خبرگزاری کار ایران

پاک‌سازی و مستندنگاری مردان نمکی در دست اقدام

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۲۰۲

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از مراحل پاک‌سازی و مستندنگاری مردان نمکی در موزه ذوالفقاری زنجان بازدید کرد.

به‌ گزارش ایلنا، بهروز عمرانی (رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری) در بازدید از مراحل پاک‌سازی و مستندنگاری مردان نمکی موزه ذوالفقاری، گفت: با انجام این پروژه مرمت، به‌دلیل ارتباط با تحقیقات علمی روی مردان نمکی شماره ۲.۴ و ۵ شناخت بهتر و کامل‌تری از آن‌ها ارائه خواهد کرد.

او با متمایز دانستن مردان نمکی چهرآباد از سایر مومیایی‌ها، بیان کرد: باید با همکاری مشترک دانشگاه بوخوم آلمان و کارشناسان زنجانی به روشی مناسب برای نگهداری بلندمدت مردان نمکی برسیم. با توجه به این‌که مردان نمکی در دنیا منحصر به‌فرد است، تجربه‌ای در این زمینه نداریم و نیاز به بررسی وسیعی است.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: امیدوارم پاک‌سازی و اقدامات مطالعاتی چندجانبه بر روی مردان نمکی و بررسی‌ها، زمینه‌ای را فراهم کند که ما در دنیا دستاوردهایی برای ارائه داشته باشیم. 

او عنوان کرد: مطالعه بر روی مومیایی‌های مردان نمکی مکشوفه از معدن نمک چهرآباد در دستور کار هیئت تحقیقاتی است و این پروژه علمی به مدت یک ماه ادامه پیدا می‌کند.

عمرانی در این بازدید از نزدیک با نحوه فعالیت آزمایشگاه‌های طیف‌سنجی، پاک‌سازی، حفاظت و مرمت، بافته‌ها و … آشنا شد. مسئولان و کارشناسان تیم اجرایی پروژه نیز به تشریح اقدامات انجام شده و یا در دست اقدام پرداختند. 

معدن نمک چهرآباد مهم‌ترین معدن استخراج نمک در دوره هخامنشی و ساسانی است در حال حاضر به استثنای مومیایی نمکی شماره یک که در موزه ملی نگهداری می‌شود، بقیه اجساد و اشیای به‌دست آمده از معدن چهرآباد در موزه ذوالفقاری زنجان تحت نظارت کارشناسان نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز