خبرگزاری کار ایران

گردهمایی باستان‌شناسی ایران اواسط اسفندماه مجازی برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۳۳۹

روح‌الله شیرازی گفت: گردهمایی باستان‌شناسی ایران را از روی ناچاری؛ امسال به صورت مجازی برگزاری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روح‌الله شیرازی (رییس پژوهشکده باستان‌شناسی) درباره فعالیت‌های اخیر فعالیت‌های اخیر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: فعالیت‌های میدانی پژوهشکده باستان‌شناسی همچنان به قوت خود باقی است و ادامه دارد. 

او افزود: آنچه در حال حاضر برایمان اهمیت دارد و مشغول انجام امور مربوط به آن هستیم برگزاری همایش یا گردهمایی باستان‌شناسی ایران است. این رویداد همیشه در اسفندماه برگزار می‌شده و امسال نیز می‌خواهیم آن را در همین مقطع  برگزار کنیم، اما این اتفاق به صورت مجازی رخ خواهد داد.

روح‌الله شیرازی در ادامه، گفت: اینکه می‌خواهیم همایش امسال را مجازی برگزاری کنیم از روی ناچاری است. ترجیح‌مان این بود که برنامه امسال به صورت واقعی برگزار شود به این دلیل که هر سال باستان‌شناسان به صوت حضوری به همایش می‌آیند و گردهم جمع می‌شوند و باهم تبادل تجربه و افکار دارند و در رابطه با کارشان و اتفاقات رخ داده باهم تعامل می‌کنند لذا طبیعی است که برگزاری مجازی جای گردهمایی حضوری را نخواهد گرفت. اما واقعیت این است که بیماری کرونا شرایط برگزاری حضوری را به ما نداده است. 

شیرازی با اشاره به اینکه طی سه سال حضورش در پژوهشکده باستان‌شناسی همایش را به طور مرتب برگزار کرده، گفت: رویداد گردهمایی باستان‌شناسان اتفاق مهمی است که نتایج خوبی دارد و ما نیز قصد نداریم این سنت هرساله را تعطیل کنیم. 

شیرازی در ادامه درباره اتفاقاتی که در همایش باستان‌شناسی امسال رخ می‌دهد، گفت: قصد داریم امسال کتاب مجموعه مقالات گردهمایی را منتشر کنیم و کار دیگری که می‌خواهیم انجام دهیم چاپ و انتشار کاتالوگ اشیاء بدست آمده در سال ۱۳۹۸ است. به جز اینها چند کتاب نیز  آماده و منتشر شده که از آن‌ها نیز رونمایی خواهیم کرد. 

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره فعالیت‌های میدانی انجام شده طی ماه‌های اخیر گفت: پس از شیوع بیماری کرونا، هیئت‌های باستانی‌شناسی خارجی در ایران به صورت از راه دور فعالیت می‌کردند که این روند همچنان ادامه دارد و ما توسط سرپرست‌های ایرانی با افراد مربوطه تعامل داریم. 

او اذعان داشت: طی چند ماه گذشته در زمینه کاوش نیز فعال بوده‌ایم که این اتفاق بیشتر به صورت نجات بخشی و اضطراری بوده است. در همین راستا سعی‌مان این بوده به عنوان پژوهشکده باستان‌شناسی از نزدیک بر اتفاقات نظارت مستقیم داشته باشیم و حتی به کاوش‌گران و باستان‌شناسان به صورت حضوری و فیزیکی طرح می‌دادیم و در این رابطه می‌توانم به کاوش‌هایی که اخیرا در منطقه گرگان و دیگر مناطق اشاره کنم. طی این اتفاقات معمولا خودمان مستقیما برای نظارت و ارزیابی به نقاط مذکور سرکشی می‌کردیم و در جریان امور مربوط به آن‌ها بودیم. 

روح‌الله شیرازی در پایان، درباره آخرین کاوش‌های انجام شده در مناطق مختلف کشور توسط پژوهشکده باستان‌شناسی گفت: کاوش‌های شاخصی این اواخر صورت نگرفته، اما مهمترین آن‌ها کاوش سد بستان‌خانی بود که در منطقه فارس قرار دارد. این سد مربوط به دوره هخامنشی است و اطلاعات جامع و کارآمدی درباره تاریخ تکنولوژی آب و استفاده از آن در ایران باستان به ما می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز