهران به رهبری ارکستر حسین دهلوی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجموعه‌های دیگر نیز ادامه یافت و تاکنون هم برقرار است. او نوازنده بسیار برجسته سنتور است که من یادم می‌آید وقتی در هنرستان موسیقی فعالیت می‌کردیم یکی از بهترین نوازندگان سنتور آن دوران بود که خاطرم هست وقتی قطعه‌ای را برای تک نوازی سنتور ساخت توانست در این حوزه نوازندگی تحول بسیاری را پدید آورد. در مورد آهنگسازی اسماعیل تهرانی هم باید گفت که او یکی از آهنگسازان بسیار خوب موسیقی ملی ایران است که کارهای ماندگاری را هم خلق کرد. 

وی افزود: اسماعیل تهرانی نشان داده که علاوه بر نوازندگی و آهنگسازی یکی از مدیران توانمند موسیقی ما در مدیریت مجموعه‌های موسیقایی و حوزه رهبری ارکستر است. او علاوه بر اینها یک معلم توانمند هم است که در این سال‌ها شاگردان زیادی در مکتب او پرورش یافته اند. به هر صورت من براین باورم اسماعیل تهرانی فقط یک نوازنده سنتور، یک آهنگساز، یک مدیر و یک رهبر ارکستر نیست. او هنرمند جامع الاطرافی است که بنده افتخار دوستی ۶۰ساله با او دارم و امیدوارم روزی دوباره شرایطی فراهم شود که بتوانیم با یکدیگر ملاقات کنیم. 

نکوداشت دو هنرمند پیشگام در رویداد «سال نوا»/ لطفا قضاوت را به آینده بسپارید

اسماعیل تهرانی از شوراها و شعارهای بی‌ثمر به دور بود

کریم قربانی نوازنده ویولنسل و مدرس دانشگاه هم ضمن قدردانی از برگزاری رویداد «سال نوا» درباره تاثیرات حضور اسماعیل تهرانی در موسیقی ایرانی بیان کرد: آن چیزی که قبل از علم و آگاهی اسماعیل تهرانی برایم مهم بوده و هست، ادبیات و فرهنگ اجتماعی این هنرمند است که تلاش کردم این ویژگی را یاد بگیرم. بعدها هم این افتخار را داشتم که در برنامه‌ها و رویدادهای مختلفی همراه اسماعیل تهرانی باشم. باید بگویم من به لحاظ احساسی خیلی به اسماعیل تهرانی وابسته هستم. کما اینکه از نظر علمی هم وی جایگاه ممتازی دارد که جدیتش در فعالیت‌های موسیقایی از او به یکی از تاثیرگذارترین موزیسین‌ها معرفی کرده که میزان دقت و وسواس درستش در اجرای آثار همواره برایم جالب توجه است. 

وی افزود: تهرانی در کار آهنگسازی و نوازندگی سنتور هم جزو بهترین هاست. این هنرمند در این عرصه کارهایی انجام می‌داد که واقعا برایم عجیب بود. به اعتقاد من اسماعیل تهرانی تاثیر بسیار زیادی روی هنرجویان خود گذاشت. او با رفتار و ادبیات معلمی خود روی تک تک هنرجویان آنچنان موثر عمل می‌کرد که در عین مهربانی به نوازندگان نظم را یاد می‌داد. او برای موسیقی ایرانی زحمت‌های زیادی کشیده که واقعا باید از زوایای مختلف به او پرداخت. 

این مدرس موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: متاسفانه در این روزهای موسیقی متفکر به شکل موثر وجود ندارد و اگر در این سال‌ها از هنرمندانی چون اسماعیل تهرانی بیشتر داشتیم قطعا می‌توانستیم موفقیت‌های بیشتری کسب کنیم. متاسفانه من در این سال‌ها هنرمندان متفکری که به معنا و مفهوم مطلق کلمه دلسوز موسیقی باشند کم دیدم واسماعیل تهرانی تا به امروز یکی از هنرمندان دلسوزی است که به دور از شوراها و شعارها تلاش کرد با دلسوزی و انسانیت فرهنگی در خدمت موسیقی باشد. 

قضاوت درباره سال نوا را به زمان بسپارید

میلاد کیایی، استاد دانشگاه و نوازنده سنتور نیز در آیین مجازی نکوداشت اسماعیل تهرانی نیز در تجلیل از مقام هنری اسماعیل تهرانی توضیح داد: دوستی من و اسماعیل تهرانی از ۶۰ سال پیش آغازشده و همچنان نیز ادامه دارد. این در حالی است که همکاری من با وی بیشتر جنبه فرهنگی داشته که در این راستا چندین برنامه هم در مجموعه‌های مختلف اجرا شد. اسماعیل تهرانی یکی از هنرمندانی است که علاوه بر وجوه هنری ممتازی که دارد از جنبه‌های فرهنگی و اخلاقی مثبتی برخوردار است. او هنرمندی است که سرشار از جنبه‌های اخلاقی و معنوی است که به دوستی با او افتخار می‌کنم. من امیدوارم همواره دلی پر از شادی داشته و در کاری که انجام می‌دهد امیدوارانه موفق باشد. 

وی با اشاره به برگزاری ششمین سال نوای موسیقی ایران افزود: به اعتقاد من رویداد سال نوا از جمله برنامه‌های معتبر حوزه موسیقی است که دورنمای بسیار خوبی برای آیندگان خواهد داشت. این رویداد با وجودی که مدیریت جوانی دارد اما اندیشه‌اش فراتر از زمان است چرا که هدفش نمایش و ارائه جنبه‌های فرهنگی هنرمندان موسیقی به نسل آینده است که بدانند در روزگاران پیش از آن‌ها چه کارهای ارزشمندی صورت گرفته است. همین موضوع فرآیند قابل ستایشی است که برای همه ما ارزشمند است. 

اسماعیل واثقی آهنگساز و رهبر ارکسترهم در یک گفتگوی تصویری پیشینه‌ای از سوابق دوستی و همکاری خود با اسماعیل تهرانی در عرصه موسیقی را ارائه و از او به عنوان هنرمندی تاثیر گذار در عرصه موسیقی یاد کرد. 

نکوداشت دو هنرمند پیشگام در رویداد «سال نوا»/ لطفا قضاوت را به آینده بسپارید

تجربه خوانندگی آلبوم «چهار فصل» و قدردانی بزرگان 

بیژن بیژنی خوشنویس و خواننده موسیقی ایرانی هم در این برنامه از همکاری مستمر خود را با اسماعیل تهرانی در حوزه موسیقی صحبت کرد و افزود: آشنایی من با اسماعیل تهرانی به دوران پیش از پیروزی انقلاب باز می‌گردد. زمانی که وی مدیریت بخش موسیقی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عهده داشت. در آن زمان بزرگانی چون احمدرضا احمدی، کامبیز روشن روان به همراه دیگر هنرمندان روی کارهای موسیقایی به ویژه ردیف‌های موسیقی فعالیت‌های ارزشمندی را به خوانندگی محمدرضا شجریان انجام می‌دادند. کارهای قابل اعتنایی که در حوزه موسیقی اقوام نیز صورت می‌گرفت که هنوز هم در حافظه شنیداری دوستداران موسیقی باقی مانده است. 

وی افزود: وقتی استاد تهرانی به ایران بازگشت به من پیشنهاد حضور در آلبوم «چهارفصل» را داد که کار متفاوت وحساب شده‌ای بود و اتفاقا هم مورد پسند بزرگان موسیقی قرار گرفت. در همین چارچوب ما آلبوم «ایران من» به آهنگسازی کامبیز روشن روان را نیز کار می‌کردیم که نوازندگی سنتور این آلبوم به عهده استاد اسماعیل تهرانی بود. اثری که به گمان بسیاری از کارشناسان هم در حوزه آهنگسازی و هم در حوزه نوازندگی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به هر حال امیدوارم هنرمندانی چون اسماعیل تهرانی دوباره ساخت کارهایی ازاین دست را در دستور کارهای موسیقایی خود قرار دهد تا از هنر چنین انسان‌هایی بیشتر بهره‌مند شویم. 

اهدای تندیس و لوح ششمین سال نوای موسیقی ایران با حضور کریم قربانی، بیژن بیژنی و سینا جعفری کیا در تجلیل از مقام هنری اسماعیل تهرانی، اجرای ارکستر «کیا» با اجرای قطعه «گریه شبانه» به آهنگسازی اسماعیل تهرانی، خوانندگی بیژن بیژنی و رهبری ارکستر سینا جعفری کیل قسمت پایانی این آیین نکوداشت را تشکیل می‌دادند.

عکس‌ها: کامبیز باقری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز