خبرگزاری کار ایران

مقایسه آخرین دوره جشنواره با دوره‌های پیشین در دولت تدبیر و امید/ چرا داوران فیلم فجر آثار کمتری را در میان نامزدهای نهایی اعلام کردند؟

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۷۶۹

نگاهی به برگزاری جشنواره فیلم فجر در دولت تدبیر و امید نشان می‌دهد آثار داوری شده در بیشتر دوره‌ها بیشتر از ۱۶ فیلمی است که در این دوره اعلام شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی کمتر از ۳ روز دیگر به آغاز سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر باقی مانده است که کرونا باعث شد اسامی فیلم‌های کاندیدا شده در بخش‌های مختلف پیش از آغاز برگزاری معرفی شود. با حذف هیات انتخاب و شروع فعالیت هیات داوران از میان ۱۱۰ فیلم ثبت‌نام شده در جشنواره امسال در نهایت حدود ۶۰ فیلم واجد شرایط داوری شناخته شدند که در این میان ۱۶ فیلم از سوی هیات داوران انتخاب شدند. این بدان معناست که این فیلم‌ها حداقل در یک رشته نامزد دریافت جایزه شده‌اند. 

اتفاقی که در دوره‌های پیشین شاهد آن نبودیم و تا روز پایانی جشنواره حدس و گمان‌ها مبنی بر انتخاب داوران ادامه داشت. هرساله هیات داوران به طور میانگین حدود ۳۰ فیلم را برای نمایش در بخش سودای سیمرغ انتخاب می‌کردند. حال با بررسی هفت دوره گذشته برگزاری جشنواره که در دو دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد می‌توانیم دریابیم تعداد ۱۶ فیلم برای اعلام اسامی کاندیداها منطقی است یا شیوه برگزاری جشنواره باعث شده است این تعداد فیلم برای رقابت انتخاب شوند؟ از طرفی این سئوال پیش می‌آید بقیه ۴۰ و خرده‌ای فیلم کیفیت لازم را برای رقابت نداشتند یا صرفا مناسبات دیگری در شیوه انتخاب فیلم‌ها دخیل بوده است؟ بررسی برگزاری جشنواره فیلم فجر در هفت سال گذشته نشان می‌دهد تنها در دوره سی و سوم تعداد آثار نهایی داوری شده از امسال کمتر است و در دوره سی و شش نیز مانند این دوره ۱۶ فیلم در بخش داوری انتخاب شدند. 

دوره سی و دوم

در سی و دومین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر که علیرضا رضاداد دبیر آن بود، فیلم‌های «چ»، «طبقه حساس»، «عصبانی نیستم»، «رستاخیز»، «پنجاه قدم آخر»، «معراجی‌ها»، «شیار ۱۴۳»، «همه چیز برای فروش»، «انارهای نارس»، «قصه‌ها»، «میهمان داریم»، «چند متر مکعب عشق»، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، «خواب‌زده‌ها»، «خط ویژه»، «مردن به وقت شهریور»، «اشباح»، «امروز»، «آرایش غلیظ»، «برف»، «متروپل»، «فصل فراموشی فریبا»، «شیفتگی» و «تمشک» در بخش‌های مختلف نامزد دریافت جایزه بودند. در این دوره ۲۴ فیلم در مرحله نهایی در میان آرای داوران قرار گرفتند. 

در این دوره فرهادتوحیدی، محمد داوودی، مجتبی راعی، محسن شاه ابراهیمی، پرویز شهبازی، کیانوش عیاری، فرامرز قریبیان و هوشنگ گلمکانی آثار بخش سودای سیمرغ را داوری کردند. 

دوره سی و سوم

در دوره سی و سوم نیز علیرضا رضاداد دبیر جشنواره بود. در این دوره فیلم‌های «خداحافظی طولانی»، «دوران عاشقی»، «رخ دیوانه»، «مزار شریف»، «من دیه گو مارادونا هستم»، «عصر یخبندان»، «بهمن»، «شیفت شب»، «کوچه بی‌نام»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «ایران برگر»، «حکایت عاشقی»، «شکاف» و «طعم شیرین خیال» حضور داشتند که در مجموع ۱۴ فیلم در میان آرای داوران جای گرفتند و در بخش‌های مختلف نامزد دریافت سیمرغ شدند. 

در این دوره مجید مجیدی (رییس هیات داوران)، عبداله اسکندری، محمد بزرگ نیا، عزیز ساعتی، علیرضا شجاع نوری، جواد طوسی و مهتاب نصیرپور به عنوان هیات داوران بخش سودای سیمرغ سی و سومین جشنواره فیلم فجر، آثار این بخش را داوری کردند. 

دوره سی و چهارم

سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر به دبیری محمدی حیدری برگزار شد. 

در این دوره فیلم‌های «امکان مینا»، «ابد و یک روز»، «آخرین بار کی سحر را دیدی؟»، «ایستاده در غبار»، «دختر»، «عادت نمی‌کنیم»، «خشم و هیاهو»، «به دنیا آمدن»، «بادیگارد»، «کفش‌هایم کو»، «من»، «زاپاس»، «نفس»، «مالاریا»، «اژدها وارد می‌شود»، «لانتوری» و «رسوایی ۲» در بخش‌های مختلف نامزد دریافت جایزه شدند که در مجموع ۱۷ فیلم را داوران در بخش‌های مختلف پسندیدند. 

در دوره سی و چهارم ابوالحسن داوودی، محمد داوودی، مجتبی راعی، سید جمال ساداتیان، منوچهر شاهسواری، مهدی فخیم زاده و نیکی کریمی آثار را داوری کردند. 

دوره سی و پنجم

محمد حیدری باز هم در دوره سی و پنجم دبیر جشنواره بود. در این دوره نیز فیلم‌های «رگ خواب»، «اسرافیل»، «نگار»، «خفگی»، «ماجرای نیمروز»، «خوب، بد، جلف»، «زیرسقف دودی»، «یک روز بخصوص»، «ایتالیا ایتالیا»، «آباجان»، «ویلایی‌ها»، «بیست و یک روز بعد»، «پشت دیوار سکوت»، «گشت ۲»، «چراغ‌های ناتمام»، «سارا و آیدا»، «تابستان داغ»، «بدون تاریخ، بدون امضاء»، «فراری»، «سد معبر»، «سوفی و دیوانه»، «انزوا» در بخش‌های مختلف کاندید سیمرغ شدند. داوران در این دوره ۲۲ فیلم را در رشته‌های مختلف نامزد دریافت جایزه کردند. 

محمدرضا هنرمند، شهرام اسدی، محمدمهدی دادگو، محمدرضا تخت‌کشیان، رویا نونهالی، ایرج رامین‌فر و اکبر نبوی به عنوان اعضای هیأت داوران بخش سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر انتخاب شدند و ۳۳ فیلم این بخش را داوری کردند. 

دوره سی و ششم

در دوره سی و ششم جشنواره فیلم فجر ابراهیم داروغه‌زاده جایگزین محمد حیدری شد. در این دوره فیلم‌های «بمب»، «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب»، «چهارراه استانبول»، «سرو زیر آب»، «لاتاری»، «ماهورا»، «دارکوب»، «شعله‌ور»، «کامیون»، «خجالت نکش»، «سوء تفاهم»، «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، «امپراطور جهنم»، «عرق سرد» و «مصادره» در لیست نهایی داوران حضور داشتند. در مجموع داوران در این دوره ۱۶ فیلم را در بخش‌های مختلف کاندید دریافت جایزه اعلام کردند. 

در این دوره «بهرام بدخشانی»، «کمال تبریزی»، «حسن خجسته»، «خسرو دهقان»، «رسول صدرعاملی»، «فرشته طائرپور» و «محمدرضا فروتن» به عنوان اعضای هیأت داوران مسابقه سینمای ایران، فیلم‌ها را داوری کردند. 

دوره سی و هفتم

دوره سی و هفتم نیز همانند دوره پیشین ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره بود. 

فیلم‌های «شبی که ماه کامل شد»، «سمفونی نهم»، «ماجرای نیمروز: ردخون»، «غلامرضا تختی»، «مسخره باز»، «متری شیش و نیم»، «سرخپوست»، «۲۳ نفر»، «پالتو شتری»، «طلا»، «قسم»، «بنفشه آفریقایی»، «قصر شیرین»، «ناگهان درخت»، «سال دوم دانشکده من»، «خون خدا»، «آشفته‌گی»، «درخونگاه»، «جان‌دار»، «حمال طلا»، «دیدن این فیلم جرم است» و «روزهای نارنجی» در بخش‌های مختلف کاندید دریافت سیمرغ بلورین شدند. در این دوره ۲۲ فیلم در بخش نهایی توسط داوران برگزیده شدند. 

محمد احسانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش، پوران درخشنده، ریما رامین‌فر و محمود کلاری داوری آثار بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره را برعهده داشتند. 

دوره سی و هشتم

آخرین دوره برگزاری جشنواره فیلم فجر به دبیری ابراهیم داروغه زاده نیز آثار مختلفی در بخش پایانی توسط داوران انتخاب شد. 

فیلم‌های «آتابای»، «پوست»، «خورشید»، «درخت گردو»، «شنای پروانه»، «روز صفر»، «سینماشهرقصه»، «شنای پروانه»، «ابر بارانش گرفته»، «تومان»، «سه‌کام حبس»، «مغز استخوان»، «خون شد»، «عامه‌پسند»، «من می‌ترسم»، «خروج»، «مردن در آب مطهر»، «آبادان یازده ۶۰»، «قصیده گاو سفید» در بخش‌های مختلف کاندید دریافت سیمرغ شدند. در مجموع در این دوره ۱۹ فیلم توجه داوران را برای آرای نهایی به خود جلب کرد. 

نرگس آبیار، تورج اصلانی، عباس بلوندی، رضا پورحسین، فریدون جیرانی، سعید راد، محمدمهدی عسگرپور، طهماسب صلح‌جو و مازیار میری ۹ داوری بودند که آثار بخش «سودای سیمرغ» را مورد ارزیابی قرار دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز