خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

جشنواره فجر بدون نمایش مردمی، چیزی کم دارد/ نمایش فیلم‌ها در زمان جشنواره محرک اکران سینما در سال آینده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۰۸۸

مسعود اطیابی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر معتقد است که مسئولان جشنواره باید راهکاری برای نمایش‌های مردمی داشته باشند تا بتوان روی این دوره از برگزاری اسم «جشنواره» گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود اطیابی (کارگردان و تهیه‌کننده سینما) با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر در حالت عادی می‌تواند محرک اکران سینماها در سال سینمایی ایران باشد. نمایش‌های مردمی جشنواره و ترغیب مردم به تماشای آثار جشنواره تبلیغ خوبی برای آثاری است که در طول سال اکران می‌شوند. امیدوارم امسال با توجه به شرایط کرونا و تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا فضایی فراهم شود که نمایش‌های مردمی هر چند محدود برگزار شود تا مخاطبان سینما هم سهمی از تماشای تولیدات سینما داشته باشند. البته همه چیز برمی‌گردد به شرایطی که کشور در روزهای برگزاری جشنواره با آن روبرو است که آیا ویروس کرونا به حد قابل کنترلی رسیده است یا نه. اما جشنواره فجر بدون اکران‌های مردمی یک چیزی کم دارد. 

وی در ادامه گفت: به نظرم اگر جشنواره با تاخیر برگزار شود اما به صورت مردمی و با نمایش‌های عمومی شکل بگیرد، می‌تواند محرک خوبی برای اکران سینما در سال آینده باشد. شکل فعلی تصمیم‌گیری جشنواره برای نمایش فیلم‌ها صرفا برای داوران مناسب نیست و اشتیاقی در جامعه ایجاد نمی‌کند و اساسا نمی‌توان اسم جشنواره روی آن گذاشت. همین شرایط نقد و بررسی و تحلیل و صحبت کردن راجع به فیلم‌ها و شور و اشتیاقی که در جامعه ایجاد می‌شود به رونق سینمای ایران هم کمک می‌کند. حتما مسئولان جشنواره شیوه‌های مختلفی برای برگزاری جشنواره در نظر گرفتند که امیدوارم شرایط بیماری کرونا به گونه‌ای باشد که بتوان با شکوه بیشتری جشنواره فیلم فجر را برگزار کرد. 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا نسبت به بازگشایی سالن‌های سینما موضع سینماگران انفعالی است و اتفاقی نمی‌افتد، گفت: من اعتقاد ندارم که سینماگران نسبت به بازگشایی سینماها منفعل عمل کردند. اما تا وقتی سالن‌های سینما به طور کامل و با تمام ظرفیت نتواند پذیرای مخاطبان باشد فرق چندانی در شکل اجرایی آن در سطح سه مشاغل یا سطح دو وجود ندارد. چراکه اکران فیلم‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت کمکی به رونق سینماها نمی‌کند. الان مردم نسبت به سالن‌های سینما با توجه به تبلیغات منفی‌ای که صورت گرفت با دید تردید نگاه می‌کنند و به این سادگی شاید احساس امنیت برای رفتن به سینما نکنند. برای همین بازگشایی سینماها هم کمکی به وضعیت فعلی نخواهد کرد چراکه فیلم‌های اصلی سینما که می‌توان روی جذب مخاطب آن‌ها حساب کرد، اکران نمی‌شوند. به همین دلیل فکر می‌کنم نگاه سینماگران به وضعیت سالن‌های سینما واقع‌گرایانه است تا اینکه منفعلانه قلمداد شود. 

وی در ادامه افزود: دولت از الان باید برنامه‌ریزی‌هایی پیرامون حمایت از سینما انجام دهد تا بعد از کرونا با یک صنعت ورشکسته مواجه نشویم که امکان روی پا ایستادن هم نداشته باشد. از طرفی باید در تولیدات جدید سینمایی هم این نکته را در نظر گرفت که آثار با کیفیت و مخاطب‌پسند تنها می‌توانند به رونق دوباره سینماها کمک کند و دیگر در آینده فرصتی نداریم که بخواهیم هر اثری را اکران کنیم. 

اطیابی در ادامه گفت: در حال حاضر کمک دولت می‌تواند به تجهیز زیرساخت‌های سالن‌های سینما و مناسب‌سازی آن با توجه به شرایط جدید باشد. به هر حال ویروس کرونا یا از بین می‌رود یا باید با آن مدارا کنیم و زندگی ادامه پیدا کند. در این صورت سالن‌های سینما باید از لحاظ تجهیزات سیستم تهویه و مناسبات جدید خودشان را آماده کنند و دولت باید در این بخش برنامه‌ریزی‌های جدی‌تری انجام دهد. 

این کارگردان سینما در ادامه با اشاره به ترافیک فیلم‌های پشت اکران مانده، گفت: بخش عمده فیلم‌های تولید شده هیچ کمکی به اقتصاد سینما نمی‌کنند و برای همین سینما هم نمی‌تواند از ظرفیت خودش برای آن‌ها استفاده کند. برگرداندن مردم به سینما نیاز به فیلم‌های مهم‌تری دارد و جذب مخاطب باید اولویت اصلی باشد. به نظر می‌رسد بسیاری از آثار باید به دنبال راه‌های دیگری برای نمایش باشند و از ظرفیت اکران آنلاین استفاده کنند. چون پیش‌بینی این است که سال آینده اکران سینماها با ۶۰ درصد ظرفیت نسبت به اکران سال ۹۸ و ۹۷ انجام شود و همه فیلم‌ها امکان اکران عمومی نداشته باشند چراکه فیلم‌های پرمخاطب باید زمان بیشتری روی پرده بمانند و همین باعث می‌شود از لحاظ تعداد آثار اکران شده با محدودیت مواجه باشیم. اگر به جدول اکران دو سال گذشته نگاه کنیم از میان ۱۰۰ فیلم اکران شده در هر سال بیش از ۸۰ درصد آثار نتوانستند فروش قابل قبولی داشته باشند و همین موضوع موید این است که در آینده با توجه به دوران تازه‌ای که کشور با آن روبرو است باید به اکران سینماها با جدیت و حساسیت بیشتری برخورد کرد. 

کارگردان «تگزاس» گفت: همین الان آثاری که در اکران آنلاین هم نمایش داده می‌شوند نمی‌توانند فروش چندانی داشته باشند. ولی با این اوصاف اکران آنلاین یک فرصت جدید برای سینمای ایران است که نه تنها رقیب اکران سینماها نیست که می‌تواند مکمل فعالیت سینماها در آینده باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز