خبرگزاری کار ایران

تصاویر زنانه از تنهایی، اعتیاد، زندان و عشق در جشنواره فیلم فجر را بشناسیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۹۰۹۴

در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر فیلم‌هایی با محوریت زنان حضور دارند. همچنین ۷ کارگردان زن در جشنواره امسال حاضر هستند که از این بابت یک رکورد به حساب می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در حالی که طی روزهای آینده اسامی فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر اعلام می‌شود، نگاهی به فهرست فیلم‌های متقاضی حضور در این رویداد نشان می‌دهد ۷ کارگردان زن سینمای ایران در جشنواره امسال حضور دارند که از لحاظ آمار نسبت به دوره‌های گذشته بیشترین حضور را دارند. از طرفی برخی از فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر شخصیت محوری داستان را یک زن روایت می‌کند و این نشان می‌دهد توجه به دنیای زنانه در میان فیلمسازان به عنوان یکی از موضوعات مهم جامعه امروز تبدیل به یک دغدغه شده است. 

کدام فیلمسازان زن حضور دارند؟ 

ابلق - نرگس آبیار

نرگس آبیار با فیلم «شیار ۱۴۳»، «نفس» و «شبی که ماه کامل شد» در دوره‌های پیشین جشنواره حاضر بود و جزو فیلمسازان زن موفق دهه نود سینمای ایران به حساب می‌آید. در دوره سی و هفتم آبیار با فیلم «شبی که ماه کامل شد» در۱۳ بخش نامزد دریافت جایزه شد و رکورد زد و در نهایت شش سیمرغ بلورین نصیب این فیلم شد. آبیار در چهارمین حضورش در جشنواره فجر «ابلق» را به عنوان پنجمین فیلم سینمایی کارنامه‌اش ساخته است. او در این فیلم دومین همکاری با هوتن شکیبا و الناز شاکردوست و اولین همکاری را با بهرام رادان تجربه کرده است. آبیار در این فیلم سراغ موضوعی اجتماعی رفته و اثر متفاوتی در کارنامه او خواهد بود. محوریت اصلی این فیلم با بازی بهرام رادان شکل گرفته است و برخی «ابلق» را جزو آثار مهم این دوره از جشنواره فجر می‌دانند. 

خورشید آن ماه - ستاره اسکندری

اسکندری جزو کارگردان‌های فیلم اولی سی‌ونهمین جشنواره فجر است. او که قبلا تجربه کارگردانی تله‌تئاتر داشته، امسال در اولین تجربه خود در زمینه کارگردانی فیلم سینمایی، «خورشید آن ماه» را ساخته. ستاره اسکندری برای ساخت این فیلم لوکیشن‌هایی در سیستان و بلوچستان را انتخاب کرده و فیلم برداری آن را در این استان انجام داده. درباره قصه فیلم اطلاعاتی منتشر نشده، اما هدف اسکندری از ساخت این فیلم ستایش از فرهنگ بلوچستان است. این فیلم به زبان بلوچی ساخته شده و بازیگران آن چالش آموختن این زبان و صحبت کردن به زبان بلوچی را تجربه کرده‌اند. پژمان بازغی، نازنین فراهانی و مریم بوبانی بازیگران شناخته‌شده فیلم هستند. 

آهنگ دو نفره - آرزو ارزانش

ارزانش یکی دیگر از کارگردانانی است که با اولین فیلم خود به نام «آهنگ دونفره» فرم شرکت در جشنواره فجر را پر کرد. ارزانش در این فیلم سراغ ژانر کمدی رفته و قصه‌ای را درباره یک خواننده مرفه و ثروتمند روایت کرده است. نقش این خواننده را فرزاد فرزین خواننده موسیقی پاپ که پیش از این هم تجربیاتی در زمینه بازیگری داشته، ایفا کرده است. احمد مهرانفر، بهاره کیان‌افشار، امیرحسین رستمی و علیرضا استادی نیز از بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. البته فیلم به دلیل طولانی شدن مراحل فیلمبرداری برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده نشد و گروه فیلمبرداری هنوز مشغول ضبط تصاویر هستند و به نظر می‌رسد مقصد بعدی فیلم اکران عمومی باشد. 

شهربانو - مریم بحرالعلومی

مریم بحرالعلومی سال ۹۷ «پاسیو» را به عنوان اولین تجربه کاری جلوی دوربین برد. «پاسیو» از جشنواره جهانی فیلم فجر سیمرغ زرین بهترین کارگردانی را دریافت کرد و در گروه سینمایی هنر و تجربه روی پرده رفت. او حالا با «شهربانو» به جشنواره فیلم فجر آمده است. بحرالعلومی یک فیلم زنانه با محوریت اصلی یک زن به نام شهربانو را به تصویر کشیده است. زنی که به خاطر یکسری اتفاق‌ها به زندان می‌افتد و بعد از چند سال که از زندان آزاد می‌شود با بحران‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کند. فرشته صدرعرفایی بازیگر محوری این فیلم است و بهناز جعفری و بهرنگ علوی دیگر بازیگران این فیلم هستند. 

تی‌تی - آیدا پناهنده

آیدا پناهنده با ساخت دو فیلم «ناهید» و «اسرافیل» حضور موفقی در سینمای ایران داشت و امسال با «تی‌تی» متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر است. «تی‌تی» همچون دیگر آثار پناهنده در شمال کشور روایت می‌شود و یک ملودرام متفاوت در کارنامه کاری پناهنده به حساب می‌آید. حضور پارسا پیروزفر بعد از چند سال دوری از سینما در کنار هوتن شکیبا و الناز شاکردوست از کنجکاوی‌های فیلم جدید پناهنده است. 

مهران - رقیه توکلی

رقیه توکلی بعد از ساخت نخستین فیلمش با نام «مادری» که فضایی زنانه داشت در دومین ساخته‌اش به سراغ سینمای کودک و نوجوان رفته است و «مهران» را در فضای دهه شصت به تصویر کشیده است. «مهران» در جشنواره فیلم کودک هم به نمایش درآمد. داستان فیلم از دید یک کودک در دوران جنگ تحمیلی روایت می‌شود و فضای شاد و کودکانه‌ای دارد. فیلم محصول بنیاد سینمایی فارابی است و حضور بازیگران محلی شهر یزد فضای فیلم را باورپذیرتر کرده است. 

خط فرضی - فرنوش صمدی

صمدی سابقه زیادی در زمینه کارگردانی ندارد و تا به حال سه فیلم کوتاه ساخته، اما در «خط فرضی» برای اولین بار کارگردانی یک فیلم بلند را تجربه کرده است. داستان این فیلم درباره زنی به نام «سارا» ست که به همراه همسرش «حامد» برای شرکت در یک جشن عروسی راهی شمال هستند، اما «حامد» نمی‌تواند به این سفر برود و این سرآغاز ماجراهای مختلف در زندگی «سارا» ست. سحر دولتشاهی، آزیتا حاجیان و حسن پورشیرازی در این فیلم بازی کرده‌اند و پژمان جمشیدی نیز با این فیلم حضور در یک اثر غیرکمدی را تجربه کرده است. «خط فرضی» پیش از این در جشنواره تورنتو و جشنواره وایادولید اسپانیا به نمایش درآمده است. 

کدام فیلم‌ها قصه‌ای زنانه دارند؟ 

غیبت موجه – عباس رافعی

عباس رافعی در جدیدترین ساخته سینمایی‌اش یعنی «غیبت موجه» هم به سراغ یک قصه زنانه رفته است. توجه این کارگردان به شخصیت‌های زن در فیلم‌هایش باعث شده است این ویژگی در آثار رافعی به عنوان مزیت کارنامه کاری او به حساب بیاید. او پیش از این نیز در آثارش تصویر متفاوتی از زن ایرانی ارائه کرد و در «غیبت موجه» نیز تلاش کرده است یک داستان با محوریت یک زن را برای مخاطب تعریف کند. میترا حجار در «غیبت موجه» بازیگر محوری است که اتفاق‌هایی برای او در طول فیلم رخ می‌دهد. 

آهو – هوشنگ گلمکانی

سردبیر ماهنامه سینمایی فیلم و منتقد باسابقه سینمای ایران در نخستین تجربه کارگردانی‌اش به سراغ یک قصه زنانه رفته است. «آهو» ماجرای یک خلوت زنانه و عشقی قدیمی است. بازیگر نقش محوری فیلم سپیده آرمان است که در نوشتن فیلمنامه نیز با گلمکانی همکاری داشته است. فیلم در فضای شمال کشور تصویربرداری شده و به نظر می‌رسد با یک اثر متفاوت از گلمکانی روبرو خواهیم شد. حضور علی مصفا، حامد کمیلی و رضا یزدانی در کنار صداپیشگی نوید محمدزاده نشان می‌دهد گلمکانی در قدم اول سعی کرده اثری متفاوت را در مقابل دید مخاطب قرار دهد. 

ستاره بازی – هاتف علیمردانی 

هاتف علیمردانی در «ستاره بازی» به سراغ یک داستان اجتماعی رفته است. قصه‌ای جهان شمول درباره اعتیاد که عمده تصاویر فیلم را در آمریکا ضبط کرده است. شخصیت محوری فیلم را ملیسا ذاکری بازی می‌کند که به دلیل مصرف مواد مخدر معتاد شده است. فرهاد اصلانی، شبنم مقدمی و علی مصفا دیگر بازیگران ایرانی فیلم هستند که درکنار چند چهره آمریکایی در «ستاره بازی» حضور دارند. 

خانه ماهرخ – شهرام ابراهیمی

شهرام ابراهیمی در نخستین ساخته سینمایی‌اش به سراغ پشت صحنه سینمای ایران رفته است و «خانه ماهرخ» روایت بازیگر زن سینمای ایران است که به دلیل یک حادثه صورتش در آتش سوزی می‌سوزد. آتنه فقیه‌نصیری نقش محوری فیلم را بازی می‌کند و کارگردان تلاش کرده است با این خط داستانی به سراغ مسائل مختلف اجتماعی برود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز