خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگو با تنها مجری ایرانی شبکه هیسپان تی‌وی:

صدای مردم آمریکای لاتین در رسانه‌ها شنیده نمی‌شود/ اسپانیایی‌های سرگرمِ خوشی‌‌های بسیار؛ وقتی ندارند که صرف مسائل سیاسی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۰۷۲

مهدیه اسماعیل‌پور می‌گوید: مردم آمریکای لاتین متاسفانه به دلیل شرایط سیاسی که برایشان پیش آمده به ویژه در دوران ترامپ، صدای زیادی در رسانه‌ها ندارند و بی‌پناه، فقیر و دچار مشکل هستند. از این رو ما صدای آن‌ها هستیم تا مسائل و مشکلاتشان را به گوش دنیا برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهارساله بود که همراه با خانواده راهی اسپانیا شد تا پدرش به واسطه بورسیه تحصیلی که دریافت کرده بود در رشته زبان و ادبیات اسپانیایی در کشور اسپانیا ادامه تحصیل دهد. دوران مدرسه را در اسپانیا سپری کرد و به خوبی به این زبان مسلط شد. بعدتر برای تکمیل آن نیز در سن ۱۷ سالگی که مجددا برای مدت کوتاهی راهی این کشور شد، دیپلم بین المللی زبان اسپانیایی (DELE) سطح C۲استادی را که معادل تافل انگلیسی است، دریافت کرد. 

مهدیه اسماعیل‌پور متولد ۱۳۶۱ اکنون تنها مجری ایرانی شبکه هیسپان تی وی معاونت برون مرزی صداوسیما است و در کنار سایر مجریان این شبکه که همگی از ملیت‌های مختلف اسپانیولی زبان هستند، مشغول فعالیت است. 

مهدیه اسماعیل‌پور که لیسانس روانشناسی عمومی و فوق لیسانس مطالعات زنان گرایش خانواده و حدود ۱۰ سال سابقه همکاری با شبکه هیسپان تی وی دارد و در حوزه‌های اجرا، مترجمی، دبیری خبر و ویراستاری همکاری می‌کند، درباره چگونگی آغاز همکاری‌اش با هیسپان تی وی می‌گوید: در آزمون ورودی این شبکه که در ابتدای راه‌اندازی آن برگزار شد، شرکت کردم و ابتدا به عنوان دبیر خبر مشغول به کار شدم و به دلیل تسلط به زبان اسپانیایی، کار نوشتن اخبار به این زبان را انجام می‌دادم. کمتر از یک سال بعد، مجری و گوینده خبر هیسپان تی وی شدم و تجربه‌های زیادی در این سال‌ها کسب کرده‌ام. 

او درباره علاقه‌اش به کار خبر توضیح می‌دهد: تسلط به زبان کمک زیادی کرده است تا بتوانم در زمینه اجرا موفق عمل کنم. در زمینه خبر هم خوب ظاهر شده‌ام، البته در این حوزه دوره‌های آموزشی شامل عکاسی خبری، گزارش‌نویسی و یک دوره دبیری خبر نیز گذرانده بودم. به طور کلی به همه حوزه‌های رسانه علاقه‌مند هستم و تقریبا مرا به عنوان آچار فرانسه می‌شناسند زیرا کاری و فعالیتی در شبکه نیست که نیاز باشد و من انجام ندهم. از گویندگی، زبانگردانی تا ترجمه در حوزه خبر و… از علاقمندی‌های من است. 

اولین کار جلوی دوربین او اجرای خبر بوده است. به یاد می‌آورد: این در واقع آغاز ورود من به وادی گویندگی و اجرا بود. بعد از گویندگی خبر کار خبرنویسی برای وبسایت و پس از آن تهیه خبر برای نیوزروم و همچنین تهیه خبر برای تلویزیون را برعهده داشتم. از مهم‌ترین و موفق‌ترین برنامه‌هایی که اجرا کرده‌ام می‌توانم به برنامه «دیدار». (El Encuentro) اشاره کنم. «دیدار» یک برنامه ۲۰ دقیقه‌ای بود که با هنرمندان، نویسندگان، سیاسیون، فعالان حقوق بشر و… که به ایران سفر می‌کردند، گفتگو کرده و سعی می‌کردیم ایران را از دید و نظر این افراد به مخاطبان آمریکای لاتین معرفی کنیم. این برنامه بسیار موفق بود و در سطح گسترده مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. 

اسماعیل‌پور ادامه می‌دهد: «تازه مسلمان‌ها» (Nuevos Musulmanes) نیز برنامه دیگری بود که در آن خبرنگاران همکار هیسپان تی وی مستقر در منطقه هدف، به گفتگو با کسانی که تازه به دین اسلام گرویده بودند پرداخته و داستان زندگی آن‌ها را از زبان خودشان تعریف می‌کردند. این برنامه تولیدی بود و مصاحبه‌ها در کشورهای مختلف تهیه و برای ما ارسال می‌شدند. اجرای پلاتوی برنامه در تهران برعهده من بود و من برای ضبط پلاتو در اکثر مساجد مهم تهران حضور یافتم که تجربه بسیار ارزشمندی بود، زیرا من طی حضور مستقیم در شهر و مواجهه با مردم بسیار تغییر کردم و روحیه من اصلاح شد و توانستم بر خجالت خود غلبه کنم. همچنین در این کار باید پلاتوها را حفظ می‌کردم که چالش سختی بود؛ اما توانستم از پس آن بربیایم. نویسندگی این کار نیز برعهده خودم بود که بسیار شیرین و جذاب بود. 

مجری شبکه هیسپان تی وی از برنامه‌هایی که هم اکنون در حال اجرای آن‌هاست هم نام می‌برد: «شکاف اقتصادی» (Brecha Económica) یکی از آن‌ها و برنامه‌ای است که حدود ۴ سال است روی آنتن می‌رود و به طور همزمان از هیسپان تی وی و پرس تی وی پخش می‌شود و مسائل و موضوعات اقتصادی چالش برانگیز روز را با حضور کارشناسان و صاحبنطران مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. ابتدا در این برنامه مجری بودم و اکنون ترجمه و اجرای آن برعهده من است. اکثر موضوعات این برنامه از طرف مخاطبان به ما پیشنهاد می‌شود و کسانی را معرفی می‌کنند که درگیر معضلات و چالش‌های بحث برانگیز هستند، اما تریبونی برای بیان آن در اختیار ندارند. از جمله این مسائل می‌توان به تخلف شرکت هواپیمایی کانادایی در تعدیل نیروهای خود و گفتگوی برنامه ما با یکی از کارکنان این شرکت و دشواری‌های مختلف مبتلابه آفریقا و اقتصاد جهانی اشاره کرد. 

او اضافه می‌کند: همچنین از دو سال قبل برنامه مشترکی بین شبکه هیسپان تی وی و شبکه بین المللی تله سور (Telesur) ونزوئلا که شبکه‌ای ضد آمریکایی است، در حال پخش دارم. در این برنامه با عنوان «نبض» با همکاری مجری ونزوئلایی، اجرا و طراحی سوال را برعهده دارم و به موضوعات انرژی و ژئوپلیتیک پرداخته و مسایل مربوط به انرژی‌های فسیلی و انرژی‌های نوین و سیاست کشورهای مختلف در این زمینه را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

اسماعیل‌پور می‌افزاید: برنامه دیگری که چند ماه از پخش آن می‌گذرد و به صورت زنده روی آنتن می‌رود برنامه «روز به خیر آمریکای لاتین» (Buen día América Latina) است. در این برنامه که یک مجله تصویری است و هر روز به جز یکشنبه‌ها روی آنتن می‌رود، به عنوان سردبیر، محقق، تحلیلگر و خبرنگار همراه با چهار نفر دیگر از همکاران به صورت نوبتی به تحلیل خبرهای روز می‌پردازیم. 

صدای مردم آمریکای لاتین در رسانه‌ها شنیده نمی‌شود/ اسپانیایی‌های سرگرمِ خوشی‌‌های بسیار؛ وقتی ندارند که صرف مسائل سیاسی کنند

بازخورد مخاطبان به برنامه‌های هیسپان تی وی و اینکه برنامه‌های این شبکه تا چه میزان منطبق با نیازها و درخواست‌های مخاطبان منطقه هدف است؟ بخش دیگر صحبت‌های مجری جوان این شبکه را به خود اختصاص می‌دهد: هیسپان تی وی یک شبکه بین المللی است اما مسائلی مانند مسئله فلسطین، نمایش چهره دروغین دموکراسی آمریکایی، مسائل مربوط به برجام و بدعهدی آمریکا در این توافقنامه، جنگ سوریه، جنگ یمن و…را پوشش می‌دهیم. این رویکرد خوشایند بسیاری از دولت‌های غربی نیست. آن‌ها یکسری تحریم‌ها را به ما تحمیل کرده‌اند و دسترسی به آنتن شبکه برای مخاطبان کمی سخت است. بنابراین بیشترین بازخوردها از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و یوتیوب و وب سایت شبکه دریافت می‌شود. من شخصا علاقه زیادی به مرور بازخوردهای مخاطبان دارم، زیرا مایلم ایرادات کارم را بدانم و به اصلاح آن‌ها بپردازم. با توجه به نظراتی که ذیل محتوای به اشتراک گذاشته شده برنامه «شکاف اقتصادی» در فضای مجازی دریافت می‌کنیم، می‌توان به صراحت گفت که تعامل مخاطبان با برنامه خیلی خوب است و برنامه‌ها بازخوردهای زیادی داشته است. مثلا در مورد شرکت هواپیمایی متخلف کانادایی Air Canada بیش از ۳۷ هزار نفر دنبال‌کننده فعال و مشارکت کننده داشتیم. البته ما در بسیاری از مناطق آمریکایی لاتین و اسپانیا سانسور می‌شویم. با این حال هنوز مخاطبان خوبی در این مناطق داریم که پیگیر مسائل آمریکای لاتین، جنگ اقتصادی آمریکا با چین، کاهش محبوبیت دلار و… هستند. در مورد خبر نیز مخاطبان نظرات مختلفی مطرح می‌کنند. ما در همه بخش‌های خبری از تحلیلگران متخصص استفاده می‌کنیم. به طور کلی مردم آمریکای لاتین متاسفانه به دلیل شرایط سیاسی که برایشان پیش آمده به ویژه در دوران ترامپ، صدای زیادی در رسانه‌ها ندارند و بی‌پناه، فقیر و دچار مشکل هستند. از این رو ما صدای آن‌ها هستیم تا مسائل و مشکلاتشان را به گوش دنیا برسانیم. در این راستا بسیاری از خبرنگاران محلی ما برخی موضوعات را که برای هیچ رسانه‌ای مهم نیست، پوشش می‌دهند و ما آن‌ها را انعکاس می‌دهیم. 

«اجرا در شبکه‌های برون مرزی و برای مخاطب غیرایرانی چه ویژگی‌های خاصی دارد؟»؛ او به این سوال اینگونه پاسخ می‌دهد: کار ما در شبکه‌های برون مرزی صداوسیما سختی‌های زیادی دارد، زیرا با مخاطبی مواجه هستیم که با فرهنگ ما آشنا نیست. مردم در ایران دانش و آگاهی سیاسی بالایی دارند اما در اسپانیا و اغلب کشورهای آمریکای لاتین سبک زندگی به گونه‌ای است که سرگرم خوشی‌های زیادی هستند و دغدغه‌های سیاسی کمتری دارند. از سوی دیگر وقتی ندارند که صرف مسائل سیاسی کنند یا حتی اصلا این مسائل برایشان اهمیتی ندارد. از این رو ناآشنایی با اوضاع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دنیا و به ویژه ایران کار ما را سخت می‌کند. یکی دیگر از مسائل مهم در اجرای در شبکه‌های برون مرزی اهمیت لهجه روان و خوب صحبت کردن مجری و گوینده‌ها برای مخاطبان است. این تسلط به زبان مخاطب به ویژه در برنامه‌های زنده نمود بیشتری دارد، زیرا هرگونه اشتباه و تپق در گفتار می‌تواند بازتاب‌های زیادی داشته باشد. ظاهر و پوشش مجری نیز از اهمیت زیادی نزد مخاطبان برخوردار است. لذا ضمن رعایت حجاب باید از رنگ‌های متنوع و پوشش به روز و مطابق با استانداردهای بین المللی استفاده کنیم تا برای مخاطب جذابیت داشته باشد. 

از نگاه اسماعیل‌پور مهم‌ترین نکته برای بالا رفتن هر چه بیشتر کیفیت برنامه‌های هیسپان تی وی، لزوم افزایش تنوع برنامه‌های آن است. او تاکید می‌کند: باید تنوع و تولید برنامه‌ها را با توجه به نظر و علایق مخاطبان افزایش دهیم، زیرا مخاطب ما سخت سلیقه است و همه چیز را نمی‌پسندد. البته تلاش دست اندرکاران و مدیران آگاه شبکه همواره در مسیر جلب رضایت مخاطبان بوده است و تاکنون نیز خوب عمل کرده‌اند ولی هنوز جای کار زیادی دارد. به هر حال محدودیت‌های زیادی از جمله محدودیت‌های مالی، سیاسی، فرهنگی و… در این راه وجود دارد که باید همواره مورد توجه باشد. ایجاد تغییرات مناسب در دکور برنامه‌ها و نوسازی استودیوها نیز از دیگر اقداماتی است که برای جلب رضایت حداکثری مخاطبان موثر خواهد بود. 

مجری هیسپان تی وی می‌افزاید: تدارک بخش‌های خبری نرم که کمی جنبه سرگرمی هم داشته باشند و تولید برنامه «سینمای ایران» با هدف پخش و معرفی آثار برجسته سینمای ایران با دوبله اسپانیایی و همچنین برنامه جذاب «ایران» که به معرفی جاذبه‌های دیدنی ایران زمین می‌پردازد، از جمله اقدامات خوبی است که با هدف کسب رضایت بیشتر مخاطبان در نظر گرفته شده است. 

او درباره راه‌های ارتباط با بینندگان هیسپان تی وی می‌گوید: فضای مجازی بهترین راه ارتباطی ما با مخاطبان است. چند سالی است که میز شبکه‌های اجتماعی در شبکه طراحی شده که همکاران ما در آن به انتشار برنامه‌ها و مطالب مرتبط با آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام، فیسبوک و توییتر می‌پردازند و بازدید کننده و کامنت‌های دریافتی زیادی داریم. از طریق وب سایت هم بینندگان زیادی ما را دنبال می‌کنند و نظرات آن‌ها را دریافت می‌کنیم. 

اسماعیل‌پور در پایان توصیه‌هایی هم دارد: به نظرم در صدا و سیما باید آکادمی و مرکز آموزش ویژه بخش برون مرزی وجود داشته باشد تا علاقمندانی که توانایی دارند آموزش ببینند و جذب شوند. در خصوص هیسپان تی وی هم باید بگویم ما در حال حاضر کمبود مجری داریم و تعداد مجریان ایرانی اسپانیایی زبان خیلی کم است. در این راستا می‌توان دانشجویان این زبان یا کسانی را که مدت‌ها در کشورهای اسپانیایی زبان زندگی کرده‌اند، برای گویندگی و اجرا تربیت کرد و این کمبود را جبران کرد. این اقدام ضمن ایجاد فضایی مناسب برای ورود جوانترها و علاقمندان این کار موجب می‌شود تا همواره جایگزین مناسب برای نیروهای قدیمی در آینده داشته باشیم و کمتر به مجریان خارجی متکی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز