خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی مازندران:

تخریب‌ گرمابه میرزا یوسف ادامه دارد/ اوقاف برای مرمت این حمام قاجاری اقدام نکرد/ ۳ بنای تاریخی ساری در معرض تخریب است/ ادارات دولتی مالک ۳۰ درصد از ابنیه تاریخی مازندران هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۲۲۸

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با تاکید بر ضرورت اختصاص اعتبار مرمت بناهای تاریخی از سوی ادارات دولتی که مالک آنها هستند، از شرایط نابسامان برخی از این ابنیه ازجمله گرمابه میرزا یوسف بابل گفت.

«مهدی ایزدی» معاون میراث فرهنگی مازندران در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره تخریب‌های پی‌درپی گرمابه میرزا یوسف بابل و ریزش اخیر گنبد آن در پی بارش‌ها گفت: این گرمابه قاجاری در هسته مرکزی بافت بابل واقع شده و اثری ثبتی است که پنج دانگ از آن وقفی و در تملک اداره اوقاف و امور خیریه بابل و یک دانگ آن ملکی است که نزدیک به یکصد سال در اجاره و تملک محمد حسن ولی‌پور و اجدادشان بوده.

طرح بازسازی گرمابه میرزا یوسف بابل با تغییر شهردار و شورای شهر به محاق رفت

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با تاکید بر اینکه اوقاف مالک این بنای تاریخی است و برای بازسازی و مرمت باید اقدام کند، گفت: با توجه به اینکه این حمام در محور بافت تاریخی بابل بود، چند سال پیش شهرداری بدون هماهنگی با میراث فرهنگی، نسبت به تعریض خیابان و تخریب آن اقدام کرد که بلافاصله ما شکایتی علیه شهرداری طرح کردیم و موفق شدیم که شهرداری را مجاب به بازسازی و مرمت آن کنیم اما این اتفاق نیفتاد چون مدتی بعد شهردار وقت تغییر کرد و شورا و شهرداری جدید این تعهد را اجرایی نکردند.

ایزدی ادامه داد: با این حال طرح مرمت و بازسازی حمام میرزا یوسف بابل در میراث فرهنگی تصویب شد اما اوقاف برای آغاز آن اقدامی نکرد. چندی پیش سرمایه‌گذار بخش خصوصی در این بخش اعلام امادگی کرده که علاقمند به سرمایه‌گذاری در این اثر تاریخی است و پس از بررسی‌ها، او را به شهرداری معرفی کردیم و گفتیم این فرد توانایی مالی سرمایه‌گذاری را دارد و طرح او را به‌عنوان یک سفره‌خانه سنتی در بافت، تائید کردیم اما تعاملی بین اوقاف و سرمایه‌گذار اتفاق نیفتاد و نتیجه‌ای نگرفتیم. تا اینکه دوباره مکاتباتی را درباره تخریب گرمابه انجام داده و نسبت به خطری که آن را تهدید می‌کرد هشدار دادیم.

چندی پیش رییس اداره اوقاف و امور خیریه بابل گفته بود میراث فرهنگی برای مرمت آثار تاریخی ثبت شده تاکید دارد که به طور حتم از پیمانکارهای خودشان استفاده کنند و این کار، هزینه مرمت بنا را چند برابر می‌کند که پرداخت این مبلغ سنگین برای اداره اوقاف امکان‌پذیر نیست. «حسن برزگر» درباره مسأله سرمایه‌گذار هم تاکید کرده بود که اوقاف برای این حمام تاریخی یک سرمایه‌گذار معرفی کرده اما میراث فرهنگی هنوز هیچ جوابی به آنها نداده است.

اوقاف برای تخصیص اعتبار مرمت گرمابه تاریخی اعلام آمادگی نکرده

ایزدی اما با تاکید بر اینکه اوقاف اعلام آمادگی کتبی برای این تخصیص اعتبار مرمت گرمابه نکرده است، گفت: نامه‌ها و مکاتبات موجود است که شهرداری و اوقاف باید وارد کار مرمت و بازسازی آن شوند اما اوقاف باید در این بخش علاقه‌مندی و رغبتی از خود نشان دهد. ما با کمال میل پذیرا هستیم که پیمانکار را اداره اوقاف انتخاب کند و میراث فقط در طرح نظارت داشته باشد تا کوچک‌ترین اشتباهی در فرآیند مرمت این اثر اتفاق نیفتد.

او یادآور شد: حدود دو هفته قبل هم سرمایه‌گذار دیگری به ما مراجعه کرد و گفت آمادگی دارد گرمابه میرزا یوسف را با هزینه خود مرمت و احیا کند و ما او را به اوقاف معرفی کردیم تا اجاره‌نامه‌ای از آنها بگیرد و هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم. اما ظاهرا تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. مالک خصوصی هم چند روز قبل سراغ ما آمد و درباره مرمت، احیا و تغییر کاربری آن پرس و جو کرد که راهنمایی‌های لازم را انجام دادیم. هرچند خود ایشان به تنهایی توان انجام این کار را ندارد اما از طریق مشارکت با یک سرمایه‌گذار پیگیر این موضوع هستند.

تعریف ۱۲ پروژه کاوش، گمانه‌زنی و تعیین حریم مازندران برای سال ۹۹

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره کارگاه‌های مرمتی این استان با اشاره به اینکه پروژه‌های سال ۹۸ بسته شده است، گفت: برای سال ۹۹ پروژه‌های پیشنهادی آماده شده و در حوزه تملک و مرمت، برنامه‌ریزی لازم را کرده‌ایم و برآوردها را انجام داده‌ایم. انشالله تا آخر بهمن بخشی از کارگاه‌های مرمتی سال ۹۹ ما آغاز خواهد شد و با توجه به اعتبارات استانی و ملی، امیدوارم بتوانیم برخی از این پروژه‌ها را تکمیل و افتتاح کنیم.

ایزدی همچنین درباره کاوش‌ها تصریح کرد: حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار پژوهش باستان‌شناسی برای ۱۲ پروژه تعریف شده در سطح استان مازندران از غرب تا شرق دیده شده که در صورت تخصیص اعتبارات، به سرعت کاوش، گمانه‌زنی و تعیین حریم آنها آغاز می‌شود که غار «هوتو کمربند» در بهشهر که بخشی از آن کار شده و بخش دوم تعیین حریمش در دستور کار قرار دارد، «طوق تپه» نکا، مجموعه «کاخ فرح‌آباد» ساری و تعیین حریم «تپه کلار» کلاردشت تعدادی از آنها هستند.

دستگاه‌های دولتی مالک ۳۰ درصد از بناهای تاریخی و ثبتی مازندران‌اند

او با اشاره به دستورالعمل ابلاغی مجلس و وزارتخانه میراث فرهنگی به استان‌ها درباره ضرورت تعیین بودجه سالانه برای مرمت و احیای بناهای ثبت ملی از سوی دستگاه‌های دولتی که مالک این آثار تاریخی هستند، گفت: این یک قانون لازم‌الاجراست و ادارات دولتی باید پیشنهاد کنند از محل اعتبارات استانی یا ملی، اعتباری برای احیا و نجات‌بخشی این بناها دریافت کنند تا با نظارت میراث فرهنگی آثار مرمت شده و نگذارند تخریب شود. این انتظار را از نهادهای دولتی به ویژه اداره‌کل امور اوقاف که مالک بخشی از بناهای ثبتی مازندران است، داریم.

معاون میراث فرهنگی مازندران با تاکید بر اینکه بناهای این استان با توجه به جو و آب و هوا، به‌طور مداوم نیاز به مرمت موردی و سرکشی دارد، گفت: میراث فرهنگی، به تنهایی بودجه کافی برای این مرمت‌های مستمر را ندارد و نیاز است که دستگاه‌های دولتی که مالک حدود ۳۰ درصد از بناهای تاریخی و ثبتی استان مازندران هستند در این زمینه اقدام کنند.

اوضاع نابسامان بناهای تاریخیِ در تملک ادارات دولتی

ایزدی در پایان با اشاره به چند بنای در معرض خطر و در آستانه تخریب مازندران، تصریح کرد: به‌طور مثال حمام صادق خان و حمام اصفهانی ساری که اوقاف و دستگاه‌های دیگر مالک آن هستند، ‌یا ساختمان اداره ثبت و پست روبه‌روی استانداری، نیاز به مرمت اضطراری دارند.

یادآور می‌شود، گرمابه میرزا یوسف که قدمتش به دوره فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد یکی از همین بناهای در معرض خطر است که چند هفته پیش به دلیل بارش‌های شدید باران دچار تخریب شد و بخشی از گنبد آن فروریخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز