خبرگزاری کار ایران

پارتیتورهای «قصه وفا» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۶۴۹۵

کتاب پارتیتورهای «قصه وفا» با تالیف محسن غلامی در دسترس مخاطبان قرار گرفت. این اثر مربوط به آلبومی با همین نام است که چندی پیش منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب پارتیتورهای «قصه وفا» با تالیف محسن غلامی منتشر شد. این اثر مربوط به آلبومی با همین است.

محسن غلامی (نوازنده و مدرس سنتور) با اشاره به اینکه آلبوم «قصه وفا» زمستان سال ۱۳۹۷ تولید شده، به ایلنا گفت: این اثر یک آلبوم تخصصی در زمینه همنوازی و کوارتت سنتور نوازی است که در دستگاه‌های شور می‌و نوا، با اندکی تغییرات در کوک قطعات ساخته و اجرا شده است. 

غلامی افزود: در این کتاب همانند آلبوم، هشت قطعه به نام‌های «دیدار»، «اولین پرواز»، «نوبهار»، «یادگذشته»، «قصه وفا»، «روزگاران»، «رقص شیدایی شور و شوق» به همراه پارتیتور کامل آن‌ها به چاپ رسیده است. نت خطوط مختلف سنتور در هر قطعه نیز به صورت جدا استخراج شده تا نوازندگان استفاده بهتری از آن باشند. 

او در توضیح بیشتر گفت: کوک قطعات در آلبوم از دستگاه نوا شروع شده و با دستگاه شور و آواز دشتی خاتمه می‌یابد. 

غلامی با تاکید بر اینکه استفاده از پارتیتورهای کتاب به هنرجویان علاقمند به همنوازی کمک می‌کند، ادامه داد: در واقع می‌توان گفت آلبوم «قصه وفا» و کتاب آن در ادامه و پیرو آلبوم‌های «ساحل خیال» و «سایه خیال» است که در آن آثار نیز پارتیتور قطعات منتشر شده است اما از آنجا که این اثر کاملا تخصصی است، اهمیت بیشتری به آن داده شده تا در این سبک بیانگر نکات کامل همنوازی ارکسترال ساز سنتور باشد. 

او ادامه داد: در بعضی از قطعات آلبوم تنوع کوک زیادی بوده است. به عنوان مثال در قطعه «قصه وفا» از نت فا در کوک‌های مختلف بکار و سری و دیز استفاده شده است که در حالت عادی باید هر سه نت در ساز به این روش و البته به دلخواه نوازنده در ترتیب آن کوک شود. اما در آلبوم با توجه به ضبط استودیویی، این امکان فراهم بوده که از یک نت در یک پوزیسیون، استفاده از هر سه کوک مورد نظر انجام شود و در پارتیتورها نیز به همین صورت نشان داده شده است. 

غلامی در پایان گفت: نکته دیگر در مورد قطعات این است که سعی شده خط سنتور یک، با تکنیک‌های کامل نوشته شود تا استفاده درست از ملودی قطعات تا حد زیادی آسان‌تر باشد. اما در خطوط دیگر فقط ساختار ملودیک آن‌ها نوشته شده و با توجه به اینکه نقش همراهی کننده خط اول را دارند ساده‌نویسی شده است و اجرای تکنیک برای آن‌ها به عهده نوازندگان آنهم به صورت دلخواه گذاشته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز