خبرگزاری کار ایران

ناگفته‌هایی از جنگ ۳۳ روزه اسرائیل با لبنان

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۵۲۵

کتاب «ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه» به چگونگی انتقال پیام‌های سری میان سید مقاومت و رئیس مجلس لبنان و متن‌ها و درگیرهای پشت پرده سیاسی میان بازیگران منطقه‌ای در جنگی که سیزده سال پیش به وقع پیوست، می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه» تالیف «علی حسن خلیل» تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان را واکاوی می‌کند.

این کتاب با ترجمه «صفاءالدین تبرائیان» از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

درباره جنگ ۳۳ روزه اسرائیل با لبنان، آثار متعددی منتشر شده که به ریشه‌ها و علل وقوع جنگ و اتفاق‌های مهم آن پرداخته است که در اکثر آنها مسائل نظامی در اولویت قرار دارد. اما این کتاب، به نکات کمتر دیده و شنیده شده جنگ پرداخته است.

«ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه» به چگونگی انتقال پیام‌های سری میان سید مقاومت و رئیس مجلس لبنان و متن‌ها و درگیرهای پشت پرده سیاسی میان بازیگران منطقه‌ای در جنگی که سیزده سال پیش به وقع پیوست، می‌پردازد.

جمله رژیم صهیونیستی در ۲۱ تیر ۱۳۸۵ به خاک لبنان با دستاویز آزادسازی دو سربازشان که طی عملیات شجاعانه توسط رزمندگان جنبش مقاومت اسلامی (حزب‌الله) زنده به اسارت درآمدند، باعث تحمیل جنگی گسترده شد. دیری نپایید که مشخص شد اسرائیل از مدت‌ها قبل در تدارک یورش به خاک لبنان و انجام تصفیه حساب اساسی با مقاومت مردمی آن بوده است. آنها گمان می‌کردند قادرند در مدت کوتاهی سرنوشت نبرد را به سود خود خاتمه دهند، لیک این کارزارِ عجیب مدت ۳۳ روز طول کشید و در نهایت بزرگترین شکست تاریخ اسرائیل رقم خورد.

تا پیش از آن، صهیونیست‌ها تمامی رویارویی‌های خود با اعراب را در کوتاه زمانی با پیروزی به پایان رسانده بودند اما این بار اسطوره ارتش شکست‌ناپذیر توسط جوانانی مؤمن و شجاع، ملتی مقاوم و رهبرانی با تدبیر درهم شکست. این جنگ یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های نبرد نامتقارن به شمار می‌آید که در خلال آن، مقاومت اسلامی لبنان با اتخاذ استراتژی، تاکتیک و حربه‌های نوین و غافلگیرکننده، دشمن تا بن دندان مسلح را مات و مبهوت کرد و پس از سنوات متمادی احساس حقارت را از دل و دیده جهان اسلام زدود و طرح خاورمیانه آمریکایی کاندولیزا رایس را از بین برد.

در جریان این کارزار نفس‌گیر برای نخستین مرتبه شاهد قرار گرفتن آشکار برخی کشورهای عربی جون عربستان سعودی، مصر، اردن و شماری از شیوخ نفت و دلار در کنار اشغالگران قبله اول مسلمین بودیم. آنها ارتش اسرائیل را برای نابودی حتمی حزب‌الله تشویق کردند و برای کشته شدن رهبر دلاور آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن نصر (حفظه الله) روزشماری می‌کردند.

همگان از جنگ ارزان قیمت با منافع فراوان دم می‌زدند؛ غافل از آنکه خداوند در کمین‌گاه است و عامل غلبه نیروی اندک بر لشکری پر عِده و عُده شد که این امر منشا تحولات بزرگ و عظیمی بود. ارکان دکترین امنیتی و نظامی اسرائیل در خلال جنگ به طور جدی آسیب دید و تزلزل آن در روزهای پایانی جنگ آشکار شد. حماسه مقاومت اسلامی لبنان اعجاب و حیرت همه ملل و آزادگان عالم را موجب آمد و الگوی موفقی برای نبردهای آتی ضد متجاوزان شد.

تأثیر این نبرد سال‌هاست که موضوع دست‌نوشته‌ها و دستمایه پژوهش‌های مهمی قرار دارد.

«ناگفته‌های جنگ ۳۳ روزه» در ۴۲۸ صفحه و با قیمت ۴۷ هزار تومان منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز